CFR reface studiul de fezabilitate pentru linia de viteză Cluj - Episcopia Bihor
- Scris de Calin Poenaru
- 20 Oct 2017, 13:49
- Economie
- Ascultă știrea
În vara anului trecut, societatea de stat anunţa că a finalizat licitaţia pentru reactualizarea studiului de fezabilitate în vederea electrificării şi reabilitării liniei de cale ferată Cluj - Oradea - Episcopia Bihor. Câştigătoarea licitaţiei a fost asocierea ACCIONA Ingenieria – Baicons Impex, cu o ofertă financiară finală de 4,5 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.
Reactualizarea studiului era necesară pentru evaluarea caracteristicilor tehnice şi operaţionale ale liniei existente, analiza mediului socio-economic, instituţional şi juridic şi pentru realizarea scenariilor de dezvoltare, a motivat conducerea companiei. CFR SA şi-a propus ca obiectiv strategic realizarea celei de-a doua rute electrificate în relaţia cu Ungaria. Prin modernizarea liniei s-ar asigura circulaţia trenurilor pe linie electrificată cu viteze maxime de până la 120 km/oră.
Investiţia va contribui la preluarea parţială a traficului dinspre şi spre vestul Europei, precum şi realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV Pan-european de pe teritoriul României. Proiectul de electrificare şi reabilitare a liniei de cale ferată a fost cuprins în strategia Ministerului Transporturilor şi în Master Planul General de Transport (MPGT), sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri comunitare şi de la bugetul de stat.
Iniţial, CFR SA a pus deoparte 10 milioane de lei pentru noul studiu, însă costurile totale ale reabilitării liniei se apropie de 1 miliard de euro. În MPGT suma prevăzută pentru electrificarea liniei Cluj - Episcopia Bihor se ridica la 228 de milioane de euro, iar reabilitarea şi dublarea liniei de 152 km Cluj-Napoca – Oradea, la 643 de milioane. Pe ruta Bucureşti – Oradea erau prevăzute pentru achiziţie 12 locomotive electrice şi 7 rame electrice.
“În primele opt luni ale acestui an, CFR SA a realizat plăți pentru lucrări şi servicii executate de 1,5 miliarde de lei pe proiecte finanțate din fonduri europene și estimează că până la sfârșitul anului 2017 se va depăși pragul de 2 miliarde, sume care vor fi solicitate la rambursare și vor crește gradul de absorbție a fondurilor europene.
Principalii factori care au influențat pozitiv strategia de dezvoltare și modernizare a CFR SA au fost eficientizarea activității economice, prin creșterea veniturilor și redimensionarea cheltuielilor, integrarea infrastructurii feroviare naționale în rețeaua europeană și reorientarea managerului de infrastructură către operatorii feroviari.
Prin programul de redresare economico-financiară s-au alocat peste 500 de milioane de lei pentru lucrări de reparații și investiții în infrastructura feroviară în vederea reducerii numărului de restricții de viteză pe întreaga rețea de cale ferată”, a transmis Oana Brânzan, şef serviciu comunicare în CFR SA.
Stadiul marilor proiecte feroviare
- Simeria - Sighișoara: lucrări finalizate 85% (modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare pe 180 km, dintre care 100 km modernizaţi)
- Radna - Simeria: contracte semnate, lansaţi în execuție 141 km
- Brașov - Sighișoara: procedură de licitație lansată pentru 120 km
- Predeal - Brașov: finanțare obţinută pentru modernizarea secțiunii (studiu de fezabilitate)
- Portul Constanţa: promovarea proiectului de modernizare a infrastructurii feroviare
- Arad - Calafat: finanțare obţinută, pregătirea execuției lucrărilor pentru modernizare a 480 km din Coridorul IV, ramura sudică
- București - Giurgiu: finanţare obţinută, lansarea procedurilor de construire a noului pod de la Grădiștea, cu finalizare estimată pentru 2019, modernizarea liniei de cale ferată
- Bârzava - Ilteu, Gurasada - Simeria: contestaţii câştigate în instanţă cu constructorii tronsoanelor de 120 km (valoare financiară 6,08 miliarde lei)
Sursa: CFR SA