Obiectivele primarului Emil Boc, cu liniuţă. „Acestea au un grad ridicat de certitudine"

Obiectivele primarului Emil Boc, cu liniuţă. „Acestea au un grad ridicat de certitudine
Primarul Clujului a fost invitat să expună, la modul realist, proiectele realizabile ale municipiului pentru acest an.

2016, un an cu două rânduri de alegeri, a fost la Cluj unul al proiectelor măreţe. Publicul a aflat că există planuri pentru garaje sub sau supraterane care să găzduiască peste 7.000 de maşini, că se va lega gara de aeroport, cu câte două benzi rutiere pe sens, că se vor construi poduri şi pasarele.

Apoi a venit 2017 şi lucrurile s-au întors în albia lor. Proiectele nu au dispărut, dar au fost fazate, întrucât bugetul de investiţii al municipiului este limitat. Ca în fiecare an, suma totală nu ajunge la 300 de milioane de lei şi orice plan trebuie să ţină cont de acest plafon. Bugetul Clujului va putea fi aprobat de Consiliul Local abia după ce Parlamentul îl va aproba pe cel naţional.

Invitat să expună cele mai importante proiecte ale Clujului pentru acest an, la modul cel mai realist, primarul Emil Boc a anunţat doar câteva. Iată-le, cu liniuţă:

- cumpărarea a 50 de autobuze diesel articulate, 10 autobuze electrice, 6 garnituri de tramvai şi 8 troleibuze

- crearea benzilor dedicate pentru mijloacele de transport în comun

- finalizarea a cel puţin un parking suprateran, cel din Mănăştur - Negoiu, începerea lucrărilor la trei sau patru garaje

- finalizarea unei creşe, pe strada Donath, începerea lucrărilor la alta, pe Grigore Alexandrescu

- mărirea capacităţii Sălii Polivalente, la 9.300 de locuri, pentru organizarea Eurobasket 2017

- pietonalizarea laturii vestice a Pieţei Unirii

Să intrăm în câteva detalii. Modernizarea transportului public a fost una dintre preocupările administraţiei locale, în ultimii ani. Pentru 2017 se are în vedere mărirea vitezei de deplasare a mijloacelor de transport, prin introducerea benzilor dedicate, şi sporirea confortului.

Compania de Transport Public (CTP) mai are de primit opt troleibuze noi, dintr-un contract-cadru cu Astra Vagoane Călători Arad pentru 20 (12 au sosit anul trecut) şi a contractat un credit de 20 de milioane de euro, garantat de Primărie, cu care va cumpăra 50 de autobuze şi şase tramvaie.

De asemenea, cu bani primiţi de la Guvernul Elveţiei, Primăria va cumpăra 10 autobuze electrice; o primă licitaţie a avut loc anul trecut şi nu a desemnat niciun câştigător. În ceea ce priveşte benzile dedicate, verdictul se va da în această lună, la prima întâlnire a membrilor Comisiei de Circulaţie.

„Vom lua decizia finală, pe care o vom supune dezbaterii publice, ca oamenii să ştie ce vrem să facem, iar apoi vom trece la implementare, pentru că este nevoie de schimbarea marcajelor", a detaliat primarul Emil Boc.

În ceea ce priveşte parkingurile, cel de pe strada Negoiu, de 376 de locuri, ar urma să fie gata anul acesta, deşi avea ca termen de finalizare 2015. Firma care s-a ocupat de lucrări, Construdava, a intrat în faliment. Primăria a obţinut promisiunea că lucrările vor fi terminate de partenera cu care Construdava câştigase licitaţia, ICCO Energ, o firmă din Braşov.

ZIUA de CLUJ a scris anul trecut că ICCO Energ este o societate în spatele căreia se află un personaj cercetat în dosarul de abuz în serviciu al primarului PNL al Braşovului, George Scripcaru. Unul dintre acţionarii ICCO Energ este ICCO Electric, firmă aflată în insolvenţă, care aparţine omului de afaceri Călin Filimon Costan.

Scripcaru a fost acuzat de încheierea unor contracte de vânzare-cumpărare sau prestări servicii de către CET Brașov sau Tetkron SRL, societăți deținute de primărie, cu Bepco Ghimbav, societate controlată de Simina Costan, Călin Filimon Costan și Mihai David (fost director al Hidroelectrica), prin care s-a urmărit devalizarea celor două societăți și scoaterea acestora de pe piață energiei în favoarea BEPCO.

Boc a dezvăluit că ar urma să înceapă lucrările la un parking construit de municipalitate, cel de pe strada Primăverii, la unul în care Primăria este parteneră cu Universitatea Babeş-Bolyai, pe strada Hasdeu, şi la două care se construiesc pe spaţii private: unul pe strada Avram Iancu, lângă Cimitirul Central, şi altul al Bibliotecii Central Universitare, lipit de clădirea pe care această instituţie o are în Piaţa Lucian Blaga. „Va fi deranj mare pe strada Clinicilor, vor fi restricţii de trafic acolo din martie, când se va deschide şantierul", a explicat primarul.

Pietonalizarea laturii vestice a Pieţei Unirii a mai fost promisă şi în 2015. Lucrările de la kilometrul zero al Clujului au început anul trecut, cu modernizarea laturii sudice, apoi şi a celei estice, iar pentru 2017 a rămas latura unde se află clubul Diesel. Lucrările ar trebui încheiate până la Zilele Clujului, adică la finalul primăverii.

Primarul a fost atât de realist încât a lăsat pe dinafară câteva dintre proiecte. Din informaţiile noastre, tot anul acesta se va trece la modernizarea Turnului Pompierilor şi la pietonalizarea străzii Tipografiei, în urma unui concurs organizat de Primărie împreună cu Ordinul Arhitecţilor din România (OAR).

În plus, în 2017 ar trebui să avem, tot în urma unui parteneriat municipalitate - OAR, un masterplan pentru Someş, un document îndelung aşteptat şi care va stabili regulile pentru viitoarea amenajare a râului ce traversează oraşul. Apoi, s-a discutat ca după deschiderea podului Traian, aşteptată pentru luna mai, să intre în reconstrucţie un altul, Garibaldi. „Am enumerat doar lucrurile considerate cu un grad ridicat de certitudine", a subliniat Boc.

Comenteaza