Clujul poate găzdui cel mult 11.000 de turiști în unități autorizate

Clujul poate găzdui cel mult 11.000 de turiști în unități autorizate

Județul Cluj este pe locul cinci la hoteluri în România, însă doar pe poziția a noua în privința numărului de locuri de cazare pe care le poate pune la dispoziția turiștilor. 

Gradul de ocupare al structurilor de cazare din țara noastră este de doar 30%. România are suficiente camere în structurile de cazare pentru a primi, anual, 20 de milioane de turiști străini. La ora actuală, gradul de ocupare deținut de turiștii străini din totalul de locuri-zile este de doar 6%. Agentia Invitation România a prezentat în premieră, capacitatea de cazare și gradul de ocupare din țara noastră, conform platformei turistice Go Next

Potrivit lui Gheorghe Fodoreanu, președintele Invitation Romania, fost președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), România poate primi, anual, de 10 ori mai mulți turiști străini, mai precis 20 de milioane, în loc de 2,5 milioane, cât raportează statisticile. Ca atare, România poate câștiga din turism 20 de miliarde de euro anual, iar aportul la produsul intern brut poate fi de 20% și nu de 2% în prezent.

„România poate fi o destinație mult mai atractivă. Cifrele Institutului Național de Statistică (INS) ne arată gradul de ocupare scăzut în general, dar foarte mic raportat la turiștii străini. Turismul intern nu se mai poate dezvolta foarte mult, pentru că există o limită a pieței. Oricum, acordarea voucherelor de vacanță a contribuit esențial la dezvoltarea turismului intern.

Dacă România are 20 de milioane de locuitori și 10 milioane de potențiali turiști în propria țară, în toată lumea sunt 8 miliarde de oameni, deci resursa de turiști străini este nelimitată. Din aceștia, teoretic, România poate primi 20 de milioane anual, cu actuala capacitate de cazare. Firește, dacă ar fi să asistăm la un boom al turismului de incoming, cererea fiind mai mare decât oferta, în mod natural va crește numărul de investitori în structuri de cazare”, subliniază Gheorghe Fodoreanu.


Direcții care trebuie dezvoltate
  • Oferta globală a turismului balneoclimateric, cu revigorarea imaginii în jurul produsului Gerovital și al litoralului românesc
  • Oferta de schi și de turism montan, turismul de iarnă
  • Cât mai multe evenimente locale și naționale propuse către mediile economice, culturale, sportive și politice
  • Exploatarea unor tematici unice în Europa: Castelul Bran și legenda lui Dracula, Delta Dunării, potențialul rural al României, Transilvania și rolul Prințului Charles ca ambasador turistic al României, 209 de castele, 1.060 km ai Dunării de pe teritoriul nostru, cu potențialul său imens
     

”Dacă am fi fost o destinație turistică de top, pentru programele legate de castelele din Transilvania, turiștii străini s-ar fi bătut pe rezervări cu 1-2 ani înainte”, subliniază Fodoreanu. Potrivit INS, România avea o capacitate de cazare de 343.720 de locuri, dintre care în hoteluri 193.280. Ca număr locuri-zile, deci înnoptări, capacitatea de cazare a României este de 87,6 milioane, din care hotelurile au 50,7 milioane.

Aceasta înseamnă că tot atâți turiști ar putea primi structurile de cazare din România dacă fiecare turist ar petrece doar o noapte de cazare. Dacă media unui sejur per turist ar fi de 4 nopți de cazare, România ar putea primi, cu grad de ocupare de 100%, 21,9 milioane de turiști.

Numărul de hoteluri este de 1.577, iar de pensiuni turistice și agroturistice, de 4.222. România deține 33 de hoteluri de 5*, 321 de hoteluri de 4*, 817 hoteluri de 3*, 352 de hoteluri de 2* și 51 de hoteluri de 1*.

Cele mai multe hoteluri sunt în Constanța – 324, Brașov – 124, București – 124, Prahova – 80, Cluj – 64, Timiș – 59, Mureș – 56, Bihor – 52. La capacitatea turistică totală, pe județe, topul este Constanța – 84.157, Brașov – 29.811, București – 20.886, Bihor – 12.848, Prahova – 12.700, Suceava – 11.883, Mureș – 11.491, Sibiu – 10.902, Cluj – 10.805, Harghita – 9.280, Arad – 9.163, Timiș – 8080, Maramureș – 7.157.

Cea mai importantă radiografie a turismului românesc este dată de gradul anual de ocupare. Totalul înnoptărilor a fost, în 2017, de 27 de milioane. Dacă raportăm la totalul de 87 de milioane de locuri-zile, înseamnă că gradul de ocupare a fost de numai 30%. Rămân 60,5 milioane de locuri-zile neexploatate. Dacă fiecare turist ar petrece 3 nopți de cazare, ar mai putea fi primiți 20 de milioane de turiști peste cei înregistrați în prezent.

Strict pentru hoteluri, totalul înnoptărilor a fost, în 2017, de 20.012.780, deci gradul de ocupare strict raportat la hoteluri a fost de 39,4%. Pentru pensiunile turistice, indicele capacității de utilizare turistică a fost de 20,3%, iar pentru pensiunile agroturistice, de 16,4%, ceea ce arată opțiunea turiștilor de a-și petrece doar weekend-urile.

Necesar pentru 20 de milioane de turiști în România
  • 2-3 autostrăzi pentru traversarea Munților Carpați
  • Autostradă pe direcția Viena – Budapesta – București – Constanța
  • Legătură rutieră non stop între Kiev, Chișinău și Constanța
  • Dezvoltarea Aeroportului Internațional Constanța pentru revenirea sa printre cele ce deservesc turismul de la Marea Neagră. Litoralul ar trebui să primească anual între 3 și 5 milioane de turiști
  • Investiții în porturile dunărene, greu de calificat, în prezent, drept civilizate

Turiștii români au consumat 21,8 milioane de înnoptări, iar turiștii străini, 5,2 milioane. Din totalul înnoptărilor, străinii au deținut o pondere de 24%. Gradul de ocupare deținut de către turiștii străini din total locuri-zile a fost de numai 6%. O problemă a turismului românesc este și aceea că, în anumite perioade ale anului, gradul de ocupare este destul de mic.

Grade de ocupare în România (octombrie 2017 - septembrie 2018)
  • Octombrie 2017 – 30,7%
  • Noiembrie 2017 – 27,7%
  • Decembrie 2017 – 24,3%
  • Ianuarie 2018 – 21,7%
  • Februarie 2018 – 23,9%
  • Martie 2018 – 22,5%
  • Aprilie 2018 – 24,8%
  • Mai 2018 – 26,6%
  • Iunie 2018 – 32,3%
  • Iulie 2018 – 44%
  • August 2018 – 51,5%
  • Septembrie 2018 – 36,9%

”În România este încă un turism sezonier, majoritatea turiștilor optând pentru iulie-septembrie, perioada de concedii atât pentru români, cât și pentru străini. Majoritatea turiștilor străini care aleg destinația România optează pentru circuitele culturale și tematice, în perioada mai-octombrie, dar nu este suficient.

Avem obligația, față de industria turistică a României, de a dezvolta incoming-ul, care se adresează unui potențial de clienți practic fără limită. Pentru ca acești turiști să vină din ce în ce mai mult, avem nevoie de prezență externă ca imagine, de prezența ofertelor pe piața mondială și de servicii de calitate. Acestea formează triunghiul succesului în incoming”, adaugă Gheorghe Fodoreanu.

Înfiinţată în 2006, Invitation Romania este una dintre principalele agenţii de turism din România specializată pe aducerea de turişti străini, în special din Asia, Germania, Franţa, Belgia, Anglia, Spania. Printre produsele promovate se numără circuite în Maramureş, Bucovina, Delta Dunării, Transilvania.

Comenteaza