Ciucă pune presiune pe Aurescu de la Externe. Vrea mai repede vize pentru muncitorii străini
Premierul Nicolae Ciucă i-a cerut ministrului de Externe, Bogdan Aurescu, să intensifice acordarea vizelor de muncă pentru muncitori din ţări precum Bangladesh, Nepal şi India: „Solicitarea de la mediul de afaceri este de aproximativ 100.000 de oameni”.
„Am luat măsuri pentru organizarea mai bună a acelor consulate mobile, itinerante. În acest an, am prevăzut în Planul nostru de Acţiune 161 de astfel de misiuni, dintre care deja s-au efectuat 87, care au prestat deja 21.502 servicii consulare. Pentru că una dintre problemele principale se referă la acordarea vizelor de muncă, aşa cum bine ştim, a fost organizată deja, în perioada aprilie-iulie, o misiune consulară itinerantă în Bangladesh, la Dhaka, care a reuşit deja să acorde peste 5.400 de vize de muncă şi avem în pregătire o misiune similară în Nepal, pentru că Bangladesh, Nepal, India sunt sursele de forţă de muncă străină cele mai importante”, a spus Bogdan Aurescu în şedinţa Executivului.
Ministrul de Externe a fost întrerupt de premierul Nicolae Ciucă: „Avem nevoie să intensificăm această activitate, pentru că solicitarea de la mediul de afaceri este de aproximativ 100.000 de oameni… (...) Pentru a putea să asigurăm funcţionarea multor afaceri”.
Şeful Diplomaţiei a spus că este şi motivul pentru care a şi acţionat pentru a realiza un nou sediu al ambasadei României la New Delhi.
„Pentru a lărgi spaţiile de lucru, am alocat personal suplimentar, a fost trimis personal şi din Centrală”, a mai spus Aurescu.
De asemenea, Aurescu a prezentat şi unele măsuri luate în vederea unei reforme consulare.
„Măsuri de debirocratizare s-au luat pentru simplificarea procedurilor de programare, pentru optimizarea fluxurilor, în aşa fel încât, de exemplu, dacă legislaţia permite, să se facă o singură vizită la consulat. S-a prelungit programul de lucru cu publicul, s-au trimis documente prin corespondentă şi extindem acest serviciu. Cel mai bine ar fi dacă am putea sa transmitem direct din ţară cetăţenilor români din străinătate documentele pe care le obţin, de exemplu paşapoartele”, a adăugat Aurescu.
Premierul a apreciat că perioada de aşteptare de la cerere până la emiterea documentului este foarte mare: „Motiv pentru care trebuie sa avem soluţie astfel încât să putem să rezolvam aceasta cerere a diasporei româneşti”.
Aurescu a arătat că a fost eliminată necesitatea prezentării de fotocopii pentru documentele justificative, „măsură care a fost foarte apreciata de solicitanţii de servicii consulare”.
„Pe digitalizare, ne-am interconectat sistemele informatice cu alte instituţii, cum ar fi Ministerul de Interne, Ministerul Justiţiei, si altele. De asemenea, am luat măsuri pentru modernizarea Call-center-ului care asigură interfaţa cu solicitanţii de servicii, prin modernizarea robotului telefonic şi sporirea numărului de operatori. (...) Numai că este nevoie şi de alte măsuri, şi din acest punct de vedere sunt necesare modificări de ordin legislativ pentru a continua acest efort de debirocratizare, de digitalizare şi de degrevare. Prin urmare, am identificat o serie de acte normative care a trebui să fie modificate şi sperăm că în colaborare cu colegii de la Ministerul de Interne şi Ministerul Justiţiei să putem să facem progrese în acest sens. Suntem deja în contact la nivel tehnic.
Mă refer aici la Legea privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, pentru a putea eficientiza procedura de preluare şi procesare a cererilor de eliberare a documentelor de călătorie şi cărţilor de identitate electronice, normele metodologice de aplicare a acestei legi, de asemenea; Legea privind actele de stare civilă, pentru a elimina obligativitatea transcrierii actelor de stare civilă eliberate în statele membre ale Uniunii Europene în vederea eliberării de documente de călătorie, Ordonanţa de Urgenţă privind evidenţa domiciliilor, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români pentru a putea permite alocarea codului numeric personal în baza unui certificat de naştere emis de autorităţile din statul membru al UE unde se află cetăţeanul român, modificarea Legii privind cazierul judiciar, pentru a putea permite ca cetăţenii români să aplice electronic pentru emiterea cazierului judiciar. De asemenea, [avem în vedere] modificări ale Legii privind cetăţenia română, pentru a putea simplifica procesul de depunere a dosarelor pentru redobândirea cetăţeniei române, şi respectiv pentru depunerea jurământului de credinţă”, a concluzionat Aurescu.