Cum a ajuns noua pistă a aeroportului să taie centura Vâlcele - Apahida FOTO

Cum a ajuns noua pistă a aeroportului să taie centura Vâlcele - Apahida FOTO
Deşi s-a vehiculat ipoteza că nouă pistă doar s-ar apropia de actuala centură ocolitoare Vâlcele - Apahida, în realitate aceasta ajunge să se interesecteze cu şoseaua, între kilometrii 19+300 - 20+070.

Autorităţile nu-şi asumă responsabilitatea erorii de suprapunere a pistei cu centura Vâlcele - Apahida. Pe de o parte, direcţiile de specialitate ale Consiliului Judeţean au avizat traseul centurii ocolitoare încă din 2009, deşi erau la curent cu proiectul de dezvoltare a aeroportului clujean. E drept, la acel moment, conform documentelor, pista era prevăzută la o lungime de numai 2.100 m, astfel că acesta nu ajungea să încurce centura. Din 2010, însă, când s-a optat ca pista să meargă până la 3.500 m, tronsonul centurii de la capătul comunei Apahida era deschis deja circulaţiei.

Speculaţiile pe seama faptului că noua pistă de aterizare-decolare ar ajunge să se interfereze cu centura Vâlcele - Apahida au apărut de mai mult timp. Totuşi, reprezentanţii Consililui Judeţean, cei ai aeroportului şi cei ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au evitat să vorbească despre această situaţie. Motivul pentru care s-a trecut uşor peste acest aspect se leagă de faptul că în etapa ce vizează construcţia pistei până la 2.100 m, traseul centurii nu este afectat în nici un fel. Dacă, însă, conducerea aeroportului şi administraţia judeţeană decid să meargă mai departe cu lucrările la pistă - aşa cum este prevăzut în proiectul de dezvoltare a aeroportului - situaţia se schimbă. Cele două obiective ajung să se suprapună în zona de după sensul giratoriu care face legătura între centurile Vâlcele-Apahida şi B-dul Muncii - Apahida.

Conform planurilor transmise de proiectantul pistei aeroportului, Iptana, o porţiune din acest obiectiv de 3.500 m ar ajunge să întretaie centura Vâlcele - Apahida, în punctul dintre kilometrii 19+300 - 20+070. „După cum se poate vedea din planul Iptana, pentru ca traseul pistei să nu se lovească de centură, ar mai fi nevoie de o distanţă de peste 700 m, care să asigure, bineînţeles, şi zona de balizaj", a explicat şeful CNADNR Cluj, Eugen Cecan. Acesta spune că nu poate înţelege cum s-a ajuns în această situaţie cu proiectul aeroportului, dar că se caută încă soluţii pentru remedierea situaţiei.

„Acum se vehiculează mai multe ipoteze. Desigur, crearea unei bucle de ocolire la centura Vâlcele - Apahida, de circa 3-4 km, este una dintre variante, însă aceasta este extrem de costisitoare. Peste 10 milioane de euro ne-ar costa, cu tot cu exproprieri, şi nu ştiu cine ar fi dispus să plătească pentru ea. Pe de altă parte, s-a luat în discuţie inclusiv posibilitatea amenajării unui sistem cu barieră, astfel încât avioanele să poată ateriza şi decola fără să fie în vreun fel incomodate de traficul de pe centură. Ar fi o variantă ieftină, însă nu tocmai ideală, dacă se are în vedere că ar crea unele dezavantaje traficului rutier", a spus Cecan. El a destăinuit că în perioada următoare va exista o întânire cu reprezentanţii CJ şi cu cei ai aeroportului, urmând să fie analizată această situaţie şi pentru a se căuta soluţii.

Directorul aeroportului, David Cieo, nu a putut fi contactat pentru a-şi spune punctul de vedere. Noul preşedinte al CJ, Horea Uioreanu, spune că problema nu poate fi încheiată până când nu vor fi găsiţi responsabilii care au autorizat această eroare. „Eu am obosit să repar gafele pe care le-au făcut alţii. Nu vreau să mă plâng din nou de vechea moştenire, însă este absolut evident că aceste două proiecte nu au fost confruntate, aşa cum ar fi fost normal să se întâmple. Acesta este motivul pentru care am ajuns în acestă situaţie", a comentat Uioreanu. El a precizat că administraţia judeţeană intenţionează să continue pista aeroportului până la 3.500 m, aşa cum este prevăzut în proiectul de dezvoltare a aeroportului. „Până atunci va trebui să reglăm această problemă. Dacă se impune să facem acea buclă ocolitoare, nu ştiu cine va plăti. Să plătească cei care se fac responsabili de această eroare!", spune Uioreanu.

Conform datelor din actele oficiale ale CNADNR, autorizaţia de construire pentru tronsonul de pe teritoriul comunei Apahida (al treilea din proiectul mare, Vâlcele - Apahida) conţinea şi avizul direcţiei de specialitate din cadrul CJ. Cu alte cuvinte, administraţia judeţeană şi-a dat acordul cu privire la traseul centurii încă din martie 2009, moment la care avea, de altfel, cunoştinţă şi despre noul proiect al aeroportului. Pe atunci, traseul pistei era prevăzut cu o lungime mai mică. „În etapa de 2.100 de m, pista nu interferează în nici un fel cu centura, motiv pentru care, de altfel, noi am primit inclusiv aviz din partea Autorităţii Aeronautice Civile Române", a explicat Cecan.

În decembrie, 2009, acest tronson de centură a fost deschis traficului - cu aproape un an înainte ca administraţia judeţeană să revină cu solicitarea de extindere a pistei până la 3.500 m. Conform documentelor transmise CNADNR, CJ a solicitat aviz pentru documentaţia tehnică şi pentru Planul Urbanistic Zonal care includea şi pista în lungime de până la 3.500 m, în septembrie 2010. Culmea, CNADNR a dat aviz favorabil, deşi în mod normal specialiştii acestei instituţii ar fi trebuit să sesizeze că traseul pistei ajunge să se suprapună cu tronsonul III al centurii Vâlcele - Apahida.

Fostul preşedinte al CJ, Alin Tişe, neagă faptul că ar avea vreo vină în modul în care a fost aprobată documentaţia noii piste a aeroportului. Acesta a trimis o poziţie oficială cu privire la acest subiect:

1. Traseul pistei de 3.500 m a fost aprobat înainte de anul 2008, înainte ca Alin Tişe să fie Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj
2. Studiul de Fezabilitate, Proiectul Tehnic şi restul documentaţiilor necesare pistei au fost contractate, urmărite şi gestionate în mod direct de către Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca;
3. Gestionarea Centurii de ocolire - studii, proiectare etc., s-a făcut de către Ministerul Transporturilor prin CNADNR
4. De la momentul începerii construcţiei celor două obiective - pistă şi centură, proiectanţii celor două instituţii şi-au coroborat proiectele în permanenţă
5. Întreaga documentaţie care necesita, conform legii, aprobarea la nivelul Consiliului Judeţean Cluj, a fost aprobată în plenul CJC, în unanimitate, de reprezentanţii tuturor partidelor politice;
6. Construirea pistei de 3.500 m nu e influenţată / afectată în nici un fel de construirea centurii, aşa cum eronat se susţine în spaţiul public
7. Încercarea unor politruci, care nu au soluţii pentru proiectele Clujului, de a discredita pe cei care au realizat proiecte pentru Cluj, este apanajul oamenilor lipsiţi de valoare şi care în lipsă de soluţii, lansează informaţii eronate în spaţiul public
8. Le cer acestor „purtători de geantă" ca, înainte de a lansa în spaţiul public informaţii eronate, menite să dezinformeze şi să le acopere neputinţa, să verifice temeinicia acestor informaţii", susţine Tişe.

UPDATE: Directorul aeroportului, David Ciceo, a comentat, pentru ZIUA de CLUJ, situaţia din jurul celor două proiecte de infrastructură: pistă de aterizare-decolare şi centura Vâlcele-Apahida.

"Capătul fizic al noii piste de aterizare-decolare a aeroportului nu ajunge să se suprapună cu centura. Acesta se opreşte la 200 m înainte de centură, numai că într-adevăr intervine zona de balizaj, plus părţile de obstacolare care, de asemenea, mai implică o distanţă semnificativă", a spus Ciceo.

Acesta a mai arătat că acum se fac analize şi calcule şi că s-ar impune o deviere a centurii Vâlcele-Apahida (tronsonul III, undeva între kilometrii 19+300 - 20+070), cu 2.200 m.

 

 

Comenteaza