Concert simfonic in memoriam Dinu Lipatti
- Scris de Ziua de Cluj
- 09 Mai 2017, 15:56
- Cultură
- Ascultă știrea
Câştigător al Premiului de Dirijat Aspen (2015), George Jackson a atras atenţia lumii muzicale internaţionale după ce a dirijat, cu Orchestra Simfonică Radio din Viena, prima audiţie austriacă a lucrării Ombres de Michale Jarrell. Asistent al dirijorilor Yves Abel şi Robert Spano, George a participat la numeroase producţii de operă, cele mai recente fiind la Opera Metropolitan din New York, Opera Naţională din Paris şi la Centrul de Operă şi Teatru din Aspen. A colaborat cu Orchestra RTÉ din Dublin, Nordwestdeutsche Philharmonie din Herford, cu Orchestra de Cameră din Viena şi cu Orchestra Filarmonicii din Sibiu. În această stagiune, este invitat al Orchestrei „Haydn" din Bolzano, îşi va face debutul la Opera de Stat din Hamburg, cu premiera operei Immer weiter de Irene Galindo Quero şi va colabora cu Theater an der Wien pentru producţia operei Wozzeck.
În 2010, George Jackson a fondat compania vieneză de operă „Speculum Musicae", cu care a realizat producţii noi ale operelor La serva padrona de Pergolesi şi David et Jonathas de Charpentier. Cu Orchestra „Pro Arte" din Viena, a dirijat Flautul fermecat, Der Freischütz, La traviata, Fidelio, Turandot, Olandezul zburător şi La Bohème.
Formarea sa ca dirijor a avut loc la conservatoarele din Viena, , Weimar şi la Trinity College din Dublin, continuându-şi apoi studiile la Academia Festivalului de la Lucerna şi la festivalurile de la Dartington, Bayreuth şi Aspen. La acesta din urmă, a fost distins cu Premiul pentru Dirijat „Robert J. Harth" şi cu bursa „David A. Karetsky". Printre profesorii care l-au îndrumat, îi regăsim pe Bernard Haitink, Kurt Masur, Michael Tilson Thomas şi David Robertson.
Laureat al ediţiei din 2012 al Concursului de Dirijat „Jeunesses Musicales" din Bucureşti, George Jackson a primit numeroase burse din partea unor organizaţii ca Fundaţia „Ernst von Siemens", Fundaţia „Richard Wagner", Consiliul Irlandez pentru Arte, Tillett Trust, Fundaţia „Charlotte Janeczek" şi Roderick Brydon Memorial Trust. Este absolvent al programului „Akademie Musiktheater heute", sub auspiciile Deutsche Bank, şi a primit bursa pentru dirijat „Sir Charles Mackerras", la Conservatorul „Trinity Laban" din Londra.
Născut la Braşov, Eduard Stan a emigrat în Germania în 1978, moment în care a început şi cariera sa internaţională. A susţinut concerte în toată lumea, la Carnegie Hall din New York,, Kennedy Center din Washington, Konzerthaus şi Filarmonica din Berlin, Konzerthaus din Viena, Salle Cortot din Paris, Concertgebouw din Amsterdam, Auditorio Nacional din Madrid, Filarmonica din Luxemburg, Palais des Beaux Arts şi Flagey din Bruxelles, Rudolfinum din Praga, Queen's Hall din Copenhaga, National Concert Hall din Dublin, Gasteig din München, Musikhalle din Hamburg, Konserthus din Stockholm, Wigmore Hall din Londra.
Printre festivalurile unde a fost invitat, se numără „Massenet", Lille Pianos şi Piano à Riom din Franţa, Festivalul „George Enescu", Hohenloher Kultursommer şi Brunswick Classix din Germania, Festivalul „Schumann" din Irlanda şi Festivalul Bourglinster din Luxemburg. În 2015, a debutat la Julitafestivalen din Suedia. A colaborat cu dirijorii Christian Badea, Shinya Ozaki, Lutz Köhler, Jin Wang, Theo Wolters, George Bălan şi Thomas Dorsch.
În 2016, Eduard Stan a susţinut un recital de pian în cadrul seriei „Beethoven Inspires" din Umeå (Suedia), la Biblioteca Regală „The Black Diamond" din Copenhaga şi la Festivalul „Ceresio Estate" din Lugano. A cântat la Societatea „Enescu" din Londra, la Palacio Fóz din Lisabona, la Casa da Música din Oporto şi la Festivalul de Pian din Cracovia. În cadrul unui turneu extins de recitaluri în Israel, Eduard Stan a cântat în oraşe ca Ierusalim şi Haifa.
Pe lângă activitatea de solist, Eduard Stan susţine şi recitaluri camerale în compania unor instrumentişti ca violonista Nina Karmon, violoncelistul Romain Garioud, clarinetistul Johannes Peitz, violista Aida-Carmen Soanea, precum şi cu cvartetele Voces, Ad Libitum şi Con Tempo. A abordat şi repertoriul de lied, colaborând cu cântăreţii Peter Schöne, Rodion Pogossov şi Britta Stallmeister. Cel mai recent compact disc cu Peter Schöne, pentru casa de discuri Genuin, a fost lansat în 2012.
Pe parcursul a peste cincisprezece ani, pianistul a dezvoltat un intens parteneriat muzical cu violonistul Remus Azoiţei, cu care a înregistrat integrala lucrărilor pentru vioară şi pian de George Enescu, sub egida Hänssler Classic. La aceeaşi casă de discuri, Eduard Stan a înregistrat un larg repertoriu, cu lucrări de la Bach la Debussy. În 2010, a lansat un disc cu lucrări de Chopin, recomandat ca „un CD înregistrat sub semne atât de clare ale inspiraţiei, aparţinând mai degrabă spiritului trecut al maeştrilor pianului".
Student al lui Arie Vardi, Karl-Heinz Kämmerling şi Martin Dörrie, Eduard Stan a absolvit Academia de Muzică şi Dramă din Hanovra, unde a urmat şi studii de dirijat. De-a lungul anilor, a beneficiat şi de colaborarea cu muzicieni ca Herbert Blomstedt, Matthias Goerne, Karl Engel, Boris Berman şi Paul Badura-Skoda.
Eduard Stan a fost fondatorul şi directorul artistic al Festivalului „Enescu" din Heidelberg/Mannheim (2005). Pentru promovarea culturii româneşti, a fost distins, în 2009, cu Premiul Prometeu.
Concertul va avea loc vineri, 12 mai, la ora 19.00, pe scena Colegiului Academic.