Clujeni purtaţi pe drumuri ca să li se preia strada

Clujeni purtaţi pe drumuri ca să li se preia strada
O lună le-a luat funcţionarilor Primăriei ca să încurce şi mai tare „dosarul" de preluare a arterei Edgar Quinet, care deserveşte blocurile „din pădure".

 Edilul Emil Boc promitea, în decembrie anul trecut, că artera Edgar Quinet va fi preluată prin donaţie, odată ce va fi depus actul semnat de proprietar, menţionând că doar actul respectiv lipseşte de la dosar. La ultima şedinţă de Consiliu s-a descoperit că respectivul dosar pentru ca artera să intre în circuitul public al taxelor şi impozitelor locale nu a fost depus pentru că cetăţenii au fost purtaţi pe drumuri de funcţionarii Primăriei, fără să li se răspundă ce acte trebuie să aducă.

Consilierul local Ioana Sanda Borza l-a penalizat pe edilul de Cluj Emil Boc la ultima şedinţă a forului local, de la final de ianuarie, în chestiunea preluării arterei Edgar Quinet care deserveşte blocurile edificate în pădurea Făget. La şedinţa ordinară a Consiliului Local din luna decembrie, primarul Emil Boc a declarat că este familiarizat cu situaţia străzii Edgar Quinet. Acesta a precizat că a fost depusă la Primărie o documentaţie de către cetăţenii de acolo, care a fost completată şi actualizată, cu excepţia unui singur document, un act notarial în formă autentică. "După depunerea acelui act în formă autentică, strada va fi preluată în domeniul public. Deci dacă dumneavoastră puteţi face diligenţele necesare, împreună cu, de aici înainte şi cu deputatul Steluţa Cătăniciu, să aducă acel document în formă autentică, repet, a doua zi procedăm la preluarea în administrare", afirma Boc. Consilierul Borza i-a atras atenţia că afirmaţiile sale au fost false, pentru că la serviciul de specialitate nu exista niciun dosar privind preluarea străzii şi niciun funcţionar nu a reuşit să o lămurească cum trebuie să arata respectivul act notarial în formă autentică. „Ceea ce aţi declarat nu e în conformitate cu realitatea", a afirmat Borza.

Mai mult, la şedinţă au fost prezenţi doi reprezentanţi ai locatarilor de pe Quinet care au menţionat că Primăria i-a indus în eroare şi nu le-a răspuns cu privire la actele de care au nevoie pentru ca respectiva arteră să fie preluată de primărie. „Vorbim de o stradă pe care stau 800 de suflete. Primăria nu face decât să ne promită iar apoi să ne încurce ca să nu se ţină de promisiuni", au adăugat oamenii.

Viceprimarul Gheorghe Şurubaru a sărit în apărarea primarului. „Aţi fost şi la mine, doamna consilier şi v-am spus că în afara de situaţia juridică vorbim şi de situaţia tehnică a străzii. Pentru că dacă Primăria o preia, trebuie să investească în ea şi nu puteam chestui oricum banii de la bugetul local", a precizat oficialul.

Până la urmă, liderul de grup al consilierilor PDL, Radu Moisin, dar şi primarul Emil Boc au lămurit încurcătura. „Este nevoie de un act de proprietate în formă autentică. L-am văzut aici pe investitor când s-a aprobat documentaţia, nu-l cunosc. El trebuie să ne dea cu titlu gratuit strada, prin act de doneţie", a spus Boc. Mai mult, Moisin a indicat cetăţenilor că există o hotărâre de consiliu local care fixează condiţiile şi conţinutul dosarului privind preluarea străzilor private în domeniul public. „Dacă nu vă convin aceste condiţii, puteţi să propuneţi modificări şi ele vor fi dezbătute în plen", s-a adresat Moisin consilierilor USL.

După ce aprobă documentaţii pentru proiecte în zone fără infrastructură, Primăria nu mai are niciun control asupra dezvoltatorilor care teoretic sunt obligaţi să rezolve accesul către noile locuinţe. În aceste condiţii, cumpărătorii din noile blocuri sunt nevoiţi să facă presiuni ca străzile lor să intre în circuitul public al taxelor şi impozitelor locale. Aceasta pentru a beneficia de serviciile publice pentru care achită respectivele taxe administraţiei locale: salubrizare, deszăpezit, asfaltare şi întreţinere, etc.

Preluarea străzilor private de către Primărie a fost reglementată abia în 2010, la presiunile unor cetăţeni păţiţi, care nu putea să-şi tragă utilităţile pe străzile pe care locuiau. Astfel, a fost adoptată hotărârea de Consiul Local nr. 14 (din 9.03.2010) privind trecerea terenurilor proprietate privată cu destinaţia de drum în proprietarea municipiului. Condiţiile de preluare fixate de Primărie sunt: drumul propus să respecte condiţiile impuse prin documentaţiile de urbanism aprobate, prezentarea cărţii funciare în care să fie înscris drumul propus şi documentaţia cadastrală aferentă, întocmirea procesului verbal de trasare a drumului propus, întocmirea actului de donaţie în formă autentică de către proprietari.

Situaţia locuitorilor din zona Edgar Quinet nu este singulară. În cartierul fără trotuare, Bună Ziua, denumită "Pipera Clujului" proprietarii de case sau apartamente se confruntă cu aceleaşi probleme. Oamenii au cerut asfalt de la Primărie, argumentând că plătesc taxe şi impozite chiar în această toamnă, la vizitele de şantier pe care Emil Boc le-a făcut pe strada Bună Ziua. Arterele învecinate nu aparţin domneiului public, motiv pentru care primarul i-a invitat pe riverani să parcurgă HCL-ul nr. 14. "Din 19 artere din cartierul Bună Ziua, 16 sunt străzi private", spune primarul, motivând că administraţia nu poate face nimic, nici măcar un plan de asfaltare, până când străzile nu sunt donate Primăriei. Primăria a fost însă cea care a aprobat pe bandă rulantă proiecte de urbanism şi în Bună Ziua, a recepţionat lucrări pe artere care au ampriză de trei metri şi niciun trotuar.

Primăria evită lucrările de reparaţii pe arterele parţial în domeniul public

Consilierul local USL Irimie Popa a adus în discuţie un alt caz al unei artere din oraş despre care funcţioanrii şi oficialii din Primăriei nu au fost în stare să lămurească situaţia: dacă este în domeniul public sau în cel privat. Administraţia a spus iniţial că artera în discuţie, Mozart, este în domeniul privat, motiv pentru care primăria nu poate interveni pe acesta cu lucrări de întreţinere specifice. „Pe strada Mozart nu s-a intrat de zece ani, reparatii au fost efectuate de către locuitori. Cu toate acestea am descoperit că aţi eliberat mai multe autorizaţii de spargere pe acestă stradă în care specificaţi că ea aparţine domeniului public. De aceea, vă solicit să o reparaţi, aşa cum este normal", a subliniat consilierul. Vicepriamrul Gheroghe Şurubaru a menţionat că arterea Mozart este parţial în domeniul public, parţial arteră privată, însă a promis că pe partea domeniului public se va interveni.

 

 

Comenteaza