Lovitură cruntă pentru transportatorii şmecheri şi politicienii corupţi. „14% din bani se întorceau la Ministerul Transporturilor"
- Scris de Ionel Lespuc
- 17 Iul 2015, 14:14
- Administraţie
- Ascultă știrea
Senatorul clujean Alexandru Cordoş vine cu o iniţiativă legislativă „haiducească", în sensul în care vrea să ia bani din buzunarul transportatorilor şmecheri şi să îi dea pensionarilor. Cordoş a propus ca pensionarii care nu au multe drumuri de făcut să poată primi bani în schimbul tichetelor de călătorie decontate de Ministerul Transporturilor.
Legea nr. 147/2000 prevede că pensionarii beneficiază anual de șase călătorii simple cu reducere de 50% din tariful stabilit pentru călătoriile pe calea ferată cu tren de persoane ori accelerat fără regim de rezervare clasa a II-a, cu mijloace auto sau cu navele de călători clasa a II-a, la transportul intern în comun, între localităţi.
15 ani de cuponiadă: şmecherii s-au îmbogăţit
Această lege i-a îmbogăţit pe transportatorii şmecheri. Unii au colectat tichete de prin sate, dând la schimb te miri ce, de la găleţi la farfurii. Alţii au luat tichetele necompletate de pe trasee scurte, în valoare de 10 lei, şi le-au decontat pentru trasee lungi, de 100 de lei sau mai mult. De aceea, la licitaţie, era bătaie pe traseele lungi, chiar dacă acestea nu aveau prea mulţi călători.
Direcția Națională Anticorupție (DNA) a deschis o anchetă pe acest subiect, care însă nu a dus nicăieri, cel puţin deocamdată. Cert este că, din cuponiadă, au răsărit în câţiva ani - prin autobazele unor transportatori - zeci de autocare noi şi strălucitoare, iar o parte din sume s-au pitit în buzunarele politicienilor. „Din informaţiile mele, 14% din bani s-au întors la Ministerul Transporturilor", a spus un specialist în transporturi, contactat de ZIUA de CLUJ.
Iată conţinutul propunerii legislative a senatorului Cordoş:
La articolul 1 din legea nr. 147/2000, privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 28 iulie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2) se introduce un nou alineat (3), care va avea următorul cuprins:
„(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1) şi (2), pensionarii din sistemul public de pensii şi din celelalte sisteme de asigurări sociale pot solicita Ministerului Transporturilor compensarea tichetelor de călătorie în bani".
„Este limpede că oamenii sunt fraieriţi"
„Au venit cetăţeni la mine, mai ales din mediul rural, că eu am colegiul de munte, de la Câmpia Turzii la Huedin, dar şi din Cluj, oameni în vârstă, care nu prea se mai pot deplasa, dar care primesc tichete în fiecare an. Mi-au povestit cum vin diverse persoane şi le solicită aceste tichete contra unei garnituri de pat sau a unui set de farfurii, lucruri care costă 10-20 de lei maxim. Iar valoarea tuturor tichetelor costă mult mai mult şi bănuiesc că ei le valorifică, prin firmele de transport călători.
Clar este o chestiune ilegală. Este limpede că oamenii sunt fraieriţi. Eu am atras atenţia asupra acestui lucru de mult timp, am făcut şi interpelări Guvernului, dar nu a venit nimeni cu o iniţiativă, aşa că am venit eu cu iniţiativa. Guvernul, chiar dacă este al nostru, al PSD, va trebui să dea un răspuns la iniţiativa mea şi sunt curios ce îmi va spune", a explicat Cordoş. Din păcate, din 2000 şi până acum, 15 ani, nimeni nu a observat că pensionarii sunt fraieriţi.
Un membru al PSD Cluj, care a dorit să îşi păstreze anonimatul, a declarat că însuşi Cordoş ar fi fost susţinut în campania electorală din 2012 de o societate de transport. „El şi Ioan Oleleu au fost susţinuţi de Alis Grup în campania electorală", a afirmat acesta. Cordoş este cunoscut ca un apropiat al lui Alin Popovici, unul dintre fondatorii Alis. „Nu m-am consultat cu Popovici înainte de a elabora iniţiativa legislativă. Poate o voi face înainte de a prezenta iniţiativa colegilor din Parlament", a declarat senatorul.
Dacă se modifică legea nr. 147/2000, aşa cum a propus clujeanul, într-un an vom putea afla, prin comparaţie, care este nivelul păcălelii de până acum. „Eu sunt convins că poate fi cuantificată", a întărit şi Cordoş.
„Şi-a luat şapte autocare pe cupoane"
ZIUA de CLUJ a vorbit cu doi dintre patronii din transportul clujean, pentru a-i întreba ce părere au despre iniţiativa senatorului.
„Vă zic un caz concret. Un operator din judeţul Cluj şi-a luat șapte autocare în 2007, pe cupoane. De când nu mai lucrează pe cupoane i-a luat leasingul toate autocarele. Politicienii ştiau, dar au făcut voit, cred eu. Nu am dovezi, dar îmi închipui că o parte din bani s-a întors la ei", a afirmat Bikfalvi Mihaly, patronul societăţii de transport Misi 99 Exim.
„Noi am solicitat asta prin Federaţia Operatorilor de Transport de doi ani. Noi facem transport, nu facem favoruri la nimeni, să eliberăm bilete contra tichete. Am fost verificaţi de Curtea de Conturi, de Garda Financiară, de Poliţia Economică, de dracu', de mă-sa, nu ne permitem. Cine are „brandul mare" face ce vrea, sunt perfect de acord. Le-am făcut procese verbale la şoferi în care le-am impus să nu îi lase pe oameni să se urce fără tichetul completat", a declarat Liviu Jişa, patronul Tours Claus, firmă membră Alis Grup.