Un nou termen pentru bike sharing. Când va intra proiectul în faza de testare

Un nou termen pentru bike sharing. Când va intra proiectul în faza de testare
Se află în implementare de câțiva ani buni și a fost amânat la nesfârșit de problemele tehnice și legislative apărute, însă proiectul ar putea intra în sfârșit în linie dreaptă. Bike sharing va ajunge în faza de testare în luna august. Cel puțin așa promit autoritățile locale.

Reţeaua de staţii self-service de închiriere biciclete ar fi trebuit finalizată în august 2013. După multe termene amânate, contestații peste contestații și probleme tehnice apărute în proiect, Bike sharing nu a văzut încă lumina zilei. Luna august ar putea fi însă norocoasă: autoritățile promit că până la sfârșitul lunii proiectul va intra în linie dreaptă. Pe de altă parte, la începutul lui iulie, viceprimarul Gheorghe Șurubaru declara că proiectul ar trebui să fie funcțional de la jumătatea lunii iulie sub forma unui proiect pilot. Scenariul se repetă acum: de această dată, primarul Emil Boc a avansat un nou termen: sfârșitul lunii august. Până acum, spune el, întârzierile au survenit din cauza șantierelor din oraș, dar și din cauza festivalului Untold.

"Va fi în această vară. Probele sunt deja în pregătire, a fost perioada asta legată și de șantiere și de festival și am așteptat să se avanseze cu două lucrări pentru ca șantierele să fie finalizate într-un stadiu în care să permită și circulația cu bicicletele. Pe de altă parte, a fost și frenezia cu festivalul Untold. Practic acum se fac ultimele verificări la dotarea tehnică, adică la corelarea stațiilor, soft-urile, echipamentele, după care vom începe un proiect pilot cu un anumit număr de biciclete, după care va fi lansat în formă finală. Deci în această vară, managerii de proiect mi-au spus că practic intră în probe în luna august", a declarat primarul Emil Boc la Napoca FM.

Bicicletele puse la dispoziția clujenilor ar urma să fie închiriate gratuit doar timp de o oră, iar dacă nu este predată la stand în intervalul de timp menționat, utilizatorul bicicletei trebuie să plătească o taxă. La început, câțiva voluntari vor testa noul sistem.

"Pentru început nu intrăm practic cu toate bicicletele, ci cu un anumit număr, pentru a se verifica funcționarea tuturor stațiilor și vor fi voluntari care vor fi invitați să facă parte din această fază de testare pilot", a explicat edilul.

O parte din pistele din Cluj-Napoca au fost deja trasate cu vopsea roșie. Vorbim de trasee pentru biciclişti la comun cu ceilalţi participanţi la trafic, dar şi de piste dedicate exclusiv bicicliştilor, cu un singur sens sau cu două sensuri. De altfel, municipalitatea anunța în primăvara lui 2015 trasarea pistelor pe mai multe străzi din oraș, printre care și Calea Floreşti, Bucium, Bulevardul 1 Decembrie 1918, Corneliu Coposu, Fabricii de Chibrituri, Fabricii de Zahăr, Giordano Bruno, Maramureşului, Henri Barbusse, Ialomiţei, Parcul Feroviarilor, Patriciu Barbu, Zorilor, Observatorului, Viilor, Mureşului sau Oltului.

Istoria proiectului bike-sharing este una complexă și întortocheată. De-a lungul timpului au fost înregistrate mai multe blocaje din cauza contestațiilor, dar și din cauza problemelor tehnice din proiect sau a necesității unor lucrări suplimentare. Bicicletele au ajuns la Cluj încă din vara anului trecut şi stau burduşite într-un depozit, aşteptând să vadă lumina zilei.

Proiectul Bike Sharing a presupus realizarea a 50 de staţii (43 în Cluj-Napoca, 4 în Floreşti şi 3 în Apahida) de închiriere de biciclete, dar şi amenajarea unor piste şi trasee funcţionale. Reţeaua de staţii self-service de închiriere biciclete are în vedere stimularea folosirii bicicletelor ca mijloc de transport alternativ, în vederea îmbunătăţirii mobilităţii urbane, reducerea traficului auto şi dezvoltarea transportului ecologic.

Proiectul se ridica iniţial la valoarea de peste 17 de milioane de lei, o mare parte din bani provenind de la Uniunea Europeană, iar restul de la Guvern şi de la beneficiar, adică cele trei primării clujene. Bicicletele, cartelele şi semnele de circulaţie sunt considerate a fi cheltuieli neeligibile pentru proiect, acestea fiind suportate de municipalitate. Între timp, alte contracte au generat noi costuri.

Comenteaza