Propuneri pentru Sopor: gară pentru tren metropolitan, 7 staţii de bus, imobile de maxim 6 etaje şi prioritate pentru pietoni

Propuneri pentru Sopor: gară pentru tren metropolitan, 7 staţii de bus, imobile de maxim 6 etaje şi prioritate pentru pietoni

Planul Urbanistic Zonal pentru viitorul cartier Sopor a fost pus în consultare publică pe site-ul municipiului Cluj-Napoca. Cartierul ar urma să aibă în jur de 250 de hectare, cât Mănășturul din perioada comunistă. 

Concursul de soluții pentru PUZ Sopor a fost câștigat de Biroul de Arhitectură Asiza, echipă din care face parte și Vlad Rusu, arhitectul care a câștigat și concursurile de soluții pentru amenajarea Parcului Feroviarilor și a Turnului Pompierilor, iar Asiza a imaginat și felul în care ar putea să arate arterele din zona centrală (Regele Ferdinand, Emile Zola, Sextil Pușcariu și Tipografiei). Nu în ultimul rând, tinerii arhitecți au obținut premiul II în cadrul concursului internațional de soluții pentru amenajarea ansamblului urban Cetățuia din municipiul Cluj-Napoca.

Propuneri pentru Sopor: gară pentru tren metropolitan, 7 staţii de bus, imobile de maxim 6 etaje şi prioritate pentru pietoni

În ceea ce priveşte Soporul, arhitecţii imeaginează un cartier pentru toate vârstele, împărţit în 6 zone, unde pietonii au prioritate, dar care să beneficieze de toate facilităţile omului modern. "Noul cartier trebuie să fie adaptat tuturor categoriilor de vârstă. Viața de cartier presupune în accepțiunea contemporană o abordare urbanistică care să încurajeze și să dezvolte viața comunitară, contactul interuman, participarea la dezvoltarea comunității și angajarea locuitorilor în managementul și administrarea cartierului și a spațiilor publice comunitare. De asemenea, să asigure dezvoltarea unei economii circulare puternice și stabile, cu locuri de muncă de calitate și bine calificate. Nu în ultimul rând, toate spațiile verzi publice propuse sunt concepute sub forma unui sistem verde conectat. Acest
sistem verde conectat se articulează armonios cu viitorul Parc Est propus în zona lacurilor Gheorgheni și cu peticul de habitat Livada Palocsay. De asemenea traseul Pârâului Becaș este inclus în acest sistem sub formă de coridor ecologic, împreună cu toate văile cursurilor de apă torențiale păstrate într-o formă cât mai naturală".


- Tramă stradală cu diverse categorii de străzi publice;
- 6 unități de învățământ;
- 2 zone dotări sportive
- Clădiri în parteneriat public-privat, clădiri cu mixaj funcțional;
- Zone pentru clădiri multifuncționale culturale.

Din pricina mutitudinii de proprietari privaţi din zonă, cartierul ar urma să fie realizat etapizat: "Legat de regimul de proprietate, principala condiționare a acestui cartier o reprezintă fragmentarea funciară foarte mare și numărul ridicat de proprietari implicați în procesul de consultare publică. Acest impediment va impune etapizarea întregului proces de dezvoltare urbană, pentru a permite formarea unor asocieri funciare între diferiți proprietari co-interesați și care mai târziu să formeze comunități locale". 

Circulația pietonală. O mare parte a tramei stradale va fi organizată sub formă de „shared space” unde prioritatea deplasării va fi atribuită pietonului. Trama stradală va fi organizată astfel încât distanțele între diverse obiective rezidențiale să fie cât mai mică și plăcută, sub formă de parcurs.

Circulația velo. Sitemul major de piste de biciclete ce traversează zona. Accesul către diversele clădiri de locuit și nu numai se va face și prin intermediul sistemului de spații de tip „shared space”.

Transportul în comun. Sistemul de transport în comun va fi compus din 2 elemente majore: sistemul public de autobuze al Municipiului Cluj-Napoca și viitorul tren metropolitan ce va folosi calea ferată existentă (stații de autobuz și stația/gara trenului metropolitan).

Circulația auto. Acest tip de deplasare se va încuraja cât mai puțin, punându-se accent pe celelalte modalități de deplasare în oraș: pietonal, velo și cu transportul în comun. Străzile principale din interiorul perimetrului studiat vor avea o parte de carosabil cu asfalt, în rest pavajul tramei stradale va fi tratat cu pavele de piatră sau beton țesute sub diverse forme.

Reglementările urbanistice propuse în P.U.Z. Masterplan Sopor se vor defini conform legislației în
vigoare. Conform documentelor prezentate, cele mai înalte construcţii vor avea 6 etaje. Se vor construi şi locuinţe colective de P+2 (vilă urbană cu 6 apartamente). 

PLANURILE PUSE SPRE CONSULTARE PUBLICĂ POT STUDIATE AICI!

Propunerile nu sunt definitive, însă nu vor suferi modificări majore. 

Sopor, cartier model 

Aici ar urma să locuiască între 50.000 şi 70.000 de oameni. "Vreau ca Soporul să fie un model de referinţă pentru România, un cartier ca la carte. Avem exemplu negativ, Bună Ziua, construit de privaţi care nu au lăsat loc pentru aceste facilităţi. Vedeţi că ne străduim de trei ani să lărgim strada", declara Emil Boc, la începutului anului, la Realitatea FM Cluj.  

Comenteaza