Verde pentru scumpirile la Park & Ride și bazinul din Borhanci, dar și pentru oportunitatea trenului metropolitan

Verde pentru scumpirile la Park & Ride și bazinul din Borhanci, dar și pentru oportunitatea trenului metropolitan

Actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru Park & Ride-ul de la aeroportul clujean și pentru bazinul olimpic de înot din HUB-ul Borhanci, cât și oportunitatea proiectului trenului metropolitan au fost aprobate de consilierii locali, în ședința din 29 august 2024. 

1. Park & Ride-ul de la aeroportul clujean - 17 voturi pentru, 1 neparticipare. Cvorum - 18 consilieri 

Valoarea totală a investiției crește la 99,7 milioane de lei cu TVA, de la 84,3 milioane de lei. Scumpirile se datorează creșterilor ''cantităților de lucrări aferente bazinelor de incendiu şi retenție apă, deviere rețele electrice pe amplasament, infrastructură şi arhitectură (gard împrejmuire), rezistență (puț lift, subturnări), învelitoare, grătare arbori, atic şi trotinete, separator hidrocarburi placare hpl, stații de încărcare, spargere betoane, consolidare structurală. Pe lângă aceste suplimentări a apărut necesitatea achiziționării de două aparate de ticketing, două copertine pentru stația de autobuz precum şi modificarea instalației de semaforizare de pe Str. Traian Vuia nr. 149-151, din Cluj Napoca. De asemenea pentru actualizarea devizului general s-a ținut cont și de ajustarea prețurilor contractului de execuție, conform legislației în vigoare”. 

Investiția realizată de Primăria Cluj-Napoca în zona str. Traian Vuia (nr. 149-151) include:

- amenajarea unei platforme de parcare și a accesului din drumul național;
- amenajare stații de transport în comun
- construcția unui terminal tip autogară, incluzând un corp de clădire pentru terminalul de transport, cu copertină pentru călători și autocare
- amenajarea unei piațete publice
- 300 noi arbori plantați.

În total sunt prevăzute 863 locuri de parcare:

- 788 locuri de parcare pentru autovehicule;
- 37 locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități;
- 30 de locuri de parcare pentru autovehicule electrice și hibride;
- 8 peroane pentru autobuze.

Strada Traian Vuia va fi sistematizată astfel: zonăa de acces în Park&Ride, nou sens giratoriu, trotuare, relocarea stației pentru transportul în comun. Lucrările sunt realizate de TCI Contractor General S.A.

2. Bazin înot Borhanci - 19 voturi pentru. Cvorum - 19 consilieri locali

Bazinul de înot din HUB-ul Borhanci va costa cu peste 65 de milioane de lei (13 milioane euro) mai mult decât suma aprobată în studiul de fezabilitate. Costurile suplimentare au fost generate de stabilizarea terenului, dar și de lucrări pentru atingerea standardelor de omologare a Federației Internaționale de Natație.

Valoarea totală a investiției urmează să fie actualizată la 200.462.096 lei cu TVA, de la suma inițială aprobată de Consiliul Local în 2022, care era de 134.776.771 lei. Potrivit proiectului tehnic este nevoie de optimizarea soluției de fundare a bazinului și a parcării aferente prin execuția a 745 de piloți forați.

„În cadrul procesului de proiectare a proiectului tehnic, au survenit modificări față de faza de proiectare a studiului de fezabilitate (…). În urma întocmirii expertizei geotehnice şi a finalizări proiectului tehnic s-a concluzionat de către expertul tehnic atestat că fundarea directă a clădirii (fundații continue sau izolate) nu este fezabilă şi practică din punct de vedere tehnico-economic, fiind necesară optimizarea soluției de fundare a bazinului de înot şi a zonei de parcare aferentă bazinului de înot prin executarea a 745 de piloți forați cu adâncimi cuprinse între 17,90 m și 6 m cu diametrul de 800 mm”, se arată în referatul proiectului de hotărâre.

3. Tren metropolitan - 19 voturi pentru. Cvorum - 19 consilieri

Consiliul Local a aprobat “necesitatea și oportunitatea” trenului metropolitan. Acesta ar urma să asigure legătura între municipiul reședință de județ și celelalte orașe.

Trenul metropolitan ar urma să circule de la Bonțida la Gârbău și va avea 23 de stații - Bonțida – Răscruci – Jucu de Jos – Jucu – Câmpenești – Apahida 3 – Apahida 2 – Apahida 1 – Dezmir – Cluj-Napoca, aeroport – Cluj-Napoca Est – Cluj-Napoca, IRA – Cluj-Napoca, str. Fabricii de Zahăr – Cluj-Napoca, Piața 1 Mai – gara Cluj-Napoca – Cluj-Napoca, Tetarom – Cluj-Napoca, Hoia – Baciu – Suceag – Rădaia – Mera – Nădășel – Gârbău. Pe acest traseu ar urma să circule 9 garnituri electrice, formate din câte 3 vagoane, la interval de 30 de minute. Capacitatea maximă a unui tren va fi 420 locuri, din care 310 pe scaune. Viteza de deplasare va atinge de 150km/h.

4 pasaje (cu 1 punct intermodal) și 8 parcări auto

Proiectul trenului metropolitan mai include 4 pasaje subterane pietonale, cel mai important fiind gândit la aeroport sub forma unui punct intermodal. De asemenea, pe traseu vor fi realizate 8 parcări auto - în stațiile Gârbău, Rădaia, Hoia, Apahida, Câmpenești, Jucu de Jos, Bonțida.

CJ intră în asociere pentru localitățile limitrofe 

Proiectul ar urma să fie realizat în asociere cu Consiliul Județean Cluj, care va asigura finanțarea din bugetul propriu a stațiilor de tren din comunele limitrofe. "Am vorbit cu domnul președinte Tișe și a fost de acord să intre în parteneriat, pentru a putea să se realizeze acele stații neeligibile de pe teritoriul comunelor limitrofe Clujului și care nu pot fi plătite de Primărie, fiind în afara municipiului, iar primăriile nu au banii necesari să poată acoperi cheltuielile. Urmează să desfășurăm și acest parteneriat până la începutul lunii iunie”, spunea recent edilul Clujului, Emil Boc.

Primăria finanțează un pasaj spre aeroport, proiectul corelat cu modernizarea căii ferate spre Bihor

Primăria Cluj-Napoca va suporta din bugetul local realizarea unui pasaj între calea ferată și Aeroportul Cluj-Napoca, astfel încât trenul metropolitan să asigure legătura cu aerogara.

Nu în ultimul rând, proiectul trenului metropolitan va fi corelat cu cel al modernizării căii ferate Cluj-Episcopia Bihor, în zonele unde se intersectează. Pe această temă, au existat deja discuții la București. "Chiar astăzi am avut o discuție la București, pentru a pune în acord proiectanții de la calea ferată Cluj-Episcopia Bihor cu trenul metropolitan, pentru a stabili câteva zone crtitice care se intersectează, stații, pentru că în planul lor figurează într-un anumit fel, în planul nostru figurează în alt fel. Miercuri, la ora 12.00, am reușit să organizăm această întâlnire la ministerul Transporturilor, pentru a putea găsi soluția finală. De asemenea, sper, după aceea, să putem parcurge rapid procedurile de mediu, astfel încât în vară să îl putem avea în consiliul local, spre aprobare'', mai spunea Boc, în discuția mai sus citată. 

Costuri de 280 milioane euro

Primăria Cluj – Napoca a atribuit în 2020 asocierii SWS ENGINEERING SPA – SYSTRA – METRANS ENGINEERING SRL contractul pentru „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj : Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții”.

Pentru trenul metropolitan din Cluj se propunea implementarea unui sistem de transport rapid care să acopere întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida, pe o lungime de aproximativ 43 km.

Trenul ar circula la intervale de 30 de minute, la ore de vârf, preconizându-se că ar scădea durata de călătorie între Nădășelu și Bonțida cu 10-25 de minute, respectiv cu 15-30 minute între Bonțida și Cluj-Napoca. Trenul metropolitan ar parcurge ruta Nădășelu-Bonțida în 70 de minute.

Fondurile europene pentru înființarea rețelelor de tren metropolitan vor fi acordate după principiul "primul venit, primul servit". În cursa contra - cronometru pentru accesarea banilor europeni sunt așteptate să intre orașe mari precum Cluj - Napoca, Iași, Brașov și Timișoara. Programul Transport 2021 – 2027 prevede alocări totale de aproape 650 de milioane de euro pentru proiecte de metrou și tren metropolitan (Prioritatea 6), din care co-finanțarea UE este de 85%.

Șeful de proiect Ionel Oprea, cel care coordonează studiile pentru metrou și tren metropolitan comandate de Primăria Cluj-Napoca, citat de presshub.ro a arătat că de la 75 de milioane euro cât era estimat inițial trenul metropolitan, costurile au crescut la 200-280 de milioane de euro. 

Emil Boc a declarat că SF-ul pentru trenul metropolitan va fi aprobat, prin hotărâre de Guvern, cel mai probabil în octombrie - noiembrie, iar proiectul va fi depus spre finanțare în cadrul call-ului UE din decembrie. 

Comenteaza