Foto Malurile Someșului, în zona Hotel Napoca și Muzicescu. Clujeancă: "E nesimțire și batjocură"

Clujenii nu sunt prea încântați de lucrările de modernizare a malurilor Someșului. Aceștia arată că mulți copaci frumoși au fost tăiați, iar malurile urmează să fie betonate. O doamnă detaliază nemulțumire sale pe un grup dedicat orașului. 

Partea 1. Litera i – sau lucrări pe strada Muzicescu (vizavi de Arenă, pe malul stâng al Someșului)

Să ne fie de învățătură. Pe la mijlocul lui august, mulți copaci, cel puțin vreo 15 de pe strada Muzicescu (pe malul stâng, de la podul Garibaldi în jos), erau în această stare: pământul dintre ei scobit până la rădăcini, dar măcar erau în viață. De vreme ce au fost lăsați în picioare, n-am crezut că urmează să îi taie. Câtă naivitate din partea mea. Cum vor supraviețui copacii în halul acesta – mi-am pus întrebarea. Răspunsul: nicicum, pentru că unii dintre ei AU DISPÂRUT între timp! Pur și simplu NU MAI EXISTĂ, pentru că AU FOST TĂIAȚI ! Nu am văzut efectiv când s-au tăiat, însă porțiunea BETONATĂ este vizibil foarte lungă. Acolo nu era așa mult spațiu gol, nu era pustiu pe mal, ci erau arbori! Puteți vedea și pe canalul YouTube „Legat de Cluj”, videoul din 6 septembrie 2022 cu titlul „Modernizare străzile Sigismund Toduță și Gavril Muzicescu” ce multă verdeață era pe mal. Eu am trecut din nou pe acolo în24 septembrie respectiv 1 octombrie. Mai sunt câțiva copaci pe ici-colo, dar s-au tăiat cel puțin 1 salcie matură și 5 salcâmi tineri între cele două sțâlpuri de electricitate– vedeți trunchiurile rămase și crengile aruncate în albie! Iar din zona intersecției străzilor Muzicescu și Sigismund Toduță iarăși lipsesc cel puțin 4-5 arbori, mai ales sălcii.

Nu poate sta lângă fiecare copac câte-un om să-l păzească, nu poți trece zilnic pe la toate locațiile unde se lucrează ca să sesizezi imediat ce observi că se umblă la copaci. Și chiar dacă sesizezi, răspuns 0, iar muncitorii continuă fain frumos cu drujbele. Exemplu: cum s-au tăiat cel puțin 4-5 sălcii mari, frumoase pe malul stâng, vizavi de ștrandul Sun (strada Paul Ioan) – vezi postarea din grup din 9 februarie 2022 a d-lui Adrian Dohotaru – și pentru ce? Pentru nivelarea/remodelarea malului?? Copaci noi nu au plantat, și acum e gol și pustiu pe acolo, nici nu au betonat, ci au pus ceva plasă de cânepă (să protejeze malul?) și au lăsat să crească – buruienile... E NESIMȚIRE ȘI BATJOCURĂ TOTALĂ LA ADRESA CETĂȚENILOR CEEA CE SE ÎNTÂMPLĂ CU SPAȚIILE VERZI DIN CLUJ ! NU SE MAI POATE ! TREBUIE FĂCUT CEVA – PENTRU COPACII ȘI PARCURILE PE CARE LE MAI AVEM ÎNCĂ !

Partea 2. Punctul pe i – sau lucrări în zona hotelului Napoca respectiv lângă Camera de Comerț, vizavi de Cetățuie

Deja sunt intervenții pe segmentul de la intersecția străzilor Muzicescu și bd. 1 Decembrie până la hotelul Napoca: de curând (de vreo 10 zile) am văzut 3 porțiuni lângă trotuar, fiecare a câte 8-10 metri lungime, curățate de tufiș si iarbă, pregătite pt. ce altceva? Cel mai probabil BETONARE. Gradene li se spune. Terase. Trepte din beton. Îmi pare că acolo nu au fost arbori, deci nu au avut ce să taie – dar mă tem pentru toți ceilalți copaci, să nu ne trezim fără ei !

Au început și în oraș, lângă Camera de Comerț (fost hotel Astoria, podul Horea). Un petec de iarbă verde, cât o batistă, și va fi BETONAT ! Vedeți imaginea de randare din proiect. MAI SUPORTĂM? Foarte probabil vor umbla și la malul drept, pe Splaiul Independenței de la podul Garibaldi până la podul Elisabeta. Poate mai țineți minte, ori aflați acum: spațiul acela verde, sălciile din această zonă au fost salvate o dată în 2015 de către activiști și cetățeni din mâinile OSĂ care dorea lărgirea carosabilului, evident în detrimentul spațiului verde, promițând că va rămâne nu știu cât la sută din el. NU se poate să-i permitem ca de data asta să reușească să distrugă spațiul acela verde! Știe cumva cineva ce este prevăzut în proiectul Rethinking Someș pentru aceste două părți din mal, splaiul Independenței? Dacă aveți vreun link sau niște imagini din proiect, vă rog mult să le postați aici în grup, să afle cât mai mulți cetățeni.

Opriți-vă un pic pe podul Napoca, priviți spre podurile Garibaldi respectiv Elisabeta și imaginați-vă malurile BETONATE, FĂRĂ SĂLCII ! ASTA VREM? LE PERMITEM? Sper din toată inima că nu vor distruge acei copaci minunați, dar văzând ce au făcut până acum, mă aștept la ce este mai rău. CUM AM PUTEA SALVA OARE DIN NOU ACESTE DOUĂ FÂȘII DE SPAȚIU VERDE? (cel de lângă Napoca și acela de pe Splaiul Independenței)
Pe malul drept pe trotuarul dintre podurile Garibaldi și Elisabeta circulă foarte puțini pietoni și foarte rar – de ce oare? Păi în primul rând toată lumea merge cu mașina / tramvaiul / autobuzul pe acest traseu, apoi pentru că e zgomotos. Dacă cineva vrea plimbare, poate intra în parcul central. Nu ar ajuta cu nimic să fie terase de beton în loc de spațiu verde. Betoane – tari pentru șezut îndelungat, fără umbră – căldură, zgomotul de la circulație tot ar rămâne. Să privești râul ajunge să treci pe acolo – pe trotuar. Ce altceva s-ar putea face pe mal acolo? Eventual dacă s-ar amenaja niște băncuțe, dacă cineva chiar vrea să petreacă mai mult timp acolo. Dar NU betoane!

Trotuarul acela ar putea râmâne pur și simplu trotuar. Nici măcar nu ar trebui reînnoit, căci este în stare bună, de când s-a refăcut în 2015. Eventual să-l facă „shared space” pentru pietoni ȘI bicicliști. Ar trebui doar pictate semnele corespunzătoare. Nici asta nu ar fi imperativ, căci în parcul central există pistă cu două sensuri pentru bicicliști. (Sunt ClujBike-user de 5 ani.) Aceeași idee pentru trotuarul (de lângă Someș) dintre strada Muzicescu și hotelul Napoca, doar că aici ar trebui reasfaltat. După imaginile de la randare pe Muzicescu respectiv Mamaia va fi pistă, atunci foarte probabil – ar fi și logic – vor face și de la Muzicescu până la Napoca. Însă pentru asta nu ar fi nevoie să lărgească trotuarul înspre spațiul verde și să-l transforme în beton! S-ar putea păstra dimensiunile actuale ale trotuarului, căci la fel ca pe splaiul Independenței, circulația de pietoni este foarte redusă în general (mai puțin pe vremea untoldului).

Oricât de multe piste s-ar face prin oraș, nu-l vor putea acoperi în totalitate, să nu fie întreruperi, să nu râmănă străduță fără pistă. Ar trebui o rețea cât de cât continuă de piste, niște artere principale care să lege cartierele și centrul, să poți ajunge ușor și în siguranță la destinație. Sunt deja multe piste și prin centru, deci ar trebui văzut unde mai lipsește pentru continuitate, și nu forțat să fie peste tot. Nu știu cum e prin marile orașe din lume cu tradiții de bicicliști, dar cred că nu-i putem imita 100%, ci trebuie să adaptăm ideile lor bune la condițiile noastre. Dar nici într-un caz în detrimentul spațiilor verzi! Și să nu se mai pună pe seama bicicliștilor că se distrug spațiile verzi ca să se facă piste! NICI UN BICICLIST NU AR FI CERUT SĂ SE TAIE COPACI PENTRU PISTA LUI ! Foarte probabil bicicliștii clujeni ar fi proiectat cu totul altfel pistele, dacă ar fi fost după ei.

Vizavi de întărirea malului și/sau reabilitare/înființare de alei/terase direct lângă apă: 1. Nu știu dacă proiectul (Rethinking Someș) prevede asta pe toate tronsoanele, pe toată lungimea râului, pe ambele maluri. Dacă da, atunci 2. Așa cum pe tronsoanele 1 și 2 (de la str. Donat spre sensul giratoriu și de acolo spre podul Garibaldi) camioanele, excavatoarele au putut umbla în albie, în apă, ar putea face la fel și pe tronsoanele din oraș și să execute lucrările din albie, să nu distrugă spațiul verde al malului, ori să/l afecteze cât mai puțin posibil.
Apoi... Să nu uităm că urmează străzile din zona pieței 14 Iulie – poate și pentru aceștia am mai putea interveni încă, să fie lăsate în pace = să nu fie transformate în zonă pietonală, cu chestii de toate, moderne, linii drepte, spații plate, copaci străini, fix ca pe imaginile de la randare – pentru că nu este nevoie de așa ceva în zona aceasta! Ar distruge numai aspectul și atmosfera ei! Și părculețul este îngrijit, curat, ar fi de ajuns mici ajustări, reparații, nici într-un caz modernizare de milioane de lei și să ne alegem apoi fără copaci! Vă rog priviți ori revedeți cu atenție imaginile proiectului – se pot găsi de exemplu pe site-ul Cluj24.ro în articol publicat pe 9 decembrie 2021 (mergând pe site și tastând cuvintele „piața 14 Iulie” acest articol iese primul). Puteți să recitiți și toate comentariile de aici din grup – postarea din 2 august 2022 – și haideți să fim pe fază!

Apoi... urmează Cetățuia – și aici ar trebui păstrat cât mai mult spațiu verde din cel existent, să se refacă numai treptele, aleile, iluminatul public, altele strict necesare (bănci, coșuri de gunoi), fără alte hocuspocusuri din beton. Citez din postarea de Facebook din 29 august a d-lui George Trif: „Apropo de toată betonarea orașului (...) nu pot să închid ochii la posibilitatea implicării a câte unui Dorel dintr-un birou politic care insistă pentru modificări după perioada de consultare publică și aprobare a proiectului. Un exemplu bun e ceea ce se întâmplă pe malul Someșului, unde proiectul de amenajare premiat internațional (Rethinking Someș) prevedea cateva elemente de impact concrete și simple, dar care parcă au fost dat uitate (...) Ce s-a mai schimbat de la concursul internațional de soluții prin proiectul tehnic este o poveste tipică cand vine vorba de administrație locală. Propunerile specialiștilor care au conceput proiectul au fost date uitării, iar proiectul s-a modificat, ici-colo, în punctele sale esentiale.(...)”

Dacă e adevărat că pe parcurs s-au modificat proiectele inițiale de către cine știe cine – asta înseamnă că ele ar putea fi modificate și la presiunea cetățenilor! Atâta doar să fim destui, să se adune „CRITICAL MASS”-ul ! Pentru malul Someșului de la sensul giratoriu pâna la podul Garibaldi (betoanele, podul făcut la loc nepotrivit), pentru copacii vizavi de ștrandul Sun, pentru cei de pe strada Muzicescu e prea târziu. Poate pentru petecul de sub Cetățuie și alte părți de mal din oraș am mai putea face ceva! ȘI AR FI IMPERATIV SĂ LE-O LUĂM ÎNAINTE ! ÎN MOMENTUL ÎN CARE ÎI VEDEM CĂ SE TAIE COPACII – ATUNCI E PREA TÂRZIU !

Luni, 19 septembrie 2022, s-a închis circulația rutieră pe strada Mamaia din centrul orașului pentru demararea lucrărilor în cadrul proiectului de reamenajare a malurilor Someșului.  Șoferii trebuie să știe că se poate circula pe Dragalina, pe banda dedicată CTP pe sensul către Horea.

Modernizarea malurilor Someșului reprezintă unul dintre cele mai ample proiecte de revitalizare urbană derulate de Primăria municipiului Cluj-Napoca și are la bază conceptul „reîntoarcerea orașului cu fața la râu”. Prin proiect se urmărește transformarea zonelor adiacente râului în spații publice de calitate, astfel încât Someșul să devină un punct central în viața orașului. Realizat de către firma spaniolă Practica, proiectul a câștigat concursul internațional de soluții organizat de Primăria municipiului Cluj-Napoca în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România. Împreună cu revitalizarea platoului Sălii Sporturilor „Horia Demian” și reabilitarea zonei Parcului Feroviarilor, acest proiect contribuie la crearea unui culoar de mobilitate de-a lungul malurilor Someșului.

Obiectivul de investiții se întinde pe o suprafață de aproximativ 146.500 mp și cuprinde malurile intravilane ale Someșului în zona străzilor Paul Ioan, 1 Decembrie 1918, Plopilor, Gavril Muzicescu, Sigismund Toduță, Splaiul Independenței, Mamaia, Dragalina, precum și în zona adiacentă parcurilor Rozelor și Iuliu Hațieganu.

Execuția lucrărilor va fi realizată secvențial, pe tronsoane succesive, de la vest spre est, pe cele două maluri, astfel:

– Tronsonul 1: Strada Donath – strada Mirăslău

– Tronsonul 2: Strada Mirăslău – strada Petuniei

– Tronsonul 3: Strada Petuniei – Platoul Sălii Sporturilor „Horia Demian”

– Tronsonul 4: Platoul Sălii Sporturilor „Horia Demian” – Podul Garibaldi

– Tronsonul 5: Strada Muzicescu, Strada 1 Decembrie 1918

– Tronsonul 6: Zona Hotel Napoca, Strada Mamaia: reorganizarea amprizei străzilor 1 Decembrie 1918 și Mamaia, traversare pietonală și velo semaforizată, reorganizarea intersecției Mamaia/ Dragalina, plantații de aliniament, pavilion de alimentație publică în zona Hotelului Napoca, stații de încărcare pentru auto-vehicule electrice.

– Tronsonul 7: Strada Dragalina, Zona Camerei de Comerț și Industrie: reorganizarea amprizei străzii Dragalina, modernizare trotuare, traversa velo și pietonală, plantații de aliniament, restrîngerea lățimii benzilor carosabile. Scuarul de lângă Camera de Comerț și Industrie ar urma să fie remodelat; acolo vor fi gradene și spațiul se va conecta cu actuala parcare din spatele instituției, unde se va realiza o piațetă.

Câştigătorul licitației este Asocierea ACI Cluj (lider) – SOCOT SA – Simacek Facility Services. Valoarea lucrărilor este de 95.686.035,58 lei (fără TVA), iar durata de execuţie este de 19 luni. Termenul de realizare a investiției este: 2023.

Comenteaza