Testăm Cluj Bike: strici bicicleta, plăteşti reparaţiile. Cât te costă dacă o distrugi

Testăm Cluj Bike: strici bicicleta, plăteşti reparaţiile. Cât te costă dacă o distrugi
ZIUA de CLUJ va testa sistemul de bike-sharing propus de Primăria Cluj-Napoca.

61 de voluntari, dintre cei 100 acceptaţi, au fost prezenţi marţi după-amiază, în Sala mare a primăriei, la întâlnirea cu responsabilii proiectului Cluj Bike. În prezidiu au luat loc Ovidiu Câmpean, director în cadrul primăriei, Bogdan Revesz, managerul de proiect, Roxana Blăgoi, reprezentanta companiei care se ocupă de administrarea sistemului, Wind Technologies, şi Sorin Precup, de la Poliţia Rutieră. Aceştia le-au explicat voluntarilor cum va funcţiona proiectul în faza I, de teste. Startul se va da joi, 26 august, urmând ca testele să dureze două luni. Abia după aceea va porni efectiv acest proiect.

650 de lei e preţul unei biciclete

Ce au înţeles voluntarii după discuţia de la Primărie: că vor semna un contract, vor primi un card şi, de joi, vor putea pedala în voie. La început, vor fi scoase din depozitul RADP numai 240 de biciclete, iar numărul staţiilor funcţionale va fi de 20. S-au oferit indicaţii exacte despre cum urmează să fie ridicate bicicletele din rastel şi cum trebuie introduse la loc. În cazul când într-o staţie nu mai există niciun loc liber, biciclistul va trebui să pedaleze până la o altă staţie. Firma care se ocupă de administrarea sistemului are obligaţia de a transporta biciclete din staţiile supraîncărcate, în cele mai puţin pline. Deocamdată, bicicletele nu au în dotare lanţ anti-furt, aşa că voluntarii vor trebui să-şi rezolve orice fel de probleme după ce lasă bicicleta în rastel.

Există şi un call center, unde voluntarii vor putea semnala orice fel de probleme cu care se confruntă. Ei vor răspunde pentru deteriorarea, distrugerea totală a bicicletelor, ba chiar şi pentru furtul lor. „Dacă vă fură cineva bicicleta, va trebui să o plătiţi, urmând ca apoi să vă îndreptaţi împotriva celui care a furat-o", a explicat Ovidiu Câmpean. Costul unei biciclete este de 650 de lei. „Un preţ bun", a reacţionat unul dintre voluntari. Bicicletele sunt dotate cu GPS şi pot fi utilizate numai în Cluj-Napoca, Floreşti şi Apahida. „Sistemul nu e conceput deocamdată pentru turişti, numai pentru rezidenţi", a mai punctat Câmpean.

Piste proaste, încă nerecepţionate de primărie

Cei prezenţi au criticat şi pistele de biciclete, despre care au spus că nu au continuitate, nu sunt destul de largi. Pe scurt, că sunt proaste. „Nu le-am recepţionat încă, se pot face îmbunătăţiri", a spus reprezentantul primăriei. Prezent la discuţie, subcomisarul Sorin Precup, de la Poliţia Rutieră, le-a cerut bicicliştilor să fie extrem de atenţi. „Din păcate, în ultimul an numărul de accidente în care au fost implicaţi biciclişti a crescut. În multe dintre cazuri, aceştia s-au dovedit a fi indisciplinaţi. Au fost 90 de astfel de evenimente rutiere, 70% din cauza bicicliştilor. Accidentele s-au soldat cu 3 morţi", a spus Precup.

Floreştiul şi Apahida mai aşteaptă

Proiectul de bike-sharing, care presupunea montarea de staţii self-service de închiriere de biciclete pe circuitul Floreşti-Cluj-Apahida şi reabilitarea sau construirea unor noi piste de bicicletă, a fost anunţat cu surle şi trâmbiţe de autorităţile locale în 2011 şi ar fi trebuit finalizat în 2013. El porneşte uşurel abia acum, după doi ani.

Realizat cu bani europeni, proiectul prevedea amenajarea unor trasee ce însumează 59 kilometri de piste pentru biciclete, dintre care 43,65 de km în Cluj-Napoca. Reţeaua ar fi trebuit să aibă 50 de staţii, dintre care 43 în Cluj-Napoca şi 4 în Floreşti şi 3 în Apahida. Pentru început, nu vor exista staţiile din afara municipiului. Un număr de 540 de biciclete au fost achiziţionate în program încă din vara lui 2014.

Proiectul se ridica iniţial la valoarea de peste 17 de milioane de lei, dintre care 13,5 milioane de lei provenind de la Uniunea Europeană, iar restul de la Guvern şi de la beneficiar, adică cele trei primării clujene. Bicicletele, cartelele şi semnele de circulaţie sunt considerate a fi cheltuieli neeligibile pentru proiect, acestea fiind suportate de municipalitate.

Prin intermediul acestui proiect, clujenii se vor putea deplasa cu bicicleta, pe baza unui card emis la cerere, care permite ridicarea din stație a unei biciclete şi depozitarea în punctul de sosire. Conform datelor oferite la începutul proiectului, vor exista 6.000 de carduri, iar sistemul va fi gestionat de două servere care se vor afla la Primăria Cluj-Napoca.

Conform regulamentului întocmit de primărie, în primă fază, bicicletele vor putea fi închiriate gratuit pentru o singură oră, iar cei care vor ţine bicicletele pentru mai multe ore vor fi nevoiţi să scoată din buzunar sume cuprinse între 2 şi 80 de lei.

 

Comenteaza