Şova vrea să rezilieze contractul cu Bechtel: "Se ajunge la nişte sume astronomice!"

Şova vrea să rezilieze contractul cu Bechtel:
Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură a declarat, la REALITATEA TV, că are în vedere rezilierea contractului cu compania americană Bechtel pentru Autostrada Transilvania. Acest proiect ar urma să coste sume pe care statul român "nu le are şi nu şi le poate permite", a spus ministrul Dan Şova, în emisiunea "Jocuri de putere", moderată de jurnalistul ZIUA de CLUJ Rareş Bogdan.

"Autostrada de la Borş la Braşov, ţinând cont şi de continuarea ei cu autostrada Braşov-Bucureşti, este un proiect extrem de important. Problema sunt costurile acestui proiect. Am cheltuit 1,3 miliarde de euro, până în acest moment, şi avem singurul tronson funcţional de la Turda la Gilău de 52 km şi încă 40% din tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, nefuncţional, pentru că nu există nod rutier", spune Şova.

"Or, să plăteşti 1,3 miliarde pentru 52 km de autostradă, în condiţiile în care această autostradă trebuie să aibă 420 km, fireşte că se ajunge la nişte cifre astronomice... În mod evident, sistemul de finanţare al acestei autostrăzi, şi anume fonduri de la bugetul de stat, nu poate continua. Trebuie s-o spun cu tot regretul, dar intenţia mea fermă este de a propune companiei Bechtel încetarea completă a relaţiilor contractuale cu plata datoriilor acumulate la zi, care se ridică undeva la 50 de milioane de euro, din anul 2012.

Voi propune rezilierea acestui contract şi vreau să vă spun că mă doare că trebuie să fac asta. Dar pentru lucrările care mai trebuiesc făcute pentru Turda-Gilău mai sunt 25 de milioane de plătit. Pentru datoriile Suplacu de Barcău - Borş sunt încă 25. Sunt 50 de milioane de euro pe care statul român le-a bugetat. Dar, ca să terminăm numai tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, ar trebui să mai plătim încă 250 de milioane de euro. Atâta costă, în acest moment, terminarea tronsonului Suplacu de Barcău - Borş. S-ar ajunge la nişte cifre astronomice. Inutil să spun că pe tronsonul Braşov - Sighişoara nu s-a făcut absolut nimic. Acest proiect ar urma să coste sume pe care statul român nu le are şi nu şi le poate permite", a spus Dan Şova, la Realitatea TV.

Potrivit ministrului, propunerea de încetare de comun acord a contractului ar fi bazată pe "o chestiune de bun simţ", aceea că statul român nu-şi poate permite, din punct de vedere financiar, susţinerea proiectului.

"Propunerea mea de reziliere, propun o încetare de comun acord a acestui contract, bazată pe o chestiune de bun simţ, statul român pur şi simplu nu are bani, în acest moment, pentru susţinerea în continuare a acestui proiect. Am avut o întâlnire cu doi oficiali ai companiei Bechtel în care i-am informat despre intenţia mea de a propune acest lucru. Mare parte din contract a fost reziliat încă de anul trecut de fostul ministru Anca Boagiu. În acest moment există relaţii contractuale cu Bechtel exclusiv pe Turda-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş. De la Câmpia Turzii spre Braşov este deja reziliat", a adăugat Şova.

 

Comenteaza