Traseul Centurii Metropolitane din Cluj, decis de Ministerul Transporturilor. Care sunt variantele şi costurile

Traseul Centurii Metropolitane din Cluj, decis de Ministerul Transporturilor. Care sunt variantele şi costurile
| Foto: Arhiva

Ministerul Transporturilor va decide traseul final al Centurii Metropolitane a Clujului (CMC), programată să fie construită între localitățile Gilău și Apahida. Costul final ar urma să urce la 250 de milioane de euro, estimează reprezentanții platformei de monitorizare a infrastructurii Pe Unde Merg (PUM).

"În acest moment, specialiştii au definitivat variantele de traseu, potrivit legii, şi au fost trimise joi, 21 februarie 2019, la Ministerul Transporturilor, la Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru a fi analizate şi aprobate, ei fiind decidenţii în acez caz. Urmează să aibă loc o şedinţă tehnică la Ministerul Transporturilor, şedinţă care va tranşa definitiv traseul, după care ne vom întoarce la Cluj şi vom începe, pe varianta finală de traseu, să facem studiile geo, să obţinem avizul de mediu astfel încât, până la sfârşitul anului să poată fi depusă pe masă autorizaţia de construire în vederea derulării licitaţiei", a declarat primarul Emil Boc, la ZIUA LIVE, fără a dori însă să prezinte variantele de traseu. "Eu nu discut variante de traseu decât după ce sunt aprobate. Ele sunt mai multe. Obiectivul este ca, până la 1 ianuarie 2024, această centură să fie relizată şi să poată fi circulată". 

Variante de traseu pentru Centura Metropolitană

ZIUA de CLUJ scria, la începutul lunii ianuarie 2019, că reprezentanții platformei de monitorizare a infrastructurii Pe Unde Merg (PUM) au publicat planșe și fotografii cu traseul viitoarei centuri. PLANŞELE AICI! 

"Proiectul începe dinainte de Gilău, apoi la intersecția cu Autostrada Transilvania (A3) va fi nod legat la actualele bretele, iar centura trece pe sub podul lui Tirrena Scavi, apoi la Cora ceva pasaj lung de tot. Mai departe tunel, viaduct, chestii faine. Categoria drumului încă nu e stabilită: câte benzi, viteză de proiectare. Ei încearcă cea mai bună variantă, dar posibil ca cel puțin o curbă să aibă viteză de proiectare 60 km/h. Au proiectat drumuri de legătură mai multe decât trebuie, posibil și spre Baciu, vedem ce rămâne după aprobarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Nu e definitivat traseul în jurul aeroportului, fiindcă mai este și proiectul de extindere a pistei, implicit devierea Someșului. Toate intersecțiile sunt denivelate și va fi separator median. Costul de construire estimat anterior, de 160 milioane de euro, va fi cu siguranță depășit. Poate 250 de milioane, estimare grosieră”, arată reprezentanții PUM. 

Observațiile membrilor PUM

  • “După Borhanci următorul nod este în zona Sopor (după Iulius Mall), iar ultimul segment se termină în zona Selgros - spatele Parcului Logistic Transilvania. Aici trebuie și o trecere peste calea ferată”.
  • “Legătura dintre Bd. Muncii (varianta nord-est) și centura de sud se va realiza (cumva) pe lângă Parcul Logistic Transilvania, probabil traversare peste str. Traian Vuia (drumul spre aeroport), pe lângă serele existente, pod peste Someș și conexiune în capătul bulevardului, după depoul de tramvaie (…) Se propune lărgirea la patru benzi a drumului existent Bd. Muncii până la Apahida”.
  • “Pare foarte complicată. Dacă fac o grămadă de legături va funcționa mai degrabă ca o stradă, nu ca o centură. Poate era mai OK să aibă legături la Gilău, A3, Cora, Feleacu, Traian Vuia și Bd. Muncii. Dacă poți intra de pe toate străduțele pe ea nu va avea rol de centură”.
  • "Au legat-o zdravăn de oraș. Sunt curios dacă va avea trei benzi pe sens pe alocuri. E clar făcută pentru a prelua traficul de navetiști. Din orice zonă ești, urci pe centură și cobori mai spre destinație”.
  • "Capătul dinspre Cluj e prin curtea (să nu zic prin magazinul) Cora. Undeva am citit chiar așa, "trece prin parcarea magazinului Cora". Apoi intră în zona verde din Făget, presupunând defrișări masive. Tuneluri, oare, în România? Am sentimentul că nu o să apuc să merg pe ea prea curând, finalizarea o văd departe, dincolo de 2030”.
  • “Și după ce trece de Cora e la fel de înghesuit, probabil vor expropria Praktiker... Apoi trece prin depoul de tramvaie, autobuze și troleibuze - aici va fi suspendată. Și când începe să urce dealul... vai de pădure, scade suprafața verde per cap de concitadin!”.

150 milioane de la UE 

Centura metropolitană va avea 38 km, leagă vestul comunei Gilău de Apahida, şi are o alocare financiară de la Comisia Europeană de 150 de milioane de euro, bani care pot fi folosiţi până în anul 2023.

O firmă din Cluj a câștigat licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate, a planului urbanistic zonal şi a detaliilor tehnice pentru autorizarea centurii metropolitane. Firma se numește Explan și s-a asociat cu două societăți din Ungaria, Transinvest Budapest și SpecialTerv, respectiv cu o altă companie locală, Cadsil SRL. Oferta financiară a asocierii câștigătoare a fost de 17,1 milioane lei fără taxa pe valoarea adăugată, adică 3,7 milioane de euro. Explan este deținută de Petru Ciufudean, un proiectant clujean cu numeroase contracte cu statul la activ. 

Centura Metropolitană a Clujului, în Master Planul General de Transport

Transregio Feleac se numeşte centura metropolitană în Master Planul General de Transport, proiectul urmând să fie realizat în două etape. 

Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Acest drum are trei sectoare: centura Gilăului (2,3 km), legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti (9,9 km), şi traversarea Drumului Național nr. 1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura (1,9 km).

Cea de-a doua parte, centura Clujului, pleacă din sud-vestul oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro. Sectoarele sunt Cluj Sud-Vest - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bd. Muncii. Un ultim sector, Bd. Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.

 

Comenteaza