Untold vs. Electric Castle. Câţi bani aduc festivalurile Clujului + Punctele tari şi nemulţumirile participanţilor

Untold vs. Electric Castle. Câţi bani aduc festivalurile Clujului + Punctele tari şi nemulţumirile participanţilor

Untold şi Electric Castle au pus, încă de la prima ediţie, numele Clujului pe harta lumii. Artiştii de top invitaţi să cânte şi să mixeze la cele două festivaluri clujene, unii aflaţi în premieră în România, au atras annual sute de mii de participanţi din ţară şi din străinătate.

Deşi există localnici nemulţumiţi de diverse aspecte legate de cele două festivaluri, nimeni nu poate nega aportul fianciar al acestor evenimente pentru oraş şi judeţ. Vorbim despre banii care intră în conturile hotelierilor şi a clujenilor care şi-au închiriat locuinţele, a transportatorilor publici şi privaţi, a celor ce deţin baruri, restaurante şi magazine, donaţii pentru recondiţionarea Castelului Banffy din Bonţida sau campanii umanitare derulate de cei de la Untold. Spre exemplu, suma generată de Untold pentru oraş, în 2016, a fost de circa 25 de milioane de euro. Trebuie menţionat faptul că, o analiză realizată de KeysFin situează Untold (şi Neversea, n.red) în topul afacerilor din entertainment-ul românesc, cu o cifră de afaceri de 34,2 milioane de lei şi un profit de 3,47 milioane de lei în 2016, ajungând la o cotă de piaţă de 6.6%. Mai multe AICI.

Reteţele Untold şi Electric Castle

Un profesor de la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca a publica recent rezultatele unei analize aprofundate privind impactul local al festivalurilor  Untold şi Electric Castle în 2017. ANALIZA integrală AICI.

Ce vârste au participanţii şi câţi sunt din afara Ardealului

Participanții EC au avut o medie de vârstă ceva mai ridicată (27,3 ani) decât cei de la Untold (25,9 ani), procentul persoanelor cu vârste până la 20 ani fiind semnificativ mai mic în cazul EC (aprox. 10%) în comparație cu Untold (aprox. 18%).

Ponderea participanților proveniți din afara Ardealului a fost mai ridicată la Untold (circa 30%) decât la EC (circa 22%). În cazul ambelor festivaluri, peste trei sferturi dintre participanții ediției din 2017 participaseră la ediții anterioare.

Deși cele două festivaluri nu se adresează unor publicuri țintă identice, mulți dintre participanții fiecăruia au fost prezenți, în 2017, și la celălalt festival.

Unde se cazează participanţii

Procentul participanților care au avut nevoie de cazare în afara reședinței obișnuite a fost similar în cazul celor două festivaluri (circa 43%). Participanții Untold din 2017, comparativ ce cei de la EC, au apelat, pentru cazare, în mult mai mare măsură la prieteni și rude (16,58% vs 7,15%). Totodată, procentul participanților EC care au apelat la servicii de cazare contra-cost a fost semnificativ mai mare în comparație procentul omolog în cazul Untold (36,33% vs 26,12%). Participanții Untold care au apelat la servicii de cazare contra-cost, comparativ ce cei de la EC, au ales în mult mai mare măsură închirierea de apartamente/case sau camere în acestea, unitățile specializate precum hotelurile, pensiunile, vilele, hostelurile etc., respectiv cazarea în cămine studențești. Pe de altă parte, participanții EC care au achiziționat servicii de cazare au apelat în mult mai mare măsură la cazarea în cort/camping (peste jumătate dintre ei), comparativ cu cei de la Untold.

Câţi bani au adus cele două festivaluri Clujului

Untold a generat în 2017 cheltuieli ale participanților cu cazarea între 18,8 și 25,6 milioane de lei, în timp ce EC a determinat în același an cheltuieli ale participanților cu acest tip de servicii cuprinse între 8,5 și 10,5 milioane lei.

Untold a generat în 2017 cheltuieli ale participanților, altele decât cele cu biletul de intrare și cazarea, între 63,4 și 65,1 milioane de lei, în timp ce EC a determinat în același an cheltuieli omoloage între 29,8 și 30,4 milioane lei.

Preţuri piperate la bilete şi produsele comercializate

Prețul biletului de intrare la festival a fost perceput ca fiind ”mare” sau ”foarte mare” de către o parte mult mai mare dintre participanții Untold (48,5%), comparativ cu procentul participanților EC care au considerat prețul biletelor din 2017 ca fiind ridicat (31%).

Prețurile produselor comercializate în cadrul festivalurilor au fost percepute ca fiind ”mari” sau ”foarte mari” de către o parte mult mai mare dintre participanții Untold (74,65%), comparativ cu procentul participanților EC care au considerat prețurile produselor vândute la festival ca fiind ridicate (55,48%%).

Păreri pro şi contra privind locaţiile de desfăşurare

Majoritatea participanților celor două festivaluri au considerat locația de desfășurare a acestora ca fiind ”potrivită” sau ”foarte potrivită”. Totuși, participanții Untold au considerat în mai mică măsură ”potrivită” sau ”foarte potrivită” locația festivalului decât participanții EC (circa 84% vs circa 92%). Mai mult decât atât, 8,25% dintre participanții Untold au considerat locația ”nepotrivită” sau ”foarte nepotrivită”, comparativ cu numai 3,46% dintre participații EC.

Ce le-a plăcut şi ce i-a nemulţumit pe participanţi

Sonorizarea și sistemul de plată reprezintă aspectele de care participanții au fost în cea mai mare măsură ”mulțumiți” sau ”foarte mulțumiți”, în egală măsură în cazul ambelor festivaluri (peste 85% dintre participanți declarându-se în acest fel în ambele cazuri).

Artiștii prezenți și atitudinea voluntarilor/personalului au fost alte două aspecte la care gradul de satisfacție a fost ridicat, însă nu în cazul ambelor festivaluri. Astfel, participanții EC au fost în mai mare măsură ”mulțumiți” sau ”foarte mulțumiți” de atitudinea voluntarilor/personalului (aproximativ 87% la EC, respectiv circa 79% în cazul Untold). În schimb, participanții Untold au fost în mai mare măsură satisfăcuți de artiștii prezenți (peste 81% declarându-se ”mulțumiți” sau ”foarte mulțumiți” la Untold, însă doar 72,9% la EC).

Aspectele în cazul cărora gradul de satisfacție a fost mai scăzut în cazul ambelor festivaluri s-au referit la curățenie și, respectiv, la oferta de mâncăruri și, mai ales, la oferta de băuturi. Totuși, situația se diferențiază de la un festival la altul, cele trei aspecte menționate anterior fiind semnificativ mai puțin satisfăcătoare în rândul participanților Untold comparativ cu cazul EC. Astfel, doar 62,3% dintre participanți au fost ”mulțumiți” sau ”foarte mulțumiți” de curățenia de la Untold, comparativ cu 74,6% dintre participanții EC. Discrepanțe similare în privința gradului de satisfacție au existat și în cazul ofertei de mâncăruri (63,5% vs 75,2%), respectiv băuturi (58,2% vs 72,8%).

Per ansamblu, în cazul ambelor festivaluri, participanții ediției din 2017 s-au declarat, în marea lor majoritate, ”mulțumiți” sau ”foarte mulțumiți”.

Electric Castle

Electric Castle 2017 a însemnat peste 160.000 de festivalieri, între 13 și 16 iulie 2017, pe domeniul Castelului Banffy din Cluj. Pe scena principală au urcat: TrentemØller , Franz Ferdinand, Deadmau5.

Peste 210.000 de persoane au participat la ediţia din 2018 Electric Castle, iar pe scene festivalului din curtea Castelului Banffy au urcat peste 300 de artişti, între care Jessie J, Damian Marley, JP Cooper, Wolf Alice, Icona Pop, etc.

Untold

Peste 330.000 de persoane au participat la Untold 2017, eveniment ce a avut loc la Cluj-Napoca între 3 şi 6 august. Pe scena principală a festivalului au urcat cei mai buni DJ-i au lumii: Afrojack, Armin van Buuren, Axwell & Ingrosso, Dimitri Vegas & Like Mike, Hardwell, Martin Garrix sau Steve Aoki

Untold 2018 va avea loc în perioada 2-5 august la Cluj-Napoca, având invitați peste 200 dintre cei mai populari artiști din lume, precum: Black Eyed Peas, The Chainsmokers, The Prodigy, Jason Derulo, Armin van Buuren, Diplo, Kygo, Steve Aoki, Tiesto, Paul Kalkbrenner, Solomun, Parov Stellar, Foreign Beggars, Stavroz, NU, LUM și mulți alții.

Comenteaza