O asociere Mureş - Cluj va moderniza Kogălniceanu şi străzile adiacente

O asociere Mureş - Cluj va moderniza Kogălniceanu şi străzile adiacente

Este vorba despre asocierea Astor Com (lider), DE Construct Project Consult. Contractul este în valoare de 38 de milioane de lei, din fonduri europene.

Companiile din asociere

  • Astor Com (Târgu-Mureş). Firma este piaţă din 1993 şi efectuează lucrări în domeniul drumurilor şi a bazelor sportive, producție și comercializare de agregate naturale pentru construcții (piatră, pietriș, nisip) şi fabricare de mixturi asfaltice. 
  • De Construct Project Consult (Cluj-Napoca). A depus ofertă pentru revitalizarea Parcului Armătura şi a malurilor Someşului de pe acel tronson, dar şi pentru obiectivul Park & Ride de la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj.

La prima licitaţie, singura interesată de revitalizarea străzii M. Kogălniceanu a fost asocierea condusă de Diferit, firma de construcții care a realizat recent modernizarea Pieţei Lucian Blaga şi a străzii Regele Ferdinand şi se pregăteşte de şantierul pentru Bd. 21 Decembrie 1989, însă a fost descalificată.

Proiectul de modernizare a fost întocmit de societatea Mossfern Arhitectură, care a câștigat în 2018 un concurs de soluții. Pentru străzile în cauză există încă din 27 mai 2020 autorizaţie de construire. Durata de execuție stabilită este de cel mult 24 de luni. 


Zona studiată are o suprafaţă de 26.026 mp şi cuprinde străzile Mihail Kogălniceanu, Universităţii, Emmanuel de Martonne, Bolyai Janos, Hermann Oberth, Kovacs Dezso, Gaal Gabor, Baba Novac (între I. C. Brătianu şi  Avram Iancu), Baba Novac nr. 35. Durata de execuţie a lucrărilor este de 20 de luni. 

 Amintim că strada Kogălniceanu va fi modernizată după un proiect câştigător al unui concurs de soluţii organizat de Ordinul Arhitecților din România - Filiala Transilvania și Primăria Cluj-Napoca. Proiectul câștigător aparține Mossfern Arhitectură. ”Am încercat să nu fim arhitecți; strada e acolo de un mileniu, cu o istorie stratificată, am căutat să dăm glas străzii. Nu trebuie să ne afirmăm. Trebuie să lucrăm cu pedanterie nemțească, care de data aceasta sper să ne iasă”, a spus Arnold Macalik, membru al echipei câștigătoare și membru în Comisia Monumentelor Istorice. 

Proiectul prevede zone pietonale și "shared space". Practic, în partea de sud a zonei centrale intra muros nu se va mai putea parca. Mașinile vor putea traversa anumite părți de străzi, dar nu vor avea voie să staționeze, cum este, de altfel, pe strada Potaissa. Pe str. Universității ar urma să se creeze o piațetă cu o fântână arteziană în centrul ei, iar în fața Universității Babeș-Bolyai (UBB) și a Liceului Emil Racoviță, două minipiațete. Vor abunda arborii, iar pavajul va fi din granit în cea mai mare parte.

Pe str. Kogălniceanu se găsesc sediul central al UBB, Academia Română Cluj, Biblioteca Academiei, Arhivele Statului, cel mai de succes liceu din municipiu, Colegiul Național Emil Racoviță, și ”rădăcina” acestei zone, Biserica Reformată-Calvină, în stil gotic, ce datează din sec. XVI. Pe arteră se găsesc mai multe monumente: grupul statuar Școala Ardeleană, statuia Sfântul Gheorghe ucigând balaurul și bustul celebrului speolog Emil Racoviță

Comenteaza