Cum ar putea rămâne turdenii pietoni. Şi cum vrea primăria să îşi facă ticketing rapid şi gratis

Cum ar putea rămâne turdenii pietoni. Şi cum vrea primăria să îşi facă ticketing rapid şi gratis
Municipiul Turda pregăteşte o licitaţie pentru transportul de persoane urban, prin care doreşte implementarea unui sistem de ticketing pe banii câştigătorului. În caietul de sarcini apar şi alte prevederi dure, care i-ar putea lăsa pe turdeni fără serviciu de transport.

Primăria  Turda pregăteşte o licitaţie de mare anvergură, cea pentru transportul local de persoane. De la falimentul regiei turdene, RATL, serviciul este externalizat. În ultimii şase ani, transportul de persoane a fost efectuat de Societatea de Transport Public (STP) Alba, punctul de lucru Turda, dar înţelegerea expiră la 1 mai.

Noul contract ar urma să fie, conform proiectului de hotărâre de consiliu local (HCL) aflat pe ordinea de zi a şedinţei de joi, tot pe durata a şase ani. Atribuirea se va face prin licitaţie publică deschisă. Firma desemnată drept câştigătoare trebuie să respecte o serie de condiţii dure şi costisitoare: să aibă un parc de 27 de autobuze, din care cel mult opt cu normă de poluare mai mică de Euro 4, şi, foarte important, să implementeze pe cont propriu, încă din primele patru luni de contract, un sistem de ticketing.

De asemenea, să plătească o redevenţă anuală de 200.000 de lei. Pe de altă parte, societatea de transport nu primeşte subvenţiile de la bugetul local prevăzute în reglementările naţionale şi internaţionale pentru serviciile de transport şi beneficiază de un nivel redus al acoperirii gratuităţilor (pensionari, elevi, persoane cu dizabilităţi, eroi martir, veterani de război).

În plus, după greva de anul trecut a angajaţilor STP, primăria s-a pus la adăpost: în contractul de delegare a serviciilor de transport se prevede clar că nu pot fi oprite cursele şi nu sunt permise declaraţiile care să atingă imaginea municipalităţii.

În HCL nu se prevăd, însă, două informaţii esenţiale: când va avea loc licitaţia şi care este valoarea estimată a contractului.

În ceea ce priveşte momentul când va avea loc atribuirea, este limpede că se pregăteşte pentru luna aprilie. În studiul de oportunitate se precizează că nu există posibilitatea prelungirii contractului existent, iar cineva trebuie să îi transporte pe turdeni de la muncă până acasă. Mai există şi varianta, mai ales cu condiţiile dure impuse, să nu se prezinte nimeni la atribuire şi să trebuiască să fie amânată.

„Atribuirea nu se poate face în aprilie, deoarece procedura de licitație nici măcar nu e începută. S-a făcut o documentaţie care nu a parcurs nici măcar etapa de transparenţă decizională obligatorie.

În plus, conform legii, trebuiau aprobate cu un an înainte strategiea de dezvoltare pe termen mediu şi lung a serviciului de transport public local de persoane şi programele de investiţii corespunzătoare acestui scop, plus Planului de Mobilitate Urbană, componentă obligatorie a Planului Urbanistic General, documente care nu există încă. La licitația din 2009, între începerea procedurii și semnarea contractului s-au scurs circa 8 luni", a spus Dan Mostecky, directorul STP Turda. El a subliniat că afirmaţia din studiul de oportunitate este greşită: în contractul din 2010 este prevăzut că acesta poate fi prelungit, după expirare, cu încă doi ani.

4

procese sunt pe rolul instanţelor între STP Alba şi Primăria Turda. Relaţia dintre municipalitate şi firma de transport a fost cu scântei încă de la început.

Chiar dacă va avea loc în aprilie, ca orice licitaţie, este posibil ca şi aceasta să fie contestată. În urmă cu şase ani, a existat un întreg scandal legat de atribuirea transportului urban din Turda. Iniţial, a câştigat Tours Claus, firmă din grupul Alis, dar atribuirea a fost contestată de STP; ulterior, societatea câştigătoare s-a retras, iar STP a primit contractul.

Liviu Jişa, patronul Tours Claus, susţine că atribuirea către firma din Alba s-ar fi făcut fără respectarea legii şi că licitaţia ar fi trebuit reluată. „Mă mir că nu a anchetat nimeni această situaţie", a spus Jişa. Pe de altă parte, cei de la STP susţineau că licitaţia a fost pregătită pentru Alis şi că falimentarea RATL s-a făcut intenţionat.

Citeşte şi: Proces cu miză de 15 milioane de lei. Primăria Turda vrea să plătească o despăgubire cu banii altora

Comenteaza