Patru piese din Cluj la Festivalul Național de Teatru

Patru piese din Cluj la Festivalul Național de Teatru
În cadrul Festivalului Național de Teatru, organizat în perioada 20-30 octombrie la București, teatrele clujene participă cu patru spectacole.

Marina Constantinescu, directorul artistic al Festivalului, a anunțat lista spectacolelor selectate: un total de 53 de producții, dintre care patru sunt de la Cluj. E vorba de "În adâncuri" și "Rosmersholm" puse în scenă de Teatrul Maghiar Cluj, "Playlist" și "Procesul" montate de Teatrul Național din Cluj-Napoca.

Teatrul Maghiar 

În adâncuri de Maxim Gorki este primul spectacol pus în scenă de regizorul Yuri Kordonsky la Teatrul Maghiar de Stat Cluj. Din distribuție fac parte actorii: András Hatházi, Imola Kézdi, Éva Imre, Gábor Viola, Loránd Farkas, Júlia Laczó, Anikó Pethő, Sándor Keresztes, Ervin Szűcs, Miklós Bács, Áron Dimény, Zsolt Bogdán și Péter Árus. La realizarea spectacolului au contribuit: Dragoș Buhagiar, scenograf; András Visky, dramaturg; Noémi Vajna, asistent de regie și dramaturgie; Ioana Popescu, asistent scenografie și Zoltán Horváth, corepetitor.

Anul acesta Yuri Kordonsky a câştigat premiul UNITER pentru cea mai bună regie, fiind cel de al patrulea regizor care câștigă acest premiu pentru un spectacol montat la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, după Andrei Șerban (Strigăte și șoapte, 2011, Unchiul Vania, 2007), Gábor Tompa (Trei surori, 2008, Neînțelegerea, 1993) și Mihai Măniuțiu (Tragica istorie a doctorului Faust, 2003).

În viziunea regizorului, în centrul spectacolului Rosmersholm stă Rebekka West, fata care vrea să se angajeze menajeră în casa pastorului Johannes Rosmer. Gândirea liberă de prejudecăți și energia tinerei tulbură viața lui Rosmer și a soției sale Beate. Din distribuția spectacolului fac parte actorii: Balázs Bodolai, Éva Imre, Gizella Kicsid, Miklós Bács, Gábor Viola și Rita Sigmond. Andriy Zholdak semnează adaptarea textului, regia, decorul și light design-ul. Scenografia: Daniel Zholdak. Muzica: Vladimir Klykov. Asistent text și dramaturgie: Ioana Mălău, asistenți de regie: Noémi Vajna, Kinga Kovács, asistent de scenografie: Ilona Lőrincz.

Teatrul Naţional 

Regizoarea Mihaela Panainte și celebrul scenograf Helmut Stürmer au gândit pentru spectacolul Procesul un spațiu care să reflecte lumea interioară a lui Kafka: o închisoare în care personajul se simte vinovat și nu știe de ce. Ceva ca o amenințare, ca un pericol, alunecând în coșmar; „nu e un decor care să fie explicat, el trebuie să fie jucat", spunea Stürmer.

În acest Proces nimic nu nu se petrece în exteriorul personajelor, ci în lumea lor interioară. Este o lume unde visul și coșmarul se suprapun, în care asistăm la o aglomerare de proiecții ale imaginarului personajului principal. Ceilalți sunt, de fapt, tot el, tot K. Personajele, tot timpul prezente în scenă, alcătuiesc un grup aflat într-o mișcare continuă. Ele intră și ies din acest „cor", creat de regizoare ca o reflectare a apartenenței lui K la galeria personajelor tragice într-o lume absurdă. „De aceea am inventat acest cor-personaj colectiv, care este oglindirea lui K, dar și diferite aspecte ale sinelui, ca bătrânețea ori sexualitatea".

La Kafka, tocmai când ai sentimentul că ai prins un fragment de adevăr, tocmai atunci ești aruncat într-o altă dimensiune, „opera kafkiană - susținea într-un eseu Ion Vartic - se mulează oricărei interpretări, dovedind în fapt o miraculoasă infidelitate față de fiecare în parte".

Panainte nu urmărește să arate dacă K a devenit bun sau rău, ci „fiind un roman neterminat, nu vreau să termin nici eu spectacolul". Renunță K la statutul de om, se metamorfozează el în altceva? Sunt întrebări provocatoare pentru un spectacol provocator ale cărui sensuri vă invităm să le decriptăm împreună.

Playlist, de C. C. Buricea-Mlinarcic, este o poveste derulată de-a lungul a 19 ani - între 1989 și 2008 - a unei familii româno-maghiare, trecută prin „epoca de aur", cu alte cuvinte fără lumină, căldură, cu alimentele raționalizate și ajunsă, în cele din urmă, în plină democrație.

O democrație în care vechii securiști sunt acum oameni de afaceri prosperi, iar atunci când sunt demascați, e firesc să nu recunoască: „Nu sunt decât un biet om de afaceri implicat până peste cap în schimbarea la față a țării noastre".

Autorul piesei, C. C. Buricea-Mlinarcic (1951-2009), profesor, publicist, editor, traducător şi autor de cărţi despre teatru, s-a născut într-o familie cu rădăcini slave - bunicul a fost ofițer în armata țaristă, combatant în Războiul de Independență din 1877.

Lista completă a spectacolelor selectate:

1. #EmojiPlay, un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu, scenografia video și animația Les Ateliers Nomad, costumele Corina Boboc, Teatrul Excelsior în parteneriat cu ‘Gigi Căciuleanu Romania Dance Company', București

2. AMADEUS de Peter Shaffer, traducerea Adrian Solomon, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, decorul și costumele Adriana Grand, Teatrul Metropolis București

3. ANIVERSARE de Harold Pinter, traducerea și dramaturgia Csongor Czego, regia Alexandru Dabija, Teatrul ‘Tamási Aron' Sfântu-Gheorghe

4. ANGAJARE DE CLOVN de Matei Vișniec, regia Ion Caramitru, decorul Florilena Popescu Fărcășanu, costumele Liliana Cenean, Teatrul Național ‘I.L.Caragiale' din București

5. ARTISTS TALK, un spectacol de Gianina Cărbunariu, scenografia Dorothee Curio, ARCUB - Centrul Cultural al municipiului București. Co-producător Asociația Piese Refractare. Cu sprijinul Institutului Goethe, Ambasadei Franței la București și Institutului Francez

6. BABEL, conceptul, dramaturgia și coregrafia Arcadie Rusu, scenografia și light design-ul Hermina Stănciulescu, CNDB - Centrul Național al Dansului București și LINOTIP - Centru Independent Coregrafic, București

7. BUCUREȘTI. INSTALAȚIE UMANĂ, un spectacol devised de Nicholas Cațianis, Irina Crăiță-Mândră, Andu Dumitrescu, Florin Fieroiu, Ada Galeș, Dumitru Georgescu, Flavia Giurgiu, Vlaicu Golcea, Denis Hanganu, Ada Lupu, Ilinca Manolache, Ioana Marchidan, Dana Marineci, Radu-Alexandru Nica, Ciprian Nicula. Dramaturgia Ada Lupu, Florin Fieroiu, Radu-Alexandru Nica. Un spectacol coordonat de Radu-Alexandru Nica după un concept de Florin Fieroiu, ARCUB - Centrul Cultural al municipiului București

8. BULGAKOV 17 (după ‘Maestrul și Margareta'), dramatizarea și adaptarea scenică Zsolt Benedek și Roxana Marian, regia Laszlo Bocsardi, decorul Jozsef Bartha, costumele Zsuzsanna Kiss, Teatrul Național Târgu-Mureș - Compania ‘Liviu Rebreanu'

9. CABARETUL DADA de Matei Vișniec, adaptarea textului și regia Anca Bradu, costumele Andra Bădulescu Vișniec, decorul Doru Păcuraru, Teatrul ‘Regina Maria' Oradea

10. CAFENEAUA PIRANDELLO, scenariul dramatic de Anca Măniuțiu după texte de Luigi Pirandello, regia Mihai Măniuțiu, coregrafia Andrea Gavriliu, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, Teatrul ‘Regina Maria' Oradea

11. CAMERA MEA FRIGORIFICĂ de Joel Pommerat, traducerea Forgach Andras, regia Theodor Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul ‘Szigligeti' din Oradea

12. DACĂ AM GÂNDI CU VOCE TARE de Adnan Lugonic, regia Radu Afrim, decorul Vanda Maria Sturdza, costumele Lia Dogaru, Teatrul Național ‘Marin Sorescu' Craiova

13. DEȘTEPTAREA PRIMĂVERII de Frank Wedekind, regia Charles Muller, decorul Helmut Stürmer, costumele Ioana Popescu, Teatrul German de Stat Timișoara

14. DEȘTEPTAREA PRIMĂVERII de Frank Wedekind, traducerea Victor Scoradeț, regia și scenografia Vlad Cristache, Teatrul Mic București

15. DON JUAN, adaptare după Moliere, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul de Comedie București

16. DORIAN, conceptul regia și coregrafia Oana Răsuceanu, video Iulia Rugină, Dan Adrian Ionescu, Mizdan și Adrian Câmpean, decorul Dan Adrian Ionescu. One man show George Albert Costea, Asociația Culturală Control N, București

17. FAMILIA FĂRĂ ZAHĂR, texte de Mihaela Michailov, regia Radu Apostol, scenografia Arh. Gabi Albu, Teatrul Mic București și Centrul de Teatru Educațional Replika, București

18. FAMILII, un spectacol de Eugen Jebeleanu, scenografia Velica Panduru, Teatrul Național ‘Radu Stanca' Sibiu. Co-producători: Universitatea ‘Lucian Blaga' din Sibiu - Facultatea de Litere și Arte, Departamentul de Artă Teatrală și Centrul de Cercetări Avansate în Domeniul Artelor Spectacolului

19. IARNA de Jon Fosse, traducerea Carmen Vioreanu, adaptarea scenică Anca Măniuțiu, regia Mihai Măniuțiu, scenografia Adrian Damian, Teatrul ‘Nottara' București

20. IMPROVIZAȚIA DE LA VERSAILLES SAU CASA MAIMUȚELOR, după Moliere, dramaturgia Senyi Fanni, regia Sardar Tagirovsky, decorul Judit Dobre Kothay, costumele Bajko Blanka-Aliz, Teatrul Maghiar de Stat ‘Csiky Gergely' Timișoara

21. INCENDII de Wajdi Mouawad, traducerea Zeno Fodor, regia Irina Alexandra Banea, scenografia Vladimir Iuganu, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra' București

22. IUBIREA LA OAMENI de Dmitri Bogoslavski, traducerea Raluca Rădulescu, regia Evghenia Berkovici, scenografia Ksenia Sorokina, Teatrul ‘Nottara' București

23. IUBIREA LA OAMENI de Dmitri Bogoslavski, traducerea Raluca Rădulescu, regia Vlad Massaci, scenografia Andu Dumitrescu, Teatrul Clasic ‘Ioan Slavici' Arad

24. ÎN ADÂNCURI de Maxim Gorki, traducerea Annamaria Radnai, dramaturgia Visky Andras, regia Yuri Kordonsky, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

25. ÎNAINTEA EREI NOASTRE, conceptul și regia Daniel Chirilă, Teatrul LUNI de la Green Hours & Frilensăr, București

26. JURNAL DE ROMÂNIA. SFÂNTU GHEORGHE, scenariul și regia Carmen Lidia Vidu, costumele Raluca Alexandrescu, Teatrul ‘Andrei Mureșanu' Sfântu-Gheorghe

27. JURNALUL LUI ROBINSON CRUSOE, un musical după Insula de Gellu Naum, regia Mihai Măniuțiu, cântece Ada Milea, decorul Adrian Damian, costumele Andrada Chiriac, Teatrul Odeon București

28. KARAMAZOVII de Horia Lovinescu și Dan Micu, după romanul ‘Frații Karamazov' de F.M. Dostoievski, adaptarea și regia Nona Ciobanu, scenografia Peter Kosir și Nona Ciobanu, costumele Doina Levintza, Teatrul Mic București

29. KIMBERLY de David Lindsay-Abaire, traducerea și regia Andreea Vulpe, scenografia Cristina Milea, Teatrul de Comedie București

30. MACBETH de William Shakespeare, traducerea Horia Gârbea, dramaturgia Daniel Pribyl, regia Michal Docekal, decorul Martin Chocholousek, costumele Hana Fischerova, Teatrul ‘Lucia Sturdza Bulandra' București

31. MĂCELĂRIA LUI IOV de Fausto Paravidino, regia Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național ‘Vasile Alecsandri' Iași

32. N-AI TU TREABĂ! de Cătălin Ștefănescu, după ‘Dănilă Prepeleac' de Ion Creangă, regia Alexandru Dabija, Teatrul ACT București

33. NO MAN'S LAND de Danis Tanovic, traducerea Andrei Marinescu, adaptarea, regia și ilustrația muzicală Alexander Morfov, decorul Nikola Toromanov, costumele Andrada Chiriac, Teatrul Național ‘I.L.Caragiale' din București

34. O FEMEIE SINGURĂ de Dario Fo și Franca Rame, traducerea Daniel Grigore-Simion și Andreea Bibiri, regia Daniel Grigore-Simion, scenografia Adrian Pitica. One woman show Andreea Bibiri, Teatrul de Artă București

35. O INTERVENȚIE de Mike Bartlett, regia Radu Iacoban, scenografia Cezarina Iulia Popescu, Teatrul ACT București

36. O MIE DE MOTIVE, după ‘Every Brilliant Thing' de Duncan Macmillan, traducerea și adaptarea Horia Suru și Florin Piersic Jr., regia Horia Suru. One man show Florin Piersic Jr., POINT București

37. OUR LADIES OF PERPETUAL SUCCOUR (FECIOARELE NOSTRE GRABNIC AJUTĂTOARE) de Lee Hall, după romanul ‘Sopranele' de Alan Warner, traducerea și adaptarea Carmen Stanciu, regia și coregrafia Răzvan Mazilu, scenografia Romana Țopescu și Dragoș Trăistaru, Teatrul Excelsior București

38. PASĂREA RETRO SE LOVEȘTE DE BLOC ȘI CADE PE ASFALTUL FIERBINTE, scenariul și regia Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național Târgu-Mureș - Compania ‘Tompa Miklos'

39. PE JUMĂTATE CÂNTEC, un spectacol de Crista Bilciu. One woman show Anda Saltelechi, Teatrul de Foc București

40. PLAYLIST de C.C. Buricea-Mlinarcic, regia și scenografia Tudor Lucanu, Teatrul Național Cluj-Napoca

41. PRINȚUL NEFERICIT (‘La Double Inconstance') de Pierre de Marivaux, traducerea Sabrina Iașchevici, adaptarea și regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul ‘Maria Filotti' Brăila

42. PROCESUL, după Franz Kafka, traducerea Gellu Naum, dramatizarea Mihaela Panainte și Daniel Ilea, regia Mihaela Panainte, scenografia Helmut Stürmer, Teatrul Național Cluj-Napoca

43. RAMBUKU de Jon Fosse, traducerea Daria Ioan, adaptarea Anca Măniuțiu, regia Mihai Măniuțiu, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, Teatrul Național ‘Mihai Eminescu' din Timișoara

44. RĂZBOIUL NU A ÎNCEPUT ÎNCĂ de Mikhail Durnenkov, traducerea Raluca Rădulescu, regia Bobi Pricop, decorul Adrian Damian, costumele Corina Boboc, Teatrul ‘Toma Caragiu' Ploiești

45. REGELE LEAR de William Shakespeare, regia și scenografia David Doiashvili, costumele Liliana Cenean, Teatrul Național ‘I.L.Caragiale' din București

46. ROCKY HORROR SHOW de Richard O'Brian, traducerea Peca ștefan, regia Cosmin Chivu, scenografia Alin Gavrilă, Teatrul Național ‘Radu Stanca' Sibiu. Co-producători: InterArt Group și Universitatea ‘Lucian Blaga' din Sibiu

47. ROSMERSHOLM de Henrik Ibsen, adaptarea, regia și light design-ul Andriy Zholdak, scenografia Andriy Zholdak și Daniel Zholdak, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

48. ROVEGAN, textul și regia Catinca Drăgănescu, Asociația ARENA și Centrul de Teatru Educațional Replika, București

49. RUG, după romanul lui Gyorgy Dragomán, traducerea Elise Wilk, regia Armin Petras, decorul Olaf Attmann, costumele Katja Strohschneider, Teatrul Național ‘Radu Stanca' Sibiu. Co-producători: Schauspiel Stuttgart, Staatsschauspiel Dresden, Vigszinhaz

50. SCRISORI DE DRAGOSTE de A.R. Gurney, un spectacol de Mircea Cornișteanu, Teatrelli - creart (Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București)

51. ȘI NEGRU ȘI ALB ȘI GRI, textul și regia Mimi Brănescu, scenografia Nina Brumușilă, Teatrul Metropolis București

52. TINEREȚE FĂRĂ BĂTRÂNEȚE ȘI VIAȚĂ FĂRĂ DE MOARTE, după basmul omonim al lui Petre Ispirescu, dramaturgia Adrian Nicolae, scenariul și direcția de scenă Victor Ioan Frunză, decorul, costumele și recuzita Adriana Grand, Teatrul ‘Ion Creangă' București

53. UMBRE de Marilia Samper, traducerea Florin Galiș și Iunia Mircescu, regia, scenografia, ilustrația muzicală și lighting design Vlad Cristache, Teatrul Național ‘I.L.Caragiale' din București

 

 

 

Comenteaza