Autostrada unde nici vulturii nu întorc. Ce spune DRDP despre ieşirile de pe A3, din judeţul Cluj

Autostrada unde nici vulturii nu întorc. Ce spune DRDP despre ieşirile de pe A3, din judeţul Cluj
De pe Autostrada Transilvania, dacă intri pe la Gilău, mai poţi ieşi doar la Turda. Staţiunile montane Băişoara şi Buscat sunt accesibile doar pe drumuri judeţene.

 

Autostrada Transilvania, atât cât este ea pe teritoriul judeţului Cluj, nu are decât trei ieşiri mari şi late, pe 52 km: la Câmpia Turzii, la Turda şi la Gilău. Dacă ai intrat din greşeală pe autostradă la Gilău, trebuie negreşit să vizitezi Turda ca să te poţi întoarce. La simplii şoferi e o chestiune de pierdere de timp, dar la ambulanţe poate fi una de pierdere de vieţi.

Întreaga A3 este minunată, dar dă impresia de neterminat. Nu are nici ieşiri, nici parcări, nici benzinării, nimic. În graba de a inaugura autostrada, compania Bechtel a lăsat nefinalizate tentativele de exit. Apoi şi-a reziliat contractul cu statul român şi ne-a lăsat problema pe cap.

Teoretic, s-ar putea ieşi de pe tronsonul Gilău - Turda în trei locuri. O dată la intersecţia cu drumul 107 M, între Vlaha şi Săvădisla, apoi la cea cu 107 R, în apropiere de Ciurila, şi în cele din urmă la întâlnirea cu DJ 75, Turda - Mihai Viteazul. Una dintre primele două variante pare a fi extrem de necesară pentru a stimula turismul de iarnă din judeţ, având în vedere că respectivele drumuri duc către pârtiile de schi de la Băişoara şi Buscat.

„Studiem variantele. La Ciurila nu s-a pus niciodată problema să facem ieşire, dar la Săvădisla, da. Depinde de trafic. Trebuie să vedem câţi ar folosi autostrada pentru a ajunge la Băişoara. Trebuie să facem o analiză, un studiu de trafic şi abia apoi am putea trece la treabă", a declarat Eugen Cecan, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj (DRDP, direcţie subordonată Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale - CNADNR).

Dacă aceste conexiuni logice ale autostrăzii cu drumurile judeţene nu sunt încă prevăzute în proiecte, sunt mari şanse să apară o altă ieşire, cea de la Tureni. Şi aceasta pentru că DRDP este în stadiu avansat cu demersurile pentru construirea unei bretele care să lege DN1 - E60 de Autostrada Transilvania. Acest drum ar lega - ce-i drept, cam şerpuit şi la distanţă - centura Clujului de A3.

„În jurul datei de 15 iunie va fi gata studiul de fezabilitate, iar în iulie sau august vom organiza licitaţia pentru proiectare", a spus Cecan.

După realizarea studiului de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici ai proiectului urmează să fie aprobaţi prin hotărâre de guvern. Dorinţa celor de la CNADNR şi de la Ministerul Transporturilor este ca, după finalizarea acestor două etape, să primească la rectificarea bugetară din iulie 2015 bani şi pentru proiectarea şi construcţia propriu-zisă.

Studiul de fezabilitate este realizat de societatea Maxi Design Construct Bucureşti. Costul total al lucrărilor a fost estimat la 5 milioane de euro în 2012 şi la 6 milioane, în 2015.

DECLARAŢIE
„Ceea ce este clar în acest moment este că drumul se va lega de Autostrada Transilvania la kilometrul 21, unde există un pod, iar noi vom face doar bretelele de urcare şi coborâre. Variantele de legătură cu Drumul Naţional 1 Turda-Cluj sunt două, pe la Mărtineşti sau pe la Tureni, în funcţie de ce va rezulta din studiul de fezabilitate, vom alege una dintre ele. Drumul va avea 5,3 km".
Narcis Neaga, directorul CNADNR, pentru ZIUA de CLUJ

 

Comenteaza