Pedepse sexuale” într-o premieră la Teatrul Maghiar

Pedepse sexuale” într-o premieră la Teatrul Maghiar

O piesă în care războiul real este împiedicat printr-un război al sexelor se află în pregătire la Cluj. Unul dintre textele mai puţin cunoscute ale dramaturgului antic grec Aristofan, “Lysistrata”, reprezintă una dintre premierele toamnei la Teatrul Maghiar din Cluj.


Textul va fi montat de regizorul franco-american Dominique Serrand, care a început deja repetiţiile, iar spectacolul de gală va avea loc în prima parte a lunii octombrie.

Aristofan e renumit pentru piesele “Norii” şi “Broaştele”, care i-au şi adus titlul de “Părinte al comediei”. “Lysistrata” a fost scrisă în timpul Războiului Peloponeziac dintre Atena şi Sparta, dramaturgul susţinând o teză pacifistă prin intermediul unei “manevre” casnice. Se spune că, pentru a împiedica războiul şi a-i determina pe conducătorii celor două cetăţi să se alieze spre a conduce Grecia, femeile le interzic soţilor să facă sex cu ele până la încheierea păcii. “Lysistrata” a devenit subiect artistic, fiind redată vizual de Aubrey Beardsley şi Pablo Picasso. Regizorul Dominique Serrand lucrează pentru prima dată la Cluj, la invitaţia lui Tompa Gabor, cu ai cărui studenţi din SUA a lucrat. Serrand are o biografie demnă de pus în scenă.

S-a născut în Franţa, unde a şi început să joace teatru cu prietenii, în adolescenţă. Până la 28 de ani fondase deja două companii, dar studia arhitectura. “Aveam un final de adolescenţă întârziată, care a fost întrerupt de războiul din Somalia, din anii ’70. Mi-am făcut armata la Djibouti, iar tema războiului m-a însoţit mereu de atunci”, explică regizorul. Revenit la Paris, a devenit unul dintre elevii faimosului om de teatru Jacques le Coq, întemeietorul “teatrului fizic”. “Am fost coleg cu Arianne Mnouchkine şi Simon McBurney, doi regizori de prestigiu acum. Scopul cercetărilor noastre era de a regândi teatrul pornind de la actor ca materie primă”, explică Serrand. Pe lângă studiile cu Le Coq, el a urmat şi Şcoala de Circ de la Paris, pentru a se familiariza cu tehnicile clovneriei de circ, ale expresiei corporale. Şi-a întemeiat prima companie profesionistă cu membri din 12 ţări, stabilindu-se în SUA, unde locuieşte de peste 30 de ani.

Serrand a ales “Lysistrata” pentru montarea de la Teatrul Maghiar după ce a lucrat într-un atelier cu actori clujeni, în iunie. Fidel ideii de impovizaţie, de libertate a actorului şi de “rescriere” scenică a unui text atât de vechi, el doreşte să însceneze “aproape o farsă”, dar fără focus comic. Regizorul a mai dezvăluit că rolul principal va fi deţinut de actriţa Hilda Peter (foto), iar decorurile, costumele şi luminile sunt făcute chiar de el, dar cu concursul scenografei clujene Carmencita Brojboiu.

Comenteaza