Tramvai, cu sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, în flota CTP Cluj-Napoca / E deja folosit în SUA, Australia sau Germania

Tramvai, cu sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, în flota CTP Cluj-Napoca / E deja folosit în SUA, Australia sau Germania
Tramvai, cu sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, în flota CTP Cluj-Napoca / E deja folosit în SUA, Australia sau Germania
Tramvai, cu un sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, în flota CTP Cluj-Napoca
Tramvai, cu un sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, în flota CTP Cluj-Napoca
Tramvai, cu un sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, în flota CTP Cluj-Napoca

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj a anunțat echiparea unui tramvai din flota Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca cu un sistem de avertizare la coliziune frontală dezvoltat de Bosch, numit Tram Forward Collision Warning (TFCW).

Sistemul asistă vatmanii în situaţiile critice din traficul urban prin avertismente sonore şi vizuale, oferind, astfel, siguranţă sporită, atât pentru conducătorii de tramvaie, cât și pentru pasageri, sau pentru ceilalţi participanţi la trafic. Proiectul local, dezvoltat de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, împreună cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, sub patronajul primăriei municipiului Cluj-Napoca, a ajuns în prima fază a implementării efective. Astfel, tramvaiul echipat cu ultima versiune a sistemului anticoliziune TFCW 2.0, va funcționa ca un laborator pentru dezvoltarea viitoarelor generații ale sistemului, el fiind folosit și pentru scopuri de cercetare și dezvoltare. Sistemul de avertizare anticoliziune pentru tramvaie sprijină conducătorii în situații critice. În trafic aglomerat sau în condiții de vizibilitate redusă, sistemul îl avertizează pe conducător cu privire la obstacolele de pe șine în timp util. Acest lucru le permite conducătorilor să evite accidentele, sau cel puțin să reducă în mod semnificativ daunele.

„Sunt mândru să reprezint astăzi compania Bosch, care crede cu tărie că tehnologia schimbă viitorul în bine și transpune în realitate sloganul “Tehnică pentru o viață”. Iată că astăzi avem onoarea și oportunitatea să punem în acțiune o soluție tehnică de ultimă oră în beneficiul și pentru siguranța comunității din Cluj-Napoca”, a declarat Mihai Boldijar, director general Robert Bosch S.R.L. și reprezentantul Grupului Bosch în România. „Acest proiect este rezultatul unui parteneriat între mediul universitar, autoritățile publice locale și Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, care a facut posibilă realizarea acestui proiect pilot”, a continuat Boldijar.

„Viitorul inovării în Uniunea Europeană se scrie și la Cluj. Prin colaborarea de excepție din cadrul ecosistemului local de inovare reușim să producem sisteme de siguranță de ultimă generație. Și nu ne oprim aici. Continuăm să fim un laborator de generare de idei inovative și de soluții care să schimbe în bine viața oamenilor. Primăria a fost și va fi mereu aproape de dumneavoastră în susținerea proiectelor care generează plusvaloare și consolidează direcția orașului nostru de trecere de la Made in Cluj-Napoca la Invented in Cluj-Napoca”, a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.

Sistemul TFCW, un succes în SUA și Europa, ajunge și la Cluj

Sistemul a fost dezvoltat de către Bosch Engineering GmbH, subsidiară a Robert Bosch GmbH, reprezentată în România prin Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Sistemul folosește tehnologii similare cu cele din industria auto, adică tehnologii avansate pentru asistența șoferului. Echipa globală care dezvoltă astfel de soluții pentru transportul feroviar numără printre membrii lor peste 20 programatori din Cluj-Napoca, angajați ai Centrului de Inginerie. 

„Un lucru foarte important de menționat este faptul că fiecare oraș își are modelul specific de tramvaie și trasee locale, de aceea sistemul TFCW trebuie testat și adaptat fiecărui oraș și tramvai în parte. Atunci când implementăm tehnologia într-un oraș nou, începem prin a face mai multe runde de calibrare pentru a studia traseele și mediul din jurul acestora. Aici intervine expertiza inginerilor locali Bosch, care adaptează software-ul la specificul local, în acest caz, pentru traseele din Cluj-Napoca”, a declarat Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.

Sistemul TFCW este deja utilizat cu succes în peste 1500 de tramvaie din mai multe orașe din SUA, Australia dar și din Germania, Olanda, Cehia, Ungaria, de către diferitele companii de transport în comun. În România, primul proiect pilot de asistenţă activă pentru tramvaie a fost implementat în septembrie 2021 de către Centrul de Inginerie Bosch, în parteneriat cu Societatea de Transport Bucureşti, iar un al doilea proiect pilot a funcționat la Oradea la sfârșitul anului 2022. De astăzi, și Cluj-Napoca va avea un tramvai dotat cu acest sistem performant de asistență.

Sistemul TFCW detectează, avertizează și ajută la prevenirea coliziunii frontale

Alcătuit dintr-o cameră multifuncțională, un senzor radar și o unitate de control, sistemul monitorizează traiectoria din față și orice obstacol posibil din fața vehiculului în timp real. În cazul în care detectează o potențială coliziune, acesta trimite un avertisment conducătorului. 

Funcționarea sistemului poate fi extinsă cu acționarea automată a unei frâne de serviciu, în cazul în care conducătorul tramvaiului răspunde prea târziu sau nu răspunde deloc la avertismentul sistemului. Această funcție nu este activată pentru acest tramvai și vatmanul rămâne tot timpul în control. Combinarea datelor de la camera multifuncțională și de la senzorul radar cu rază medie de acțiune îmbunătățește detectarea obstacolelor și minimizează efectele condițiilor meteo. Principiul fuziunii de la senzori, adoptat din domeniul dezvoltării autovehiculelor automatizate, îmbină punctele forte ale mai multor tipuri de senzori, sporindu-se fiabilitatea și performanța sistemului. Acesta este modul în care Bosch Engineering reduce riscul de accidente și asigură o mai mare siguranță și eficiență în transportul public. Momentan, sistemul Bosch avertizează vatmanul cu privire la coliziunile frontale iminente și se lucrează la extinderea lui cu funcționalități noi și îmbunătățirea performanței. 


De la înființarea sa, Centrul de Inginerie Bosch joacă un rol din ce în ce mai important în marea transformare a sectorului de mobilitate. Prin expertiza amplă în ingineria software, hardware și mecanică și a fiabilității, dar și în planificarea vânzărilor, centrul contribuie la dezvoltarea unor produse și servicii excepționale și a unor soluții inovatoare bazate pe inteligența artificială, aplicate în domeniile conducerii automatizate, mobilitatea electrică și conectată. Datorită colaborării strânse cu alte centre de inginerie Bosch și cu fabrica Bosch din Cluj, cu birouri și laboratoare moderne în Cluj-Napoca, Jucu și București, centrul oferă soluții unice clienților din întrega lume. În anul 2023 Centrul de Inginerie Bosch sărbătorește 10 ani de activitate în Cluj împreună cu fabrica Bosch din Cluj. Această aniversare este marcată de o serie de activități dedicate angajaților din cele două entități și comunităților locale.

Comenteaza