Cum stă teatrul românesc?

Cum stă teatrul românesc?
O “paradă” a teatrului autohton, cu nişte “contrapuncte” din afară, a fost Festivalul Naţional de Teatru (FNT) desfăşurat la Bucureşti între 30 octombrie şi 7 noiembrie. Evenimentul a reunit cele mai bune producţii româneşti şi a pus în valoare actori de mare forţă, dar şi viziuni regizorale memorabile. Programul a inclus însă şi montări mai discutabile, ca în orice selecţie de asemenea amploare.
Cele două spectacole clujene, ale Teatrului Maghiar – “Măsură pentru măsură”, regizat de Matthias Langhoff şi “Strigăte şi şoapte”, montat de Andrei Şerban – s-au aflat în topul FNT, în ciuda unor “bombăneli” izolate în privinţa primului. Substanţa celor două producţii şi calibrul interpretării actoriceşti au fost recunoscute de toată lumea. Programul festivalului a fost foarte divers, cu comedii, drame, texte celebre sau recente. “Codrii” de la Teatrul din Arad, în regia lui Alexandru Berceanu, a pus excelent în valoare o actriţă, Cecilia Donat, într-o poveste de cuplu cu tandreţe şi tensiuni. În “Elling”, montat de Vlad Massaci la Teatrul de Comedie din Bucureşti, Marius Florea Vizante şi Sandu Pop au jucat cu un echilibru şi o fineţe uimitoare doi tineri cu probleme de adaptare, care reuşesc să se integreze social. “Herr Paul” (Teatrul din Piatra Neamţ) şi “Miriam W” (Teatrul din Ploieşti), ambele puse în scenă de Radu Afrim, au conturat două ipostaze regizorale, una grotescă şi jucăuşă, alta gravă, aproape tragică.

“Poveşti de familie”, creat de Cristian Ban la Sfântu Gheorghe, a scos la iveală un “careu” de actori şcoliţi la Cluj, o echipă de top care redau “joaca” tragică a unor copii care se confruntă cu traumele vieţii. Şi tot o echipă perfectă, cu un “pivot” de extraordinară expresivitate, s-a văzut şi în “Regele moare”, realizat de Silviu Purcărete în Franţa, o parabolă minunat înscenată despre nebunia puterii şi slăbiciunea umană. De neratat, mai ales că se va juca la Cluj în Festivalul “Interferenţe” este “Pyramus şi Tysbe 4 You” al lui Alexandru Dabija, o parodie pasionată despre teatru. Cele peste 30 de spectacole din FNT au arătat că teatrul românesc are încă forţă, deşi sezonul în curs le dă bătăi de cap financiare unor manageri. Rămâne de văzut cum va arăta festivalul de anul viitor, cu un nou selecţioner sau un comitet de selecţie, după expirarea mandatului Cristinei Modreanu.


Comenteaza