Boc, despre trenul metropolitan: ''Paradoxal, e cel mai greu proiect, dar suntem pe calea cea bună"
- Scris de Anca Mureşan
- 03 Sep 2024, 11:47
- Administraţie
- Ascultă știrea
Proiectul se desfășoară pe teritoriul a șase unități administrativ-teritoriale: municipiul Cluj-Napoca și comunele Apahida, Baciu, Bonțida, Gârbău și Jucu, cu un traseu de 48,8 km și 23 de stații.
"Paradoxal, ar putea părea că se face cel mai simplu, pentru că ai deja infratrucutra, dar e cel mai greu pentru că trebuie corelat cu multe alte proiecte, care sunt în diverse stadii de implementare. Trebuie corelat proiectul nostru cu electrificarea căii ferate Cluj-Episcopia Bihor, proiectul de modernizare a căii ferate Cojlariu - Cluj-Napoca care e doar în fază de proiectare, culoarul de nord al Clujului pe lângă calea ferată, trei proiectanți diferiți, la care se mai adaugă și stăpânul tuturor Ministerul Transporturilor - CFR Infrastructură. Fiecare proiectant își vede o problemă și până ce s-au pus de acord, a fost cea mai complicată procedură. Partea bună e că am reușit să creăm un punct de vedere comun, pentru a intra în faza finală a documentelor, pentru a putea cere avizele necesare. Fiind vorba despre o investiție pe calea ferată, ai nevoie de o hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico - economici. Este o muncă foarte complicată, dar vă asigur că merită. Cele 23 de stații vor aduce o modalitate alternativă la traficul din Cluj. Vom putea extinde locuirea, accesibilitatea la locuri de muncă. Nu am inventat eu apa caldă, sunt aceste lucruri făcute în Europa de Vest de 20-30 de ani. Stație la aeroport și legătură cu gara, interconectarea trenului metropolitan cu metroul. etc. Sunt proiectele Clujului 2030-2050, alături de centura metropolitană. Suntem pe drumul cel bun la toate", a declarat Emil Boc, la ZIUA LIVE.
Proiectul se desfășoară pe teritoriul a șase unități administrativ-teritoriale: municipiul Cluj-Napoca și comunele Apahida, Baciu, Bonțida, Gârbău și Jucu, cu un traseu de 48,8 km și 23 de stații.
Valoarea estimativă a proiectului este de 172 milioane euro (fără TVA). Consiliul Județean Cluj s-a angajat să contribuie cu cca. 10 milioane euro și le mulțumim încă o dată pentru susținere.
Astfel, în ședința Consiliului local de joi, 29 august, a fost supusă aprobării o hotărâre cu documentație necesară pentru a finaliza dosarul pentru finanțarea din exercițiul financiar 2021-2027 al Uniunii Europene a proiectului << Tren metropolitan Gârbău - Florești - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonțida - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 2. Tren Metropolitan >>. Apelul a fost deschis în luna iunie, iar termenul limită pentru cererea de finanțare este 31 decembrie.
Proiectul constă în esență în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii existente de cale ferată între Gârbău și Bonțida. Infrastructura rutieră și pietonală aferentă include realizarea de pasaje subterane la Cluj-Napoca, pe Str. Fabricii de Zahăr și conexiuni cu Aeroportul „Avram Iancu” și stația de metrou Viitorului, precum și amenajarea de peroane și pasaje pentru pietoni.
Obiectivul este să folosim infrastructura existentă pentru o mobilitate mai bună în zona metropolitană, iar trenul metropolitan să completeze proiectele metroului și centura metropolitană pentru o dezvoltare sustenabilă pe termen lung a Clujului.
Proiectul pentru trenul metropolitan Cluj a fost pus pe masa Comisiei Europene, a fost inclus în masterplanul de transporturi și Planul Operațional de Transporturi 2021-2027, iar acum se lucrează la îndeplinirea etapelor legale necesare pentru a depune și obține finanțarea europeană.
Intervenții cuprinse:
- Modernizare și construcție stații: 5 modernizări, 8 stații noi (în Jucu, Apahida și municipiul Cluj-Napoca), 10 stații fără lucrări;
- Infrastructură rutieră și pietonală: pasaje pietonale și pasaj rutier subteran la Cluj-Napoca (zona str. Fabricii de Zahăr); amenajarea de peroane, pasaje pietonale și parcări auto în stațiile din afara municipiului (Gârbău, Rădaia, Dezmir, Apahida, Câmpenești, Jucu de Jos, Bonțida);
- Modernizare treceri la nivel existente;
- Achiziție material rulant: 7 trenuri, capacitate totală 840 pasageri, dotări moderne.