Foto Aeroportul Cluj, primul din România cu autobuz electric pentru transferul pasagerilor la avioane. Cât costă și când vin următoarele
- Scris de Ziua de Cluj
- 19 Dec 2024, 17:29
- Economie
- Ascultă știrea
Primul autobuz electric care transferă pasageri la aeronave pe un aeroport din România este în funcțiune la Cluj, iar în perioada următoare va veni și al doilea.
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj a prezentat joi, 19 decembrie 2024, în cadrul unei conferințe de presă, cel mai nou echipament intrat în dotare, un autobuz electric pentru transferul pasagerilor la aeronave.
Aeroportul Cluj, primul din România cu autobuz electric. Cât a costat
Noul autobuz de tip BYD 100% electric intrat în dotarea Aeroportului Cluj dispune de o baterie cu o capacitate de 340 kW care asigură, la o încărcare completă, o autonomie de 240 km, susținută și de un sistem de frânare regenerativă. Pentru încărcarea bateriei, Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj dispune de o stație rapidă de încărcare proprie.
Comparativ cu autobuzele cu motor termic, cel electric are un design modern, sisteme performante de climatizare și dotări interioare care vor crește confortul pasagerilor. Este proiectat cu 6 uși de acces (3 pe partea dreaptă și 3 pe partea stângă), cu un sistem de suspensie pneumatică, care permite înclinarea autobuzului, cu rampe, ceea ce facilitează accesul pasagerilor, inclusiv a celor cu mobilitate redusă. Capacitatea maximă de transport este de 110 pasageri.
Noul echipament electric reprezintă un pas important în demersurile pe care Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj le face în ceea ce privește reducerea emisiilor de carbon și tranziția spre un transport nepoluant.
Autobuz electric de 4,4 mil. lei. Va avea costuri mai mici de operare
„Autobuzul electric BYD a costat aproximativ 4,4 milioane de lei, iar achiziția a fost suportată din fonduri proprii. Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj devine primul aeroport din România care deține un autobuz electric destinat transportului pasagerilor la aeronave. Ne dorim să oferim călătorilor noștri cele mai bune condiții, dar și să respectăm standardele europene privind reducerea emisiilor de carbon. Este cu atât mai important cu cât Aeroportul Cluj s-a angajat, ca și celelalte aeroporturi europene, ca până în 2050 să avem zero emisii de carbon.
Aeroportul și consiliul de administrație au decis că pe aeroportul nostru vor fi doar echipamente electrice, un pas foarte important pentru reducerea emisiilor de carbon. Am înțeles că este singurul autobuz produs cu uși pe ambele părți de către această companie. Vom continua demersurile în acest sens prin implementarea a noi proiecte, precum utilizarea energiilor alternative și achiziționarea de echipamente electrice”, a declarat David Ciceo, Directorul General al Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj.
Comparativ cu un autobuz COBUS, unde costul exploatării este de 35 de lei pe oră, la noul autobuz electric BYD, costul/oră este de 13 lei.
Ștefan Ichim, reprezentantul companiei care a livrat autobuzul, New Kopel, a oferit un certificat de garanție suplimentară față de perioada menționată în contract, de încă 12 luni, în total 36 de luni. Garanție baterii și anticorozune șasiu și tracțiune.
Reprezentanții companiei au declarat că autobuzul K10B vine din China și respectă toate standardele aeroportuare internaționale, și are o autonomie de funcționare de 10 ore.
Parc fotovoltaic la Aeroportul Cluj
Directorul David Ciceo a mai anunțat că, anul viitor, se va organiza o licitație pentru un parc fotovoltaic, cu baterii de stocare, iar prin acest proiect, Aeroportul Cluj va deveni independent energetic în totalitate în 2026.
„Strategia noastră de reducere a emisiilor de carbon și acest autobuz electric sunt în concordanță cu strategia județului Cluj și a municipiului Cluj-Napoca de a fi un oraș și un municipiu verzi și ne bucurăm că reușim să contribuim și noi (...) Am câștigat încă o licitație, a câștigat o altă firmă, iar în șase-opt luni va urma al doilea autobuz electric și dorim, treptat, să schimbăm întreaga flotă de autobuze cu unele electrice.”, a mai declarat David Ciceo.
Aeroportul Cluj va încheia anul 2024 cu aproximativ 3.240.000 de pasageri, iar pentru 2025 se dorește continuarea investițiilor și să își mențineă poziția de primul aeroport regional al țării și să înregistreze circa 3,4 milioane de pasageri anul viitor.
În 2024, de pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, au fost operate zboruri charter și regulate spre 45 de destinații din 20 de țări, iar în anul 2025 de pe Aeroportul Cluj vor opera două noi companii aeriene, AnimaWings spre București și AirBaltic spre Riga.