Păcăleala Bechtel: de la zero, preţurile licitaţiei au urcat la mii de euro. "Utilaje uzate şi scumpe", s-au plâns cumpărătorii
- Scris de Ziua de Cluj
- 09 Sep 2014, 17:42
- Administraţie
- Ascultă știrea
Marţi a avut loc, la baza Bechtel, de la kilometrul 38 al Autostrăzii Transilvania, una dintre cele mai mari licitaţii din România. Au fost scoase la vânzare peste 700 de camioane, utilaje, mașini de teren, inclusiv stația de betoane, cu care s-au construit cei 52 de kilometri de autostradă din Cluj.
Cu toate că era anunţată ca fiind o ocazie profitabilă pentru afacerişti în vederea achiziţionării de utililaje, licitaţia a dezamăgit o bună parte din participanţi, atât prin preţuri, cât şi prin starea utilajelor.
Constructorii Autostrăzii Transivania, americanii de la Bechtel şi turcii de la Enka, şi-au propus să vândă toate cele peste 700 de utilaje pe care le au în Cluj, la orice preţ, într-o singură zi, şi să-şi ia tălpăşiţa din România. În vederea organizării licitaţiei, aceştia au angajat o firmă din Canada care va vinde utilajele la licitaţie cu strigare, fără preţ minim, un lucru mai puţin obişnuit.
Auzind de oferta tentantă şi de iluzia preţurilor mici, afacerişti, atât din ţară, cât şi din străinătate, au apărut la marea licitaţie. Au intrat optimişti şi cu zâmbetul pe buze, însă la plecare nu s-au arătat la fel de încântaţi. "Vreau să cumpăr mai multe utilaje, m-am interesat ce pot achiziţiona de aici. M-ar interesa <<Caterpillare>>, basculante. Am venit din Iaşi special pentru licitaţie, sperăm să găsim utilajele într-o stare bună şi la un preţ optim. Sperăm să ieşim încântaţi", spune un participant.
Preţurile care porneau de la zero s-au transformat rapid în zeci de mii de euro, ceea ce nu a fost pe placul potenţialilor cumpărători. Utilaje de sute de mii de euro, folosite la construirea Autostrăzii Transilvania, au fost vândute la licitaţie fără preţ minim de strigare. "Dacă cineva oferă 100 de euro pentru utilaj, iar nimeni nu ofertează peste, acesta se vinde la acel preţ", promiteau organizatorii. La faţa locului însă, lucrurile nu s-au desfăşurat conform aşteptărilor.
"E o licitaţie normală, nu am cumpărat nimic. Au fost preţuri foarte mari, cred că i-a luat valul pe cumpărători. Sunt şi străini foarte mulţi la licitaţie. Am o firmă de construcţii şi intenţionam să cumpăr nişte cife de transport beton, însă erau într-o stare proastă şi nu am vrut să cumpăr aşa ceva. Totuşi de cumpărat se cumpără şi încă foarte scump, au cumpărat mult străinii, firme din Olanda, din Germania.", spune un bărbat venit din Sighişoara cu speranţa de a-şi face o nouă achiziţie.
"Am fost la licitaţie, acum am ieşit, însă nu am achiziţionat nimic. Nu mi-au plăcut, sunt utilaje uzate, iar preţurile sunt destul de mari, au urcat foarte mult. Spre exemplu, un cilindru compactor a ajuns la 85.000 de euro, în condiţiile în care nu arăta foarte bine", subliniază un participant sosit de la Târgu Jiu.
"Erau foarte scumpe, nu am cumpărat", se plâng alţi doi participanţi.
La baza Bechtel au avut acces doar cei înscrişi în licitaţie. Pentru a putea face acest lucru, participanţii au fost obligaţi să depună o garanţie în valoare de 10.000 de euro, bani pe care îi primesc înapoi la final.
Dintre cele peste 700 de camioane şi utilaje, unele sunt unicat în România. "Licitaţia va fi publică, cu strigare, se va vinde produsul la preţul cel mai bun obţinut în acea zi, fără un preţ minim de strigare. TOTUL se va vinde în acea zi. Toate utilajele. Tot ce vedeţi în curte se vor vinde marţi, 9 septembrie", menţiona în urmă cu o săptămână Marian Paţac, managerul teritorial al unei firme de construcţii. S-a dovedit a fi însă doar o păcăleală.