Centura prin Făget reînvie. Pe hârtie
- Scris de Luminita Silea
- 06 Iun 2013, 22:09
- Administraţie
- Ascultă știrea
Specialiştii din Comisia de urbanism a primăriei au analizat, ieri, proiectul Urbanistic pentru tronsonul III al variantei ocolitoare prin sudul oraşului, având în vedere că acesta a fost ţinut în loc de obiecţiile celor la Agenţia de Protecţie a Mediului. Intenţia este, a precizat arhitectul-şef al municipiului, Ligia Subţirică, să se pregătească studiul de fezabilitate şi proiectul pentru ca ringul să fie finanţat din bani europeni.
Proiectanţii de la Proinvest au supus atenţiei Comisiei de urbanism traseul pentru tronsonul III al inelului ocolitor de sud, Calea Turzii - Mănăştur, modificat, în aşa fel încât să nu afecteze flora şi fauna din pădurea Făget. „Chiar dacă întreg traseul inelului ocolitor a fost preluat în noul PUG şi avizat de Ministerul Mediului, a fost nevoie de o serie de menţiuni legate de profil, viaducte propuse, ampriză, în aşa fel încât noi să putem realiza studiul de fezabilitate. Au fost multe discuţii şi consultări cu mediul pe tema acestui traseu prin Făget. Instituţiile au înţeles beneficiul pe care acestă şosea ar aduce-o oraşului, va scoate circulaţia din acesta. Proiectanţii trebuie să mai depună completările, iar în paralel şi relaţia noastră contractuală cu ei va intra în normal, iar noi ne vom onora obligaţiile contractuale faţă de aceştia", a explicat arhitectul-şef al municipiului, Ligia Subţirică.
Primarul Emil Boc a menţionat că intenţia primăriei este de a realiza acest inel de ocolire, pe un proiect european pe care primăria îl are în plan pe următorul ciclu de finanţare, 2014-2020.
În cazul proiectului inelului ocolitor de sud al oraşului, Comisia de urbanism a primăriei avizase favorabil, în octombrie 2007, traseul inelului de ocolire sub forma Planului Urbanistic Zonal propus de către arhitecţii de la societatea Proinvest Târgu-Mureş şi de cei de la firma clujeană Experiment Proiect. Proiectanţii au gândit trei tronsoane: Mănăştur Sud - Calea Turzii, Calea Turzii - Borhanci şi Borhanci - Someşeni, care, prin intermediul a şapte noduri rutiere, urmează să facă legătura cu principalele străzi din cartierele clujene. Per total, inelul de ocolire urmează să ocupe aproximativ 30-40 de hectare, dintre care 19 hectare se află pe terenul Livezii Palocsay din administrarea Staţiunii de Cercetare Cluj.
În iulie 2007, ZIUA de CLUJ anunţa că proiectul inelului de ocolire Mănăştur - Someşeni a fost finalizat şi supus unei dezbateri publice. Şoseaua studiată prin proiecte urbanistice de cele două societăţi de proiectare are 20 de kilometri şi e capacitată la patru benzi, pistă de bicicletă de o parte şi de alta şi panouri pentru protecţie fonică în zonele de locuinţe. Cele două societăţi care au realizat proiectul centurii, Experiment Proiect şi Pro Invest Târgu-Mureş, au propus un traseu cu o lăţime de 23 de metri, o zonă de protecţie de 1,5 metri de spaţiu verde, după care urmau să fie construite, de o parte şi de alta a fâşiilor verzi, două piste de biciclete. Acestea, la rândul lor, vor fi mărginite de alte fâşii de verdeaţă. Proiectanţii au gândit în acest fel centura deoarece este un drum de categoria a II-a, pe care se va circula cu mare viteză. Traseul ocolitoarei intersecta mai multe artere principale, urmând ca municipalitatea să realizeze în aceste zone sensuri giratorii. Este vorba de drumul judeţean 103 (care merge către satul Gheorgheni), strada ce duce către colonia Sopor şi Calea Someşeni (în apropiere de magazinul Selgros). De asemenea, Calea Turzii, Făget, Mănăştur sau strada Câmpului sunt alte artere care urmau să fie legate direct la tronsonul de ocolire. În plus, municipalitatea promitea la acea dată că va păstra interdicţia de construire în zonă pe o distanţă de 10 metri faţă de actualul drum al variantei ocolitoare.
În noiembrie 2009, proiectul avea aceeaşi soartă: bani cheltuiţi pe studii pentru a fi depozitate în sertarele oficialilor primăriei deoarece şi respectivul inel presupunea exproprieri şi defrişări de pădure.
După preluarea primăriei în 2012, Emil Boc a readus în discuţie proiectul şi a anunţat oficial că doreşte consultări publice pe tema realizării acestui inel ocolitor cu cetăţenii şi cu partidele din Consiliul Local. Deocamdată nu s-au organizat nicio astfel de dezbatere.