“Centura de diamant”: Ies tirurile din oraş, intră DNA

“Centura de diamant”: Ies tirurile din oraş, intră DNA
Inaugurare aşteptată de doi ani: premierul Emil Boc a circulat pe cei 24 km ai centurii Vâlcele-Apahida cu o Dacia cu numărul B 16 REN şi i-a cinstit pe muncitori cu două lăzi de bere Ursus. Centura şi-a triplat costurile de la licitaţia iniţială.

"Centura de diamant", Cluj Est, însumând 23,7 km, a fost deschisă traficului începând de ieri. Varianta ocolitoare, care are un cost de peste 158 de milioane de euro, nu este finalizată, constructorii urmând să lucreze la aceasta până în vara lui 2012. Cu toate acestea, premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, au ţinut să marcheze momentul şi au testat centura cu o maşină Dacia Duster.

Din 2006, de când a început execuţia drumului ocolitor de la Cluj, de 23,7 kilometri, nici unul dintre termene de finalizare din contract sau anunţate de oficiali nu a fost respectat. Fost primar al Clujului, premierul Emil Boc a efectuat în ultimii doi ani nenumărate vizite pe şantierul Centurii Cluj Est şi a avansat de fiecare dată un nou termen pentru finalizarea variantei ocolitoare. În 2009 promitea că în iarna respectivă va veni cu renii Moşului şi vom circula pe centură. Acest lucru nu s-a întâmplat. Ultimul termen avansat pentru deschiderea traficului a fost 10 noiembrie 2011.

Primul ministru a fost prezent ieri la Cluj, la braţ cu ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, pentru a marca darea în circulaţie a întreg traseului Centurii Cluj Est, de 23,7 km.

Un autoturism Duster cu numărul "REN" l-a aşteptat pe premier, parcat pe podul de la Dezmir. Cu acesta, oficialii au testat cei 17,94 kilometri ai centurii, care au fost daţi oficial în circulaţie începând de ieri (pe tronsonul III al centurii, de 5,6 km, de la Dezmir la Apahida, se circulă din 2009). La kilometrul 6 al centurii, unde se lucrează la consolidarea zonei afectate de alunecări de teren, premierul a făcut un popas pentru a marca o altă promisiune făcută constructorilor la o vizită de la finalul lunii septembrie: dacă se va putea circula mai repede de 10 noiembrie pe centură, va da o bere. Zis şi făcut: Emil Boc a oferit muncitorilor două lăzi de bere Ursus. După aceea, a circulat până la nodul de la Vâlcele. Aici, primul ministru a declarat că, prin inaugurarea ei, un vis al clujenilor a devenit realitate. "Nu vom mai avea tiruri pe Calea Turzii sau aproape de centrul Clujului. E un lucru pe care l-am aşteptat, ca şi clujean, de foarte mulţi ani, pe care l-am promis încă de când eram primar. De aici înainte, clujenii nu vor mai trebui să suporte traficul greu în oraş şi nu se va mai pune în pericol viaţa clujenilor", a mai spus Boc.

Centura de ocolire Cluj Est, pentru care autorităţile au acceptat o creştere a costurilor de la 68 la 154 de milioane de euro, are însă ca termen de finalizare luna iunie 2012. În prezent, există amenajat un "by-pass" de 2 kilometri pentru a se putea circula pe varianta ocolitoare, având în vedere că această porţiune este afectată de alunecări de teren şi constructorii trebuie să consolideze versanţii.

Centura Vâlcele-Apahida a fost acceptată spre finanţare de guvern la peste 6,4 milioane de euro pe kilometru. În privinţa cheltuielilor aproape de standardul de cost aprobat de executiv pentru autostrăzi, premierul a declarat că sunt legale. Boc consideră că nimeni nu ar trebuie sancţionat pentru creşterea preţului, ba mai mult, a ţinut să precizeze că el tocmai i-a cinstit pe constructori cu o bere. Primul ministru a indicat că orice persoană care are informaţii că aceste costuri sunt nejustificate se poate adresa Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). "Ceea ce s-a făcut la Cluj este o o operă de artă comparativ cu alte lucrări de la şes. Să nu uităm că în 2007-2008 liberalii, fiind la putere, au oprit lucrările la această centură. Fiecare clujean ar trebui să îi întrebe de ce, pentru că se putea încă de acum doi ani termina centura dacă nu contestau ei proiectul. Guvernul Tăriceanu nu a finanţat cu nimic această lucrare, a conservat-o, iar noi, după toate greutăţile, am ajuns la situaţia de a o finaliza", a precizat Emil Boc.

Estimată iniţial la 92 de milioane de euro, licitată la 68 de milioane de euro, centura Clujului a ajuns la 156 de milioane de euro până astăzi şi e foarte probabil ca preţul să crească în continuare. Potrivit şefului Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Ion Pantelimon, din cei 156 de milioane de euro 114 de milioane au fost deja decontaţi constructorilor. "Vom lucra şi în această iarnă la consolidări. Deja a sosit un utilaj pentru foraje, iar săptămâna următoare va mai veni unul. Azi-noapte am lucrat la marcaje, dar s-a reuşit, centura este circulabilă. Nu cred că vor fi probleme, va rezista traficului. Pe aici au circulat în permanenţă maşini grele, care au alimentat până acum şantierul", a apreciat Pantelimon.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat că tot ceea ce s-a întâmplat la Cluj (darea în exploatare a centurii Clujului) se întâmplă în multe alte locuri din ţară. "Am realizat 200 de kilometri de variante ocolitoare în valoare de jumătate de miliard de euro. Avem în lucru alţi 500 de kilometri de drumuri naţionale şi dorim ca până în 2013 să modernizăm şi diferenţa până la 2.300 km cu bani de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, încă un miliard de euro", a declarat ministrul Transporturilor în cadrul vizitei de la Cluj.

Lucrările la Centura Cluj Est, cunoscută sub denumirea Vâlcele-Apahida şi intitulată generic de presă "centura de diamant", au demarat în octombrie 2006. Varianta ocolitoare la Cluj, care însumează 23,7 km şi care are două benzi de circulaţie, a fost licitată în 2006 pe trei tronsoane: I (8,59 km), II (9,35 km) şi III (5,67km). Potrivit datelor oficiale, tronsonul I trebuia terminat în 30 iunie 2008, iar tronsoanele II şi III, în 30 iunie 2010.

Pe Centura Cluj-Est lucrează la tronsonul I consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi, Vegyepszer şi Diferit la partea de consolidări (a câştigat în 2010 o licitaţie pentru consolidări pe tronson, după apariţia unui front de alunecări de teren, la valoarea de peste 17 milioane de euro). Tronsonul II este asfaltat încă de anul trecut, cu excepţia unei porţiuni care s-a surpat (în 2010) şi care a fost reparată, pe asigurare, tot de consorţiul Pizzarotti-Tirrena Scavi. Tronsonul III, întins pe teritoriul comunei Apahida, este circulabil din 2009 şi a fost executat de compania Vegyepszer. SC DP Consult este proiectant, iar Search Corporation & Primacons Group este consultant.

Potrivit Hotărârii de guvern nr. 733 din 2009, Centura Cluj Est a ajuns la valoarea de peste 658 de milioane de lei plus TVA (154 de milioane de euro, adică 6,4 milioane de euro pe kilometru).

 

Etichete
Comenteaza