BUSINESS FOCUS. Comerţul cu amănuntul creşte cu 5%
- Scris de Andrei Rădulescu
- 03 Sep 2015, 15:25
- Economie
- Ascultă știrea
Vânzările din comerțul cu amănuntul au crescut cu un ritm lunar de 1,1% în iulie, evoluție determinată, în principal, de evoluţia componentei carburanți, în urcare cu 4,1% lună/lună (avans susținut de scăderea cotațiilor internaționale la țiței, cu impact asupra prețurilor la pompă). Vânzările de produse nealimentare și de bunuri alimentare/ băuturi/ tutun au consemnat creșteri marginale în iulie față de iunie: 0,1%, respectiv 0,4%. Raportat la iulie 2014, vânzările din comerțul cu amănuntul au crescut cu 9.6%, cea mai bună dinamică din martie 2014.
Se notează dinamica vânzărilor de bunuri alimentare/ băuturi/ tutun, în creștere cu 23,1% an/an, influențată de reducerea TVA la alimente și servicii de alimentație, de la 24 la 9% începând cu 1 iunie. Vânzările de carburanți au crescut cu 5,8% an/an, evoluție susținută de declinul cotațiilor internaționale la țiței (în medie, cu 47% an/an), cu impact asupra prețurilor la pompă. Vânzările de produse nealimentare au urcat cu 1,6% an/an în iulie. În primele șapte luni comerțul cu amănuntul a crescut cu 5,6% an/an, notându-se evoluţia componentei produse alimentare/ băuturi/ tutun (+13,3% an/an).
Vânzările de carburanți au urcat cu 5,8% an/an. Cele de produse nealimentare au scăzut cu 0,5% an/an. Evoluţia comerțului cu amănuntul (barometru pentru consumul privat, principala componentă a produsului intern brut) din perioada ianuarie-iulie a fost influențată favorabil de reducerea TVA la produse alimentare și la servicii de alimentație de la 1 iunie; majorarea salariilor în economie (există o corelație puternică între evoluţia comerțului și cea a salariilor); scăderea prețurilor la pompă, în contextul declinului cotațiilor internaționale la țiței; așteptarea reducerii TVA general, cu impact asupra vânzărilor de produse nealimentare; extinderea rețelelor de supermarketuri, fiscalizarea mai atentă a economiei.
Datele INS confirmă scenariul macroeconomic central al Băncii Transilvania. Conform acestui scenariu, consumul privat ar putea crește cu un ritm mediu anual de 4,7% în perioada 2015-2017, perspective susținute de majorarea venitului real disponibil al populației (creșterea salariilor și scăderea TVA), dinamizarea creditării în lei și fiscalizarea mai activă a economiei.
Andrei RĂDULESCU
BT Research Team