Master Planul de Transport: Clujul, investiţii de 131 de milioane de euro dar fără pistă de 3500 de metri

Master Planul de Transport: Clujul, investiţii de 131 de milioane de euro dar fără pistă de 3500 de metri
Prin intermediul Master Planului de Transport, judeţului Cluj, respectiv Aeroportului Internaţional "Avram Iancu" Cluj i s-au aprobat lucrări de investiţii în infrastructura aeroportuară în valoare totală de 131 de milioane euro, fără TVA. Documentul stabileşte şi lungimea maximă a pistei aeroportului Cluj la 2500 de metri.

 

Comisia Europeană a avizat acum câteva zile Master Planul General de Transport al României, varianta finală revizuită a Raportului privind Master Planul pe termen scurt, mediu şi lung.

Investiţiile la aeroport, derulate între anii 2015-2030

Sumele de bani pentru realizarea terminalului cargo nou, a căii de rulare cargo, pentru extinderea platformei de cargo, a pistei terminal pasageri precum şi a dotării cu echipamente de siguranţă, având ca perioade de implementare 2014 - 2020, respectiv 2014 - 2030, vor fi alocate conform parametrilor aprobaţi prin Master Planul de Transporturi, informează Consiliul Judeţean Cluj, în subordinea căruia se află aeroportul Cluj. Aceste investiţii sunt împărţite astfel:

- Realizare terminal cargo nou, valoare estimată fără tva 6 milioane euro, perioadă de implementare 2014 - 2020;
- Extindere platformă cargo nou, valoare estimată fără tva 18,74 milioane euro, perioadă de implementare 2014 - 2020;
- Realizare cale de rulare terminal cargo, valoare estimată fără tva 6,4 milioane euro, perioadă de implementare 2014 - 2020
-Extindere pistă terminal de pasageri existent, valoare estimată fără tva 11,7 milioane euro, perioadă de implementare 2014 - 2020
- Extindere cale de rulare pasageri, valoare estimată fără tva 20 milioane euro, perioadă de implementare 2014 - 2020;
- Extindere platformă staţionare terminal pasageri existent, valoare estimată fără tva 8,96 milioane euro, perioadă de implementare 2014 - 2020;
- Modernizare terminal pasageri existent şi extinderea acestuia 2000 (2170 modernizare), valoare estimată fără tva 4,17 milioane euro, perioadă de implementare 2020 - 2030;
- Realizare terminal pasageri nou, valoare estimată fără tva 52 milioane euro, perioadă de implementare 2020 - 2030;
-Dotare cu echipament de siguranţă, valoare estimată fără tva 3,173 milioane euro, perioadă de implementare 2014 - 2020.

Master Planul prevede extinderea pistei aeroportului doar până la 2500 de metri, şi nu la 3500 de metri

Biroul de Presă al CJ Cluj mai arată că prin intermediul Master Planului, Ministerul Transporturilor stabileşte lungimea maximă a pistei aeroportului Cluj la 2 500 metri, cu un PCN (Pavement Construction Number) de 65, acest „PCN" fiind un indicator al rezistenţei betonului la aterizare. Asta înseamnă că faţă de lungimea pe care pista o are în prezent, de 2100 de metri, ministerul vede o prelungire a ei cu doar 400 de metri, până la 2500 de metri, şi nu cu 1400 de metri, până la 3500 de metri, cât intenţionau autorităţile judeţene şi aeroportul să extindă pista de decolare-aterizare. Includerea acestei lungimi maxime de 2500 de metri în documentul strategic al ministerului de resort înseamnă că lucrările de extindere a pistei la 3500 de metri nu vor putea fi făcute cu bani de la Uniunea Europeană sau de la Guvern.
Consiliul Judeţean Cluj va putea să finanţeze o eventuală extindere a pistei la 3500 de metri lungime din resurse proprii, doar că autorităţile judeţene îşi puneau speranţe că vor face această investiţie majoră, cu sprijin guvernamental, fiind vizate aici în primul rând lucrările de deviere a Someşului, schimbarea cursului fiind necesară în acest caz.

Au fost aprobate doar investiţii pe partea de cargo CFR şi rutier

Din păcate, pentru sistemul de transport intermodal/multimodal au fost aprobate deocamdată numai investiţii pe parte de cargo CFR şi rutier, în valoare de 34 250 000 de euro. Cele aproximativ 34 de milioane de euro alocate prin intermediului MPGT al României municipiului Cluj-Napoca vizează realizarea unei platforme multimodale pentru susţinerea dezvoltării economice în municipiul Cluj-Napoca. Componentele platformei multimodale sunt: platformă betonată şi spaţiu de depozitare - valoare totală 18 milioane euro, căi de acces rutiere (5 km) - valoare totală de 2,5 milioane euro, căi de acces feroviare (4 km) - valoare totală 6 milioane euro, reţea de apă canalizare (5 km) - valoare totală 1 milion euro, staţie de curent electric20 MW/h - valoare totală 3 milioane euro, conexiune platformă la reţelele de utilităţi exterioare platformei - valoare totală de 3,75 milioane euro, mai informează CJ Cluj

Investiţia de transport intermodal pe partea de cargo aerian nu apare în Master Planul de Transport

„Având în vedere prevederile Master Planului avizat, Consiliul Judeţean Cluj va lua în discuţie posibilitatea legală a dezvoltării investiţiei de transport intermodal/multimodal şi pe partea de cargo aerian, acest proiect susţinut constant atât de mine cât şi de conducerea Aeroportului Internaţional „Avram Iancu"Cluj nefiind, din păcate, cuprins în planul aprobat de investiţii al Master Planului de Transporturi al Guvernului României. Acesta rămâne însă pentru noi un obiectiv de interes major, menit să contribuie la dezvoltarea economico-socială a întregului judeţ şi a regiunii noastre, motiv pentru care încercăm în continuare, împreună cu conducerea Aeroportului, să identificăm modalităţi de realizare a acestuia" a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Mihai Seplecan.

Directorul aeroportului Cluj: 2500 de metri reprezintă doar un standard minim 

Directorul Aeroportului Internaţional „Avram Iancu" Cluj-Napoca, David Ciceo, a declarat că varianta revizuită a Master Planului de Transport reprezintă doar un plan orientativ şi că realizarea unui proiect intermodal pentru transportul aerian de pasageri şi marfă va fi un obiectiv important al aeroportului clujean. „Nu suntem mulţumiţi de forma acestui document, am avut mai multe observaţii şi chiar şi cei care au realizat Master Planul recunosc că strategia va fi îmbunătăţită", a spus David Ciceo.

Directorul aeroportului internaţional Cluj a prezentat pentru ZIUA de CLUJ un fragment al variantei revizuite a Raportului privid Master Planul pe termen scurt, mediu şi lung în care scrie că „viziunea Master Planului General de Transport pentru orizontul 2025 este ca aeroporturile încadrate în categoria Major International şi Internaţional(unde se încadrează Clujul) şă-şi dezvolte terminale intermodale în vederea creării de hub-uri" şi că pentru aceste aeroporturi de categorie Internaţional sunt obligatorii legăturile rutiere şi feroviare dar şi serviciile de transport public cu trenul.

Referitor la precizarea din Master Plan referitoare la lungimea maximă a pistei de doar 2500 de metri, directorul aeroportului Cluj, David Ciceo, spune că aceasta reprezintă un standard minim şi că strategia de dezvoltare a aeroportului clujean trebuie să includă extinderea pistei la 3500 de metri.

Master Planul analizează obiectivele majore ale sistemului naţional de transport, acesta constituind un instrument strategic de planificare a intervenţiilor majore (proiecte şi alte acţiuni) ce sunt semnificative pentru obiectivele de transport la scară naţională.

 

 

Comenteaza