BUSINESS FOCUS Comerţul cu amănuntul a accelerat la 15% în noiembrie

BUSINESS FOCUS Comerţul cu amănuntul a accelerat la 15% în noiembrie
Institutul Naţional de Statistică (INS) a comunicat datele privind evoluţia vânzărilor din comerţul cu amănuntul în noiembrie și perioada ianuarie-noiembrie 2015.

Datele INS indică creşterea volumului vânzărilor din comerţul cu amănuntul pentru a şasea lună la rând în noiembrie, cu un ritm lunar de 2,5%. Se evidenţiază dinamica vânzărilor de produse nealimentare, în urcare cu 5,4% lună/lună. De asemenea, volumul vânzărilor de carburanţi (prin magazine specializate) şi cel al vânzărilor de bunuri alimentare/băuturi/tutun au crescut cu ritmuri lunare de 0,8%, respectiv 1,4%.

Raportat la noiembrie 2014, volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a urcat cu 15%, ritm în accelerare de la 12,3% an/an în octombrie şi, totodată, cea mai bună dinamică din toamna anului 2008. Se evidenţiază evoluţia vânzărilor de produse alimentare/băuturi/tutun, cu un avans de 27,2%, evoluţie susţinută de reducerea cotei TVA la alimente (de la 24 la 9%) începând cu 1 iunie 2015. De asemenea, vânzările de carburanţi şi cele de produse nealimentare au consemnat ritmuri de creştere de 9,1% an/an, respectiv 9,6% an/an.

Prin urmare, în perioada ianuarie-noiembrie 2015 volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a crescut cu 8.2% an/an, cea mai bună dinamică din 2008. La această evoluţie au contribuit favorabil o serie de factori, printre care majorarea salariilor (salariul mediu net real pe economie a urcat cu 9,3% an/an în perioada ianuarie-octombrie 2015); relansarea creditării (soldul creditului în lei către populaţie a crescut cu 30% între finalul lui 2014 şi finele lunii noiembrie 2015); reducerea cotei TVA la alimente şi servicii de alimentaţie (de la 24 la 9% începând cu 1 iunie); declinul cotaţiilor internaţionale la ţiţei, cu impact asupra preţurilor la carburanţi.

Se notează evoluţia vânzărilor de bunuri alimentare/băuturi/tutun, în urcare cu 18,4% an/an, dinamică susţinută puternic de scăderea cotei TVA la alimente şi servicii de alimentaţie. Volumul vânzărilor de carburanţi s-a majorat cu 6,1% an/an în perioada ianuarie-noiembrie, evoluţie influenţată favorabil de scăderea preţurilor la pompă (în contextul declinului cotaţiilor internaţionale la ţiţei). Volumul vânzărilor de produse nealimentare a urcat cu 1,8% an/an în intervalul ianuarie-noiembrie.

Pe termen scurt şi mediu se așteaptă consolidarea momentului favorabil din sfera comerţului cu amănuntul (variabilă pentru consumul privat, principala componentă a produsului intern brut), pe fondul perspectivelor de majorare a venitului real disponibil al populaţiei (susţinute de creşterea salariilor şi de măsurile din noul Cod Fiscal) şi de continuare a tendinţei pozitive în sfera creditării. În scenariul central previzionăm creşterea consumului privat cu un ritm mediu anual de peste 5% pe an în perioada 2016-2017.

Andrei RĂDULESCU

BT Research Team

Comenteaza