Clujul, căzut în afara culoarelor europene de transport

Clujul, căzut în afara culoarelor europene de transport
Consiliul pentru Transport, Telecomunicaţii şi Energie, de la nivelul Uniunii Europene, a luat decizii importante privind revizuirea reţelei transeuropene de transport TEN-T.

Şi în România ar urma să se extindă aria reţelei TEN-T, iar Autostrada Transilvania a primit statut de tronson global, însă numai pe ruta Borş - Câmpia Turzii, de unde acest proiect se rupe brusc. Pe de altă parte, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, promova culoarul Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni ca variantă optimă care să lege zona de vest a Europei cu Ucraina şi Rusia. Soluţia a fost înlocuită însă, astfel că varianta care va fi susţinută financiar de Uniunea Europeană este traseul Timişoara - Sebeş - Turda - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni.

Conform noii hărţi transmise de Ministerul Transporturilor, Clujul (şi zona de nord-vest a ţării) rămâne destul de izolat de aria de transport transeuropean. Într-adevăr, Autostrada Transilvania - ceea ce a mai rămas din acest proiect - a primit statut de reţea globală, însă el se rupe brusc la Câmpia Turzii, iar de acolo nu există altă soluţie decât ocolul pe tronsonul reţelei prin Sebeş, spre Bucureşti. Ministerul Transporturilor nu a promovat nici o soluţie pentru continuarea lucrărilor spre Târgu-Mureş şi Braşov, ca atare Clujul va trebui să se mulţumească cu această variantă, Borş - Câmpia Turzii, care în reţeaua TEN-T va fi clasificată, mai nou, ca tronson global, european. În schimb, Târgu-Mureş va fi cuprins într-o altă reţea importantă, care va fi finanţată drept culoar de legătură cu estul Europei. Mai exact, s-a ales finanţarea din fonduri europene a culoarului Timişoara - Sebeş - Turda - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni, deşi iniţial ministrul Transporturilor promova ca varianta optimă traseul Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni.

Alexandru Nazare a participat la întrunirea Consiliului pentru Transport, Telecomunicaţii şi Energie al UE, transmiţând că acesta a fost tronsonul aprobat de reprezentanţii comisiei. "După negocieri foarte lungi şi foarte dificile cu comisia pe perioada ultimului an şi jumătate, am impus în sfârşit astăzi trasee ale reţelelor TEN-T care sprjină direct dezvoltarea noastră economică şi de infrastructură din perioada următoare. Comisia a acceptat includerea în noua reţea TEN-T a traseului Timişoara - Sebeş - Turda - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni, dar şi a rutei Calafat - Craiova - Alexandria - Bucureşti, ambele atât în componenta rutieră, cât şi feroviară", a transmis Nazare. El a mai precizat că România a obţinut dublarea reţelei rutiere TEN-T pe teritoriul naţional şi impunerea unei axe est-vest de relevanţă regională. "Includerea segmentului de autostradă Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni se prefigurează drept un coridor de dezvoltare pentru zona nordică a României şi consolidează interconectarea viitoare a Republicii Moldova la principalele coridoare europene", a precizat Nazare.

 

 

Comenteaza