Documentarul "Cinema, mon amour", parte a campaniei TIFF "Salvați Marele Ecran", intră în cinematografe

Documentarul
Documentarul "Cinema, mon amour", regizat de Alexandru Belc și parte a campaniei "Salvați Marele Ecran", lansată în urmă cu doi ani la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) Cluj-Napoca, poate fi vizionat începând cu 21 octombrie în cinematografele din țară. Filmul va fi proiectat împreună cu un alt documentar, "Nunți, muzici și casete video", semnat de regizorul clujean Tudor Giurgiu.

Cele două filme vor putea fi văzute, începând cu data de 21 octombrie, în câteva cinematografe din București, Cluj, Constanța, Târgu-Mureș, Bârlad, Sibiu, Brașov, Gura Humorului, Focșani, Odobești și Adjud.

"Cinema, mon amour" a câștigat premiul pentru Cel mai bun film documentar la Premiile Gopo 2016. În vară, a rulat în competiția de documentare a Festivalului de la Sarajevo, iar de curând a câștigat Premiul pentru cel mai bun montaj la Docuart.

Începutul de octombrie a însemnat deschiderea oficială a TIFF Chișinău, oraș în care tocmai s-a votat demolarea penultimului cinematograf în regim public. Pe 17 octombrie, filmul a avut premiera în Praga, eveniment organizat de ICR Praga, iar între 20 și 22 octombrie, va putea fi vizionat și în Sibiu, la cea de-a 23-a ediție a Festivalului Internațional de Film Documentar ASTRA.

"Cinema, mon amour" prezintă povestea lui Victor Purice - manager, fost operator și cinefil împătimit, și a celor două angajate ale sale, Cornelia și Lorena. Zi de zi, aceștia se luptă pentru a păstra cinematograful Dacia Panoramic din Piatra Neamț, pe care Victor visează să îl ducă înapoi la gloria de altădată.

E o luptă demnă de Don Quijote, pentru o sală imensă, fără încălzire, într-un continuu process de degradare, și pentru care statul, proprietarul de drept, nu oferă niciun ajutor. Deși familia lui Victor trăiește în Italia de mai bine de opt ani, acesta refuză să li se alăture, convins fiind că, în momentul în care va pleca, cinematograful va fi închis și va avea același destin ca majoritatea celorlalte cinematografe din România.

Parte a campaniei „Salvați Marele Ecran!", inițiată de TIFF, filmul descrie eforturile extraordinare făcute pentru a menține deschise cinematografele vechi din România. Alexandru Belc a mai regizat documentarele 8 Martie (2012) și Rebel, Rebel (2009, coautor Mihai Bauman), acesta din urmă selecționat la Visions du Réel Documentary Festival, Elveția.

Documentarul "Nunţi, muzici şi casete video", în regia lui Tudor Giurgiu, este o incursiune de 57 de minute în culisele nunţilor româneşti, în care fotografi, cameramani şi cântăreţi din toată ţara se explică, îşi spun poveştile de viaţă, prezintă pe viu stiluri de montaj şi, bineînţeles, dau dovada măiestriei lor.

De la George Ştirbăţ, cântăreţul din Oneşti întors acasă după o carieră pe Broadway, până la fotograful de sat Petru Mănici, electrician de mină în Petroşani, filmul urmăreşte câteva dintre personajele care poartă pe umeri responsabilitatea reuşitei celei mai importante petreceri din viaţa unui cuplu.

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30. În mai puțin de 20 de ani, numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori față de anii '90 şi mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate.

78% din orașele României nu au niciun cinematograf funcțional. Filmele românești și europene, deși sunt apreciate și premiate la marile festivaluri, nu reușesc să ajungă la spectatorii români din cauza lipsei acute a sălilor de cinema, ca alternativă la multiplexurile axate pe programarea producțiilor comerciale.

Comenteaza