Centură cu fundătură pentru biciclişti. „Preferăm să nu se facă deloc"
- Scris de Ionel Lespuc
- 20 Apr 2017, 13:47
- Administraţie
- Ascultă știrea
Viaţă grea pentru biciclişti, chiar dacă autorităţile încurajează formal transportul ecologic. Pe o parte nu se poate, pe alta se poate cu greu. Vorbim despre legătura dintre Cluj şi Floreşti. Cea mai mare comună din România este prinsă în proiectul comun de bike-sharing cu municipiul, însă cei care doresc să pedaleze între localităţi au parte de obstacole şi de dificultăţi.
Vestea bună este că şoseaua de sud a Floreştiului, care intră în execuţie luna aceasta, are prevăzută pistă de biciclete. Numai că, la joncţiunea cu strada Sf. Ion din Cluj, calea de rulare se termină.
„Sunt multe terenuri revendicate sau retrocedate la Sf. Ion, aşa că nu am putut lărgi drumul să facem şi piste de biciclete. Ne dorim ca în viitor să realizăm acest lucru", a spus viceprimarul Dan Tarcea.
Drumul Sf. Ion se află în reabilitare de anul trecut, pe o lungime de 1,8 km. Bicicliştii care merg cu propriul vehicul sau cu unul închiriat prin programul Cluj Bike se căznesc acum pe Drumul Naţional nr. 1, riscând să fie oricând acroşaţi de maşini. Strategia autorităţilor îi nemulţumeşte pe cei care preferă transportul pe vehicule cu pedale.
„Drumul din Floreşti spre Sf. Ion poate să aibă pistă de biciclete, că urcă nişte dealuri. Acestea pot avea cel mult scop recreativ, nu de mobilitate urbană. Se va pedala de plăcere şi vor merge pe acolo spre serviciu doar cei care au posibilitatea să facă un duş, în momentul în care ajung. Din punctul meu de vedere, sunt bani aruncaţi", a declarat Radu Mititean, directorul Clubului de Cicloturism Napoca.
Acesta nu este îngrijorat că nu se continuă pista de biciclete pe la Sf. Ion, ci că se întârzie momentul în care se va putea circula pe două roţi între Floreşti şi Cluj în condiţii civilizate. „Decât pe dealuri, preferăm să nu se facă pistă de biciclete deloc pe centură.
După ce o fac, vor avea o scuză să nu realizeze piste pe teren plan, care chiar să contribuie la mobilitatea urbană. Pe dealuri vor prefera să urce doar 5% dintre cei care ar veni cu bicicletele la serviciu dacă s-ar face piste pe DN1, pe un teren drept", a completat Mititean.
Centura de sud a Floreştiului a primit ordin de începere a lucrărilor în urmă cu un an, dar startul efectiv se dă doar acum. Primăria a trebuit să rezolve mai întâi problema exproprierilor. 15 exproprieri au fost necesare pentru realizarea acestei variante de ocolire.
Lucrările vor începe cu cele două "bretele", cea spre DN 1 din zona Vivo!, respectiv Metro. Drumul, care va avea și iluminat public, va porni din strada Tăuțiului și va face joncțiunea cu drumul Sfântul Ioan. Acesta va avea o lungime de 2,6 km - firul principal, la care se adaugă încă 2 km de bretele.
Un segment al firului principal de 1,6 km din totalul de 2,6 km ar urma să fie realizat pe terenul municipiului Cluj-Napoca; proiectul va fi gestionat tot de cei de la Floreşti. „Vedem la sfârşit cum rezolvăm", a spus Horia Şulea, primarul celei mai mari comune din ţară.
Drumul de ocolire sud va avea 11 podețe și două poduri, precum și două girații și trei intersecții. Carosabilul va fi de 2x3,5 metri, pe o parte trotuarul va fi de 1,5 m, iar pe cealaltă parte va fi inclusă și o pistă de biciclete, lățimea ansamblului trotuar - pistă de biciclete fiind de 2 mi. Toate acestea alături de rigole ranforsate, zid desprijin pe coloane, șanțuri de beton, rambleu, piloți forați, filtre drenante, drenuri orizontale și semnalizare rutieră.