Reabilitarea Pieţei Mihai Viteazul aşteaptă vara
- Scris de Kristina Restea
- 26 Mar 2013, 22:10
- Administraţie
- Ascultă știrea
Administraţia locală şi Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) au semnat în ianuarie protocolul de colaborare pentru modernizarea zonei Pieţei Mihai Viteazul prin organizarea unui concurs de arhitectură. Conducerea OAR Transilvania anticipează dificultăţi pentru găsirea de soluţii de trafic, dar aşteaptă un „superproiectant".
Iniţial, se preconiza că până la finalul lui martie va fi lansat concursul de soluţii, urmând ca în iulie să se cunoască şi câştigătorul. Adunarea datelor şi transmiterea acestora dinspre administraţia publică spre specialişti a decalat deja calendarul de lucru. „În condiţiile în care vom avea disponibile toate informaţiile de care e nevoie, este posibil ca tema să fie finalizată foarte curând, iar concursul - lansat undeva în luna mai. După ce este făcută tema, va fi exprimat şi punctul de vedere al primăriei", a explicat arhitectul Vasile Mitrea, desemnat ca responsabil de elaborarea temei din partea OAR.
Concursul se va desfăşura în două etape, a mai precizat Mitrea: una care ar urma să aducă soluţii pentru gândirea de ansamblu a unei zone extinse din jurul Pieţei Mihai Viteazul şi o a doua prin care să se detalieze amenajarea scuarului din vecinătatea cinematografului Florin Piersic. Zona de studiu va fi una extinsă, de la str. Regele Ferdinand până la str. Constanţa şi va include şi zone ale cursurilor de apă, Canalul Morii şi Someşul. Concursul va dura cel puţin două luni.
Modernizarea nu se va rezuma doar la scuarul din faţa statuii, ci ar trebui să se extindă şi să aibă în vedere mai multe aspecte, precum cel de modernizare urbană, integrarea a Canalului Morii, utilizarea malurilor Someşului, traficul, în special din intersecţia centrală Piaţa Mihai Viteazul, rediscutarea transportului în comun din zona pieţei, preciza primarul în ianuarie. El a subliniat că proiectul se va face etapizat, începând cu modernizarea pieţei propriu-zise pentru a opri degradarea acesteia, iar în urma finalizării concursului de soluţii se va trece la aplicarea la scară extinsă.
Posibilităţile de optimizare a traficului din zonă sunt limitate, spun arhitecţii. „Studiul de trafic care stă la baza noului Plan Urbanistic General nu este compatibil cu realităţile din teren, a apărut proiectul de modernizare a liniei de tramvai, mai există şi un proiect pe fonduri europene pentru staţiile de autobuz, ceea ce înseamnă că acestea vor rămâne aşa cel puţin cinci ani, iar locaţiile velo au fost stabilite fără discuţii prealabile. Putem discuta cel mult ca zona să arate mai bine, fără să aşteptăm soluţii ideale de trafic. Sau să sperăm că găsim un superproiectant care să conexeze toate aceste aspecte", a menţionat Szabolcs Guttmann, preşedintele filialei Transilvania a OAR.
Lupta
pentru concurs
„Considerăm ca deosebit de importantă analizarea structurală a întregii zone, utilizând concursul de soluţii ca metodă de lucru, deoarece astfel se poate colecta un număr mare de variante şi se pot stabili precis priorităţile şi potenţialul adevărat al zonei. Astfel vom avea în final un instrument general care să stea la baza abordării oricărui obiectiv din areal într-o ordine de prioritate racordată la un plan de investiţii pe termen mediu şi lung", au explicat reprezentanţii OART.