Clujenii au cerut la Anim’est înfiinţarea unui Fond pentru Cinema

Clujenii au cerut la Anim’est înfiinţarea unui Fond pentru Cinema
Festivalul de Film Anim’est s-a încheiat duminică la Cluj cu prezentarea filmelor din competiţia românească şi a celor premiate.
Realizatorii clujeni ai filmului “Matyas, Matyas”, premiat anul acesta la ediţia din Bucureşti a Anim’est, au pledat din nou pentru înfiinţarea unui Fond Local al Cinematografiei, în cadrul prezentării peliculei lor în festivalul derulat la Cluj între 22 şi 24 octombrie. Ediţia locală a Festivalului Internaţional al Filmelor de Animaţie a oferit spectatorilor clujeni câteva zeci de scurtmetraje, videoclipuri şi lungmetraje de animaţie, inclusiv pe cele premiate în ultimii doi ani.

“Matyas, Matyas” a fost prezentat în Competiţia de Film Românesc, pe care a şi câştigat-o. Pelicula redă într-o manieră plină de umor percepţia oamenilor de pe stradă asupra unei figuri istorice simbolice a Clujului, cea a regelui Matia Corvinul. Clişeele ca “avea nasul mare” alternează cu legendele urbane gen “umbla printre oameni ca să facă dreptate”. Vocile sunt autentice, ale unor cetăţeni ai oraşului, desenaţi fermecător pe fundalul permanent al statuii “eroului principal”. Cunoscătorii se vor delecta cu accentul inconfundabil al lui Lali Gabor sau cu replicile lui Markus Barbarossa, ambii redaţi sugestiv în desene.

În absenţa regizoarei Cecilia Felmeri, care-şi pregăteşte primul lungmetraj, “Draculatura”, echipa de realizatori a fost reprezentată de artistul vizual Andrea Janosi, cei trei animatori şi producătorii Robert Lakatos şi Janos Szantai. Prezenţa lor pe scenă, ca şi genericul filmului, mult mai lung decât la alte producţii prezentate, a fost punctul de plecare al unui dialog de principiu. “Dinamica filmului clujean arată necesitatea creării unui fond cinematografic la nivelul autorităţilor locale”, a precizat Lakatos, completat plastic de Janos Szantai: “Cineva trebuie să tragă clopotele lui Mitică!”. Cei doi au insistat pe munca din spatele unui scurtmetraj de cinema, a cărui valoare depinde de o echipă întreagă, în ciuda aparenţelor. “Matyas, Matyas” a fost realizat într-un an de zile, deşi are doar câteva minute. Diferenţa dintre el şi alte filme din competiţie, realizate de câte un singur om, a fost evidentă şi pentru spectatori, cum a fost şi pentru juriul festivalului. Deşi a fost prezentat deja şi la TIFF şi la Filmtett, “Matyas, Matyas” urmează să aibă o premieră oficială la Cluj.

Alături de pelicula clujeană, competiţia românească a Anim’est a inclus majoritar filme studenţeşti, de apreciat prin efortul fiecărui realizator, dar oarecum schematice pentru animaţia profesionistă. S-au remarcat “Grand Cafe” de Bogdan Mihăilescu, un film excelent desenat, dedicat memoriei ultimului desenator de figuri mişcătoare, care s-a sinucis la apariţia cinematografului, sau “Vara ’99 Mega-Hits”, un film proaspăt-adolescentin. Publicul, din păcate nu foarte numeros, a aplaudat entuziast filmele premiate la Anim’est 2010, prezentate pentru prima dată la Cluj. Secţiunile diverse ale festivalului au compus şi un program variat al ultimei proiecţii, cu filme unul şi unul, de valoare indiscutabilă.

O parte din ele, spun organizatorii, se pot găsi pe Youtube, în lipsa unui sistem de difuzare publică. “Sticla” de Kirsten Lepore (SUA), premiat la secţiunea studenţească, e o poveste de dragoste extrem de simplu narată şi desenată, dar foarte frumoasă, în care un “om de nisip” şi “un om de zăpadă” îşi trimit diverse lucruri printr-o sticlă aruncată în ocean. Amuzant, cu un fin persiflaj al obişnuinţelor noastre de viaţă, este “Viaţa de un minut a unei muşte” de Michael Reichert (Germania). Mica eroină trebuie să facă într-un singur minut câte şi mai câte, de la maturizare, procreere sau ferirea de duşmani la a deveni celebră. Şi devine, fiind imortalizată accidental într-o picătură de chihlimbar. Tot emoţionant a fost şi “Băieţelul şi monstrul”, premiat la secţiunea “Minimest”, mărturia unui puşti despre viaţa cu părinţii săi divorţaţi, nişte adevăraţi monştri. Câştigătorul Trofeului Anim’est, “Big Bang, Big Boom” al italianului Blu, şi-a meritat distincţia pentru virtuozitatea şi complexitatea formidabilă a desenului, deşi se precipită spre final.

Căsuţa poveştilor

Un film irezistibil premiat la Anim’est şi prezentat şi la Cluj este lungmetrajul “Kerity”, producţie franco-italiană regizată de Dominique Monfery, care celebrează poveştile şi lumea lor fermecătoare. După moartea mătuşii sale care îi citea poveşti, Nat moşteneşte o cameră plină de cărţi. Doar că nu ştie încă să citească, aşa că nu poate salva de la dispariţie personajele găzduite în vechile volume. După o sumedenie de peripeţii alături de Alice, Uriaşul, Iepurele, Pinocchio sau Zâna cea Rea, Nat va putea rosti formula magică prin care prelungeşte viaţa noilor săi prieteni: „Dacă ceva e născocit nu înseamnă că nu există”. “Kerity” va rula în curând şi pe marile ecrane din România, ca şi “Iluzionistul”, un alt lungmetraj prezentat la Anim’est, pe un scenariu de Jacques Tati.


Comenteaza