Clujul a pus bazele unei comunităţi de specialiști ai industriilor creative în România. ZAIN 2015, în cifre

Clujul a pus bazele unei comunităţi de specialiști ai industriilor creative în România. ZAIN 2015, în cifre
ZAIN – Design Expressions, primul festival de profil din Cluj, a avut loc în cinci locaţii din oraş, a reunit 60 de designeri autohtoni, a numărat 11 evenimente, între care o expoziţie desfăşurată pe o suprafaţă de 400 mp, o prezentare de modă într-o biserică şi o zi cu porţile deschise pentru public în Turnul Croitorilor, obiectiv arhitectural urban valoros lăsat în paragină de mai mulţi ani.

Cei 5.000 de participanţi la eveniment - designeri de obiect, de interior sau de brand, arhitecți, artiști, meșteșugari, studenți și persoane interesate de aceste domenii -  au pus bazele unei comunităţi de specialiști ai industriilor creative din România, care să ofere cadrul complex în care profesioniștii din aceste arii să poată să-și dezvolte creativitatea și talentul.

3.500 de vizitatori la Expo Central 

Festivalul a fost inaugurat joi seara, în data de 12 noiembrie, cu vernisajul Expoziției Centrale ZAIN. Pe parcursul celor patru zile - 41 de ore - în care a fost deschisă expoziția, a fost vizitată de 3.500 de persoane.

Prezentare de modă, premieră în România, cu 500 de participanţi

Cea de a doua zi ZAIN 2015, vineri, 13 noiembrie, a fost cea în care a avut loc o nouă premieră în România. Primul Fashion Show găzduit de o biserică a fost primit cu brațele deschise de comunitatea creativilor români. Aceștia consideră că evenimentul a reprezentat un gest de deschidere a Bisericii Reformate de pe strada Kogălniceanu față de tinerii care încearcă să se afirme și care au avut ocazia de a-și prezenta lucrările într-un spațiu cu o arhitectură deosebită.

12 ore cu 11 creativi și 3 ateliere

Festivalul a continuat sâmbătă, 14 noiembrie, cu activități menite nu doar să aducă împreună specialiști ai industriilor creative, ci și să ofere un cadru optim pentru dezvoltarea lor în aceste domenii și punerea în discuții libere a provocărilor cu care se întâlnesc pe parcursul lor profesional. Cele două activități, Turning Talents into Jobs și Studio Crawling, au însemnat 12 ore de prezentări, dezbateri și vizite la ateliere în care deja încep să se formeze comunități de designeri și nu numai.

La Turning Talents into Jobs, Vlad Sulea, Călin Crainic, Veronica Olariu, Mihnea Ghilduș, Dan Pierșinaru, Lana Dumitru, Mihnea Ghilduș, Florin Cobuz, Maria Neneciu, Roxana Rugină și Marius Bucea sunt cei 11 creativi români care au povestit cu tinerii participați și designerii interesați despre cum pot fi creativitatea și talentul transformate în meserii din care să poți trăi pe piața din România, în primul rând. Design'szky, Point of Design și Cluj Makers sunt atelierele pe care 200 de participanți le-au vizitat la Studio Crawling.

Designerii prezenți în Expo Central ZAIN 2015 au început discuțiile despre o viitoare comunitate în industriile creative din România.

Ultima zi de festival, duminică, 15 noiembrie, a început cu un brunch al designerilor pregătit de Szörcsey Ágnes. Evenimentul a pus accentul pe interacțiunea îndeaproape a expozanților ZAIN 2015 și reprezintă un pas în crearea comunității de creativi pe care festivalul își dorește să o coaguleze și să o ajute în demersul dezvoltării sale.

Trei meșteșugari și trei ore de meșteșugărit

Olarul Daniel Leș, căldărarul Lali Gabor și împletitorul Zoltan Bojodi au făcut adevărate spectacole din meșteșugul lor duminică, 15 noiembrie, în ultima zi. Au explicat cum se creează obiectele din lut, fier sau nuiele în timp ce demonstrau publicului procesul de creație. Tinerii au fost curioși, au pus întrebări și au devenit ucenici chiar și pentru câteva minute. În timp ce se lucrau obiectele, cei trei meșteșugari au povestit despre tradiții, despre experiențe de viață, iar cei 150 de participanți au plecat acasă cu admirație față de munca lor și față de tradițiile românești.

Plimbare pe Canalul Morii până la Turnul Pompierilor, pus în altă lumină pentru o zi

ZAIN 2015 s-a încheiat cu alte două evenimente speciale. A avut loc cel de-al doilea vernisaj din cadrul festivalului - prezentarea activității workshop-ului de design urban, „Plimbare pe Canalul Morii". Echipa Experiment 5, coordonatorii și studenții participanți au deschis subiectul de interes pentru foarte mulți clujeni: ce se întâmplă cu Canalul Morii și cum putem să îi valorificăm potențialul.

În tot acest timp, în ultima zi de festival, Turnul Pompierilor a fost luminat și a luminat orașul în cadrul ediției de noiembrie a proiectului Day 15. La toate cele opt etaje ale turnului, clujenii au putut găsi instalații de lumini și expoziții care au atras atenția din nou asupra acestui edificiu arhitectural urban.

Seara s-a încheiat cu un spectacol de lumini, care s-a văzut din mai multe puncte ale orașului și care, cel puțin pentru o zi, a scos în evidență un spațiu uitat temporar, ce acum se află în planurile de modernizare și repunere a clădirii în circuitul public.

Pe tot parcursul zilei, Turnul Pompierilor a fost vizitat constant de câte 20 de persoane la 15-20 de minute, conform aprobării primite de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. Astfel, se estimează 500 de persoane care au văzut Clujul din Turnul Pompierilor. 

ZAIN 2015 a fost organizat de asociația Plai, cea care a gândit și a făcut evenimentele Day 15, prin care au fost activate diverse spații cu potențial ale Clujului. 

Comenteaza