Proiect făcut 67%, deşi trebuia să fie gata de doi ani

Proiect făcut 67%, deşi trebuia să fie gata de doi ani
Pe panouri scria iunie 2013, a fost şters şi corectat: februarie 2014. Ei bine, marele proiect care trebuia să pună Clujul pe harta Europei e acum abia la 67% şi se speră, cu reţinere, să fie terminat la 1 august 2015.

Dacă este un subiect pe care primăria să îl abordeze cu o oareşce jenă, acela este cel al proiectului de biciclete. Precum marile oraşe ale Europei, Clujul urma să aibă încă din 2013 piste dedicate de-a lungul şi de-a latul oraşului, conectate cu comunele Floreşti şi Apahida, precum şi staţii de închiriat biciclete. Proiectul a fost amânat de nenumărate contestaţii, dar şi de probleme de proiectare. Aşa se face că, la început de 2015, pistele sunt încă „în aer", bicicletele, în depozit, iar staţiile, într-un permanent pericol de a fi distruse.

Se termină în mai. Sau în august

Cel mai important pas era marcarea pistelor pentru biciclete, fie şi pentru confortul celor care se deplasează zilnic cu vehiculele pe două roţi. Iar acest lucru a fost lăsat la urmă.

„Marcajele se vor face de îndată ce vremea va permite", ne-a asigurat Ovidiu Câmpean, director de dezvoltare şi management de proiect în primăria clujeană. „S-au făcut premarcaje anul trecut, anul acesta vom trece la efectuarea marcajelor", a confirmat Mihaela Sidău, reprezentanta consorţiului care realizează proiectul. Firma cu care s-a semnat contractul în 2012 este Viacor SRL Braşov, cea care se ocupă şi de un alt proiect răs-amânat, cel al sistemului de ticketing.

Viacor nu este singura companie care lucrează la pistele de biciclete. În toamna lui 2014, primăria a mai organizat o licitaţie pentru lucrări suplimentare la piste, câştigată de societatea Ceziana SRL.

Întrebat când îi vom vedea pe clujeni pedalând pe bicicletele din program, Câmpean a preferat să nu mai avanseze vreo dată. „S-au tot dat termene, nu aş vrea să mai avansez niciunul", s-a abţinut el.

Mai curajoasă, Mihaela Sidău a spus că totul va fi gata la primăvară. „Termenul din contract e luna mai, eu aşa ştiu", a spus reprezentanta Viacor. Oficial, finalizarea proiectului este prevăzută pentru 1 august. „Progresul fizic al proiectului este de 67%, în conformitate cu raportul de progres lunar aferent perioadei 02.12.14-01.01.15, transmis de beneficiar catre ADR Nord-Vest. Finalizarea perioadei de implementare în conformitate cu modificarile aprobate este la 01.08.2015", a explicat Andreea Marcu, expert de comunicare la instituţia care supervizează proiectul pe bani europeni, Agenţia de Dezvoltare Nord-Vest.

Proiectanţii şi Floreştiul, găsiţi vinovaţi

ADRNV a identificat vinovaţii pentru întârzierea exagerată. „Problemele în implementare descrise în raport sunt necorelările între situaţia din teren şi cea proiectată. În total, au fost apobate trei solicitări de modificare a perioadei de implementare", a subliniat Marcu.

Întrebat despre problemele de proiectare, Ovidiu Câmpean a spus că cea mai dificilă situaţie s-a întâlnit în Floreşti. „De vină sunt şi proiectanţii, dar şi faptul că traseul din Floreşti trebuia să urmeze o centură prin spatele Polus care nu s-a mai făcut. A fost o gândire de corelare. Apoi a trebuit să fie revizuit traseul", a spus Câmpean.

ZIUA de CLUJ a vorbit şi cu primarul din Floreşti, Horia Şulea, care spune că a predat amplasamentele către ordonatorul de credite, Primăria Cluj-Napoca. „Sunt două bucăţi de piste care trebuie făcute de la zero, iar eu am predat amplasamentul. O porţiune e de circa un kilometru, pe strada Tăuţiului, alta urmăreşte DN1, pe lângă trotuarele ce urmează să le facem. Sunt şi zone unde se suprapun pistele cu drumurile făcute de noi şi în aceste cazuri trebuie doar să aplice marcaje", a spus Şulea. Culmea e că, până la urmă, centura prin spatele complexului Polus chiar se face şi va avea piste de biciclete, care nu mai sunt însă cuprinse în proiectul de bike sharing.

În ceea ce priveşte staţiile de închiriere, prezente în oraş încă din 2012, acestea urmează să fie predate municipalităţii de către consorţiul care realizează lucrările imediat ce se va semna contractul cu Wind Technologies SRL. Aceasta se va ocupa de supravegherea softului, întreţinerea acestuia, distribuirea bicicletelor la standuri, iar după lansarea proiectului va fi răspunzătoare de gestionarea, repararea şi întreţinerea parcurilor de vehicule. Licitaţia a fost blocată de contestaţii şi procese, instanţa dând dreptate în decembrie 2014 societăţii Wind Technologie.

Staţiile sunt în bună stare, spune Mihaela Sidău, deşi au existat unele care au fost afectate de accidente rutiere.

59 de kilometri de piste

Proiectul "Reţea de staţii self-service de închiriere de biciclete", realizat cu bani europeni, prevede amenajarea unor trasee ce însumează 59 kilometri de piste pentru biciclete. Reţeaua are în total un număr de 50 de staţii, dintre care 43 în Cluj-Napoca şi 7 în Apahida şi Floreşti. Un număr de 540 de biciclete au fost deja achiziţionate în program, care are un buget total de 17 milioane de lei. Din această sumă, 13,5 milioane de lei sunt asigurate de Uniunea Europeană.

Acestea vor putea fi folosite gratuit, însă doar pe baza unui card emis de municipalitate. Bicicletele sunt produse de o companie bulgară, Cross, şi fiecare dintre acestea costă cel puţin 150 de euro. Au trei viteze, frâne pe ambele roţi şi o apărătoare a roţii din spate, pentru reclame.

Primăria va elibera 6.000 de carduri pentru început, dar acestea nu vor putea fi emise decât la finalizarea proiectului.

 

Comenteaza