Foto Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024

Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024
Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024
Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024
Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024
Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024
Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024
Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024
Învățăm de la natură. Concluziile Forumului Medierii Culturale 2024

Întâlnirea cu natura ne modelează cultura, educația și practicile artistice, pentru că suntem parte din natură. Forumul Medierii Culturale 2024 a reflectat aceste legături și a arătat că medierea naturii este un instrument esențial pentru promovarea unei conștiințe ecologice, a unei reconectări centrate pe sustenabilitate și comunitate. Medierea culturală devine, în acest sens, un cadru de comunicare și de interpretare artistică a lumii vii, din care facem parte.

Cea de-a șasea ediție a forumului, organizată de Centrul Cultural Clujean prin platforma Academia Schimbării, s-a desfășurat în 29 și 30 octombrie la QUB Space din Cluj-Napoca și a adus împreună peste 100 de profesioniști culturali: artiști, profesori, cercetători, educatori și specialiști în mediere culturală. Tema centrală „Învățăm de la natură” a fost reflectată printr-o serie de discuții și ateliere care au subliniat legătura vitală dintre artă, știință și educație, precum:

  • Abordarea apreciativă a activismului comunitar și de mediu: Ana-Maria Paladuș și Bogdan Gioară au condus un atelier în care participanții au explorat perspective asupra motivelor pozitive care determină implicarea oamenilor pentru schimbări pozitive în natură și în comunitate.
  • Modele de educație ecologică: Eva Stein a împărtășit experiențe despre programele inovatoare de educație ecologică ale Haus der Kulturen der Welt, care au avut impact pozitiv asupra tinerilor, subliniind cum arta poate crea un spațiu sigur pentru dialog și explorare. Andreia Bruckner a adus perspectiva accesibilizării programelor culturale și a importanței programelor dedicate tinerilor cu deficiențe de vedere în relație cu natura.
  • Arta și știința ca aliați în mediere: Robertina Šebjanič a prezentat proiecte care evidențiază impactul uman asupra mediilor acvatice și a demonstrat cum practicile artistice pot aduce în prim-plan realități științifice complexe iar Mimi Ciora și Gavril Pop au povestit despre proiectele lor artistice dedicate tinerilor și despre importanța creării unui context potrivit pentru interacțiunea cu tinerii în jurul unor teme de ecologie urbană.
  • Educația de mediu pentru activarea comunităților: Sabina Baciu a arătat cum evenimentele de film și artă pot stimula dialogul despre criza climatică și pot cultiva gândirea critică în rândul tinerilor, iar Alina Teodorescu și Alina Zară au povestit despre proiecte puternic ancorate în comunitățile în care activează și care se întâlnesc cu domenii precum meșteșugurile sau antreprenoriatul.
  • Buna comunicare a datelor tehnice despre natură, în mediere: Tibor Hartel a vorbit despre importanța unei bune comunicări și a cunoștințelor de specialitate pentru a avea un impact real iar Dana Peca a ilustrat prin propriul exemplu migrarea profesională între cercetare, educație și acțiune civică.
  • Abordări interdisciplinare și sustenabilitate: Marlene Herberth și Orsolya Gál au împărtășit experiențe despre cum meșteșugurile și relația cu mediul natural pot fi integrate în practici artistice și educaționale pentru a sprijini un trai sustenabili și conservarea patrimoniului cultural.
  • Resurse și contexte de învățare: Bianca Băilă a vorbit despre Programul Științescu, un fond dedicat programelor de comunicarea științei în comunități, Claudia Șerbănuță a completat cu perspectiva ei asupra rolului esențial al bibliotecilor ca adevărate huburi comunitare, iar turul ghidat și atelierul facilitat de Marius Mornea a arătat faptul că realitatea augmentată poate sprijini explorarea unor elemente mai puțin cunoscute ale biodiversității locurilor pe care credem că le știm foarte bine, cum ar fi parcurile publice.

Programul Forumului Medierii Culturale a fost curatoriat de Corina Bucea (Centrul Cultural Clujean / Academia Schimbării) și Raluca Iacob (consultant în politici și management cultural), iar participarea a fost gratuită.

”De șase ediții organizăm Forumul Medierii Culturale ca un spațiu de întâlnire, învățare și inspirație pentru cei care lucrează la intersecția dintre artă, cultură și educație. Fiecare ediție ne deschide însă perspective surprinzătoare, dezvăluind prin tema aleasă noi inițiative care fac relevantă și înțeleasă cultura sau știința în rândul publicului, dar și afirmând, pas cu pas, acest domeniu al medierii culturale ca unul relevant și consistent prin atâtea practici diverse. ”, a spus Corina Bucea, curatoare a Forumului Medierii Culturale.

„Forumul Medierii Culturale este de fiecare dată o ocazie de a reflecta împreună asupra soluțiilor pe care mediatorii le găsesc pentru a apropia publicul de artă sau de patrimoniul cultural. Prin tema din acest an, care a pus natura în prim plan ca obiect al medierii, am văzut și mai clar că este nevoie de emoție și de empatie, nu doar de date clare și corecte, pentru a comunica bine și a sensibiliza publicul despre problemele de mediu. Oamenilor ajunge să le pese de lucrurile pe care le pot înțelege și care au sens personal pentru ei.” Raluca Iacob, curatoare a Forumului Medierii Culturale.

Lansarea Bibliotecii Virtuale Mediere+, resursă pentru profesioniștii din domeniul cultural

Un punct important al Forumului Medierii Culturale 2024 a fost lansarea oficială a Bibliotecii Virtuale Mediere+, o platformă digitală inovatoare dedicată sprijinirii continue a formării profesioniștilor din domeniul cultural. Această bibliotecă oferă acces gratuit la o gamă variată de resurse online și în format fizic.

Irina Bălan, moderator al forumului cu o vastă experiență în management și comunicare culturală, a subliniat importanța bibliotecarilor ca mediatori culturali: ”În dorința de a face o bibliotecă specializată pentru mediatori culturali am pornit de la o consultare cu reprezentanții bibliotecilor. Am aflat, astfel, că bibliotecarii sunt adevărați mediatori culturali, extrem de implicați și profesioniști, și fac mult mai mult decât împrumut de carte, construind adevărate comunități în jurul lor. Ne dorim să învățăm de la ei cum să creștem organic o astfel de comunitate de practică.”

 

Comenteaza