Model olandez de la Utrecht pentru un Someş navigbil

Model olandez de la Utrecht pentru un Someş navigbil
Administraţia locală a iniţiat o dezbatere publică privind proiectul “Someşul navigabil”, pe care primăria vrea să-l demareze în parteneriat cu olandezii. Evenimentul va avea loc mâine, începând cu ora 10:00, la sediul instituţiei.

Primăria vrea să "fure" din experienţa oraşelor olandeze şi să o aplice la Cluj-Napoca pentru a face Someşul navigabil. Specialişti din Olanda implicaţi în programul Dutch Initiative for Sustainable Cities (DISC) vor prezenta mâine studii de caz din oraşul Utrecht şi din alte oraşe din Regatul Ţărilor de Jos privind amenajarea unor cursuri de apă.

Primarul interimar Radu Moisin a declarat că proiectul "Someşul navigabil" va fi derulat în parteneriat cu programul DISC, sprijinit de Guvernul Olandei şi Ministerul Devoltării Regionale şi Turismului. Pe lângă Cluj-Napoca, de consultanţă olandeză vor beneficia alte trei oraşe din ţară: Bucureşti Constanţa şi Timişoara. "În Cluj-Napoca, cele două mari direcţii de colaborare între DISC şi municipalitate sunt proiectul «Someşul navigabil» şi sprijinirea candidaturii la titlul de Capitală Culturală Europeană în anul 2020", au informat reprezentanţii primăriei.

Mâine la primăria clujeană va avea loc prima dezbatere privind Someşul navigabil, începând cu ora 10:00, în Sala de Sticlă a instituţiei. În prima parte a discuţiilor va fi prezentat programul DISC, dar şi studii de caz din oraşul Utrecht şi din alte oraşe din Regatul Ţărilor de Jos. După prânz este programat şi un workshop cu tema "Strategie de dezvoltare integrată privind proiectul «Someşul navigabil»", în cadrul căruia vor fi luate în discuţie: siguranţa împrotriva inundaţiilor, calitatea apei, navigabilitate / baraje / ecluze, eficienţă energetică, transport şi mobilitate / conectivitate, turism, ospitalitate şi recreere, dezvoltarea integrată a zonei, finanţare şi organizare, dar şi paşii următori pentru concretizarea unui astfel de proiect.

Someşul are o tradiţie privind navigabilitatea din anii ‘60, când pe cursul râului era amenajată o pistă de canotaj. Culoarul destinat acestui sport era viabil în zona Podul Garibaldi - Opera Maghiară, întreaga zonă fiind astfel animată de ambarcaţiunile de canotaj ce zilnic erau scoase pe apă pentru antrenament. Administraţia locală a relansat anul trecut discuţiile pentru valorificarea cursului Someşului şi relansarea respectivei piste de canotaj. "Relansarea pistei de canotaj în zona Garibaldi presupune să execuţi nişte lucrări importante pentru reglarea suprafeţei de apă, iar în sensul acesta cineva trebuie să se implice şi să dea banii. Oricum, important este că se poate, iar acest lucru este prevăzut într-un studiu de peisagistică realizat încă din 1994, la comanda primăriei, şi care, de asemenea, a fost reactualizat prin 2007", declarat pentru ZIUA de CLUJ unul dintre urbaniştii clujeni, Vasile Mitrea. Reprezentanţii Administraţiei Bazinale de Apă Someş-Tisa au transmis că acest sport poate fi încurajat, cu condiţia să nu se ajungă la poluarea râului Someş. "Debitul în secţiunea Cluj a fost regularizat şi monitorizat tocmai pentru crearea unui luciu de apă cu ajutorul stavilelor de la Podul Garibaldi, care să poată avea şi destinaţie de agrement. Zona Podului Garibaldi poate fi folosită ca zonă de agrement pentru canotaj, cu condiţia ca această utilitate să nu conducă la poluarea apei", transmitea Biroul de presă al instituţiei anul trecut cotidianului ZIUA de CLUJ.

Anul acesta, în momentul în care Clujul a rămas fără premier (după demisia lui Emi Boc), consilieri locali PDL estimau că unul dintre punctele la care municipiul va pierde teren este tocmai cel care vizează Someşul navigabil. "Cred că ne va fi cam greu să pornim acest proiect care are nevoie de o susţinere importantă de la centru", a apreciat consilierul PDL Adrian Popa.

 

 

Comenteaza