Regizoarea Mona Marian a decedat

Regizoarea Mona Marian a decedat
Regizoarea Mona Marian, fostă directoare a Teatrului de Păpuşi Puck, a încetat luni seară din viaţă, a anunţat conducerea Teatrului Naţional.

"Cu adâncă tristeţe ne luăm rămas bun şi aducem un ultim şi pios omagiu preaiubitei noastre colege şi prietene, Mona Marian, de douăzeci de ani regizoare a Teatrului Naţional Cluj-Napoca, trecută la cele veşnice azi, 16 septembrie, după o lungă şi grea suferinţă", au anunţat reprezentanţii Teatrului Naţional Cluj-Napoca, într-un anunţ postat pe site-ul instituţiei.

"Creatoare a multor spectacole de referinţă, conferenţiar asociat dr. al Facultăţii de Teatru şi Televiziune şi director al Teatrului de Păpuşi <Puck>, Mona Marian avea marea putere de a coaliza energiile actorilor cu care lucra, poseda excepţionale calităţi pedagogice şi era un admirabil animator teatral. Îi vom păstra memoria mereu vie în inimile noastre1 Dumnezeu să o odihnească în pace", mai menţionează echipa Teatrului Naţional clujean.

Născută în 1961 Mona Marian a fost absolventă a specializării de regie, din cadrul Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale", Bucureşti, la clasa Cătălina Buzoianu. A montat zeci de spectacole, la Teatrul Naţional din Cluj, dar şi la diverse teatre de păpuşi din ţară, în special la Teatrul de Păpuşi Puck din Cluj-Napoca, al cărei directoare a fost până în acest an. Mona Marian a fost totodată lector universitar în cadrul facultăţii de Teatru şi Telviziune a Universităţii Babeş-Bolyai. Regizoarea a montat anul trecut "D'ale carnavalului", după I.L. Caragiale la Teatrul Naţional. Ea a pregătit de asemenea montarea „Femeia nisipurilor", după Kobo Abe, la teatrul Maghiar de Stat Cluj, însă premiera a fost suspendată din cauza unor probleme cu drepturile de autor.

 

"Regizor al Teatrului Naţional din Cluj-Napoca şi conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj, precum şi director al Teatrului de Păpuşi „PUCK", Mona Marian s-a născut la 17 august 1961, la Cugir. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale" din Bucureşti, specializarea regie de teatru, film şi televiziune, în 1987, la clasa Cătălinei Buzoianu.
Încă din studenţie a dovedit pasiune pentru montări dificile, foarte diferite ca factură, de la Matca lui Marin Sorescu, la Veşmântul de pene, dramă japoneză Nô, ca apoi, imaginaţia ei luxuriantă să îşi găsească un nemaipomenit cadru în spectacolele pentru copii, fiecare dintre ele fiind o foarte fină bijuterie artistică. Participarea la workshop-ul condus de Peter Brook (şi principalii săi colaboratori de la Teatrul Bouffes du Nord, Paris) a plasat-o printre acei răsfăţaţi ai sorţii, care au avut şansa de a învăţa jocul cu energiile subtile ale corpului uman.


A montat peste patruzeci de spectacole dintre care douăzeci şi cinci pentru teatrul de păpuşi. Şi-a început cariera ca regizor şi şef de secţie la Teatrul de Păpuşi din Constanţa, spectacolele montate în acea perioadă fiind recunoscute de critici importanţi şi recompensate cu numeroase premii naţionale.
Pasiunea pentru commedia dell'arte s-a concretizat nu numai în spectacole, ci şi într-o solidă teză de doctorat, tratând aceeaşi temă într-un mod absolut insolit. Din 1996 a montat pe scenele din Cluj - la Teatrul Naţional şi Teatrul Maghiar de Stat -, dar şi la Teatrul Dramatic din Constanţa, Teatrul Naţional din Târgu-Mureş şi Teatrul de Stat din Oradea, în tot acest răstimp, continuând să pună în scenă pentru teatre de păpuşi.

La Naţionalul clujean, odată cu de Manlio Santanelli a început seria de spectacole mari ale Monei Marian: , scenariul conceput de regizoare pe baza nuvelei lui Gogol cu inserturi dinSuflete moarte de acelaşi autor şi din Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov; , dramatizare după I.L. Caragiale şi A. Jarry; de Goldoni (cel mai longeviv spectacol al ei); de Tom Stoppard; de Matei Vişniec;de N.V. Gogol; după Gellu Naum şi D'ale carnavalului de I.L. Caragiale.
Cu Teatrul Maghiar de Stat din Cluj a început să colaboreze din anul 2000: Căsătoria de N.V. Gogol;Nunta însângerată de F. Garcia Lorca; Nopţi din cele o mie şi una, scenariul Mona Marian după O mie şi una de nopţi; D'ale carnavalului de I.L. Caragiale; Piaţeta de C. Goldoni şi ultimul spectacol realizat de ea, Femeia nisipurilor de Kobo Abe.

Despre regizoarea Mona Marian se poate spune că avea puterea de a coaliza energiile actorilor cu care lucra, că poseda excepţionale calităţi pedagogice, că era un admirabil animator teatral.", se arată în comunicatul Teatrului Naţional Cluj.

 

Etichete
Comenteaza