Absurd românesc. Pe scurt

Absurd românesc. Pe scurt
Minimalism, simbolism, anecdotă, umor negru sau absurd cotidian pot fi găsite în filmuleţele care concurează în competiţia pentru “Cel mai bun scurtmetraj” din Zilele filmului românesc de la TIFF.

Din al doilea calup de scurtmetraje autohtone am dedus că în acest an accentul cade pe "specificul românesc", prezentat în moduri diverse, de la "şmecheria" benignă la cea care-ţi dă fiori sau la o poveste de dragoste cu parfumul de acum vreo 25 de ani.

"Numărătoare manuală" de Daniel Sandu redă, destul de abrupt, un "conflict între generaţii". Unchiul şi nepotul proaspăt băgat în slujbă, care numără împreună maşinile ce trec pe şosea, pentru "monitorizarea UE", intră în dispută după ce tânărul completează toate fişele de trafic, pe când unchiul e plecat la o berică. Cei doi ajung la un compromis, ascunzându-şi reciproc boacănele, iar şeful ia de bună explicaţia lor, cu concluzia: "Aveţi grijă! Câte maşini au trecut trebuie să se şi întoarcă". O delicioasă poveste de dragoste, tot cu subtext neaoş, este "Strung love" de Victor Dragomir. Acţiunea are loc într-o şcoală profesională, unde maistrul vrea să ajungă secretar de partid, iar doi elevi concurează la dragostea unei fete. În stil pur românesc, Viorel devine protectorul directorului, care-i promite orice ca să câştige un concurs de bătut nituri, pe când Nicu e "omul maistrului". "Sabotajul" exercitat asupra menghinei lui Viorel nu-l opreşte pe acesta să câştige competiţia. Aşa că va primi un Wartburg ca s-o plimbe pe iubita sa, în timp ce maistrul ratează poziţia râvnită. Happy end! Filmul e absolut fermecător, chiar şi pentru cei care n-au văzut niciodată un Wartburg.

În contrapunct, oareşce fiori îţi provoacă "Stopover", de Ioana Uricaru, în care o româncă măritată prin Occident cade victima unui furt în aeroport. Portofelul cu paşaportul şi biletul de avion îi sunt recuperate de un "bărbat bronzat", ca dintr-un fel de solidaritate naţională. "Stopover" redă excelent două tipuri de mentalitate: de o parte se află victima care nu vrea să depună plângere, odată ce problema s-a rezolvat, mai ales că "binefăcătorul" pare destul de ameninţător, de cealaltă parte e soţul "din telefon" şi poliţiştii amabili, care nu înţeleg cum un furt poate fi trecut cu vederea. "Stopover" nu e un film cu morală, ci un "instantaneu" amărui-amuzant. În alt registru, "Lunch break" de Ciprian Alexandrescu, povestea minimalistă a unui cuplu care ia masa în oraş, cu blazare conjugală, şi "Draft 7", filmul turnării unui film de dragoste cu doi tineri, sunt candidate şi ele la trofeul competiţiei.

Scurtmetrajele româneşti mai pot fi văzute joi, de la ora 10:00, la Cinema Victoria (calup II) şi de la 19:30, la Arta (calup I).

 

 

Comenteaza