Cum se rezolvă intercalarea pistei Aeroportului cu centura

Cum se rezolvă intercalarea pistei Aeroportului cu centura
Administraţia judeţeană anunţă că a avertizat Ministerul Transporturilor în permanenţă legat de faptul că traseul centurii Vâlcele - Apahida va interfera cu pista de aterizare-decolare şi cu toate acestea nu s-a luat nici o măsură pentru a preîntâmpina această situaţie.

Directorul Aeroportului clujean David Ciceo spune că traseul pistei de 3.500 de metri nu ajunge să urce peste centura Vâlcele - Apahida, în ciuda faptului că planşele pe care proiectantul le-a prezentat Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) arată cu totul altceva. Conform lui Ciceo, corpul fizic al pistei de aterizare-decolare s-ar opri cu 200 de metri înainte de a intersecta centura. Chiar şi aşa, recunoaşte şi Ciceo că pentru evitarea obstacolării s-ar impune devierea centurii cu circa 2.200 de metri. Şeful DRDP Eugen Cecan consideră că o mai bună soluţie ar fi ca pista de 3.500 de metri să fie micşorată la 3.000 de metri. Preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu, crede că lungimea pistei ar putea fi păstrată, din sens opus.

La sfârşitul săptămânii, reprezentanţii Consiliului Judeţean, cei ai DRDP (subsidiara Companiei Naţionale de Drumuri şi Poduri din România -CNADNR), şi cei ai Aeroportului se întâlnesc cu proiectanţii pistei de aterizare-decolare pentru a dezbate situaţia acestui proiect.

„Trebuie să vedem ce soluţii optime putem găsi pentru a evita suprapunerea pistei de aterizare decolare cu centura Vâlcele - Apahida. Din planşele pe care ni le-a furnizat proiectantul pistei, societatea Iptana, reiese foarte clar cum coada pistei trece peste centură, în punctul dintre km 19+300 - 20+070. Deisgur, trebuie adăugată şi porţiunea pentru balizaj şi pentru obstacolare, în total ar mai fi nevoie de peste 700 de metri", a comenta şeful DRDP Eugen Cecan. În sensul acesta, ideal ar fi să se construiască o buclă de ocolire a zonei pistei Aeroportului, adică o deviere a centurii cu circa 3 km, apreciază Cecan: "Această variantă ar fi extreme de costisitoare şi nu ştiu în ce măsură am putea găsi finanţarea necesară. Dar vom încerca să facem tot posibilul să rezolvăm problema".

Pe de altă parte, ar mai exista o posibilitate, ca traseul noii piste să se oprească la 3000 de metri. "Din documentaţia pe care am primit-o de la Iptana reiese că un traseu de 3.000 de metri ar rezolva problema. S-ar impune doar nişte restricţii de tonaj pentru avioanele de mare capacitate dar nu ar trebui să mai facem lucrări de deviere", a arătat Cecan.

Directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, David Ciceo, spune că beneficiile pe care le va aduce proiectul noii piste, de 3.500 de metri, pentru Cluj dar şi pentru regiunea de Nord- Vest, merită toate sacrificiile: "Vorbim de un proiect care va genera dezvoltare pe termen lung, ca atare trebuie aleasă variantă optimă pentru ca pista să poată fi realizată în întregime, aşa cum s-a prevăzut în proiectul iniţial". El mai spune că în conformitate cu traseul prevăzut în proiect, pista nu ar ajunge să se intercaleze efectiv cu centura, dar recunoaşte, pe de altă parte, că se impune asigurarea unei zone de protecţie precum şi a zonei pentru balizaj. "Nu ştiu de unde au fost luate planşele DRDP, cu siguranţă acolo nu este prevăzută varianta finală a pistei. În realitate, corpul fizic al pistei se opreşte cu 200 de metri înainte de se suprapune cu centura. Numai că intervine zona de balizaj şi cea de siguranţă, ceea ce însemană că tot trebuie să trecem peste centură. Acest lucru presupune ca DRDP să execute o deviere a şoselei cu aproximativ 2.200 de metri", a comentat Ciceo.

El a mai adăugat că deja s-au constituit echipe de specialişti care analizează toate variantele posibile. "Desigur, putem gândi şi alte posibilităţi. De pildă, o variantă ar fi să avem o pistă cu prag decalat, astfel încât aeronavele să poată ateriza în deplină siguranţă, fără a fi încurcat traficul pe centură. S-ar putea implementa sistemul cu barieră pentru traficul de pe centură. Este ultima variantă pentru care aş opta, în lipsă de alte soluţii. Nu ştiu cât de multe piste de aeroporturi se mai intersectează cu şosele. Un caz concret ştiu că există în Gibraltar, ca atare, în ultimă instanţă, putem opta şi noi pentru aşa ceva. Oricum, zboruri intercontinentale vom avea de abia peste câţiva ani, şi nu cred că la început vom putea vorbi de mai mult de două zboruri pe saptămână, prin urmare am putea apela la barieră, urmând ca în timp, după ce Aeroportul va mai creşte, să poată fi deviată şi centura", a explicat directorul Aeroportului. Conducerea Aeroportului nu poate fi făcută responsabilă pentru eroarea acestei intercalări de proiecte. Ciceo spune că proiectul de dezvoltare a Aeroportulu a fost lansat încă din 2004. "Încă de pe atunci, când preşedinte de Consiliu Judeţean era Marius Nicoară, s-au făcut demersuri la Ministerul Transporturilor pentru ca traseul centurii să nu se intercaleze cu traseul noii piste. La rândul său, domnul Alin Tişe, a trimis ulterior scrisori la Minister prin care cerea ca situaţia centurii să fie reglementată. Din păcate nu s-a ţinut cont, însă problema poate fi rezolvată şi pe parcurs. Nu spune nimeni că devierea centurii trebuie făcută acum. Oricum, deocamdată pista este doar la etapa de 2.100 de metri, iar în această fază ea va putea fi utilizată fără nici un fel de restricţii", a spus Ciceo.

Senatorul Marius Nicoară a ţinut să precizeze că, dincolo de orice dispute, de ordin tehnic sau politic, toată lumea trebuie să colaboreze pentru susţinerea proiectului Aeroportului. "Aeroportul este poarta noastră către dezvoltare. Nu putem avea economie solidă, în judeţ şi în viitoare regiune, fără să putem dispune de un aeroport de calibru internaţional. Ca atare, orice sacrificiu merită făcut pentru Aeroport. Nu s-a ţinut cont, la momentul 2005, de propunerile noastre, ca centura să nu treacă prin zona resepectivă, foarte bine, să fie acum deviat traseul acestui drum, nu văd o problemă în asta. Până la urmă, 10 milioane de euro este o nimica toată pe lângă marile benficii pe care ni le va aduce Aeroportul", a spus Nicoară.
Preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu, spune că mai există o posibilitate care poate fi luată în calcul. "Ca să putem păstra actuala lungime a pistei, conform proiectului, fără să ne intercalăm cu centura, putem avansa cu lucrările din sens opus, adică nu spre Apahida, ci spre municipiul Cluj-Napoca. E o variantă care merită a fi analizată", a spus Uioreanu.

Explicatie foto: David Ciceo susţine că problema pistei este rezolvabilă / foto Ioana Tohat

 

Comenteaza