Cum va transforma pandemia clădirile de birouri ale Clujului

Cum va transforma pandemia clădirile de birouri ale Clujului
Companiile din birouri trebuie să se adapteze la pandemie | Foto: The Office

Administratorii clădirilor office din Cluj-Napoca vor impune monitorizarea și igienizarea mai stricte în interiorul acestora, iar birourile individuale vor fi înlocuite tot mai mult cu cele folosite în comun, însă cu programare zilnică, susțin specialiștii în acest domeniu.  

Pandemia și lucrul de acasă au schimbat felul în care se desfășoară munca în spațiile de birouri, au remarcat experții clujeni în industria office, pe platforma video XPN Live.

“Clădirile de birouri au fost deschise pe toată durata pandemiei - și acum sunt utilizabile - fiecare proprietar luând măsuri de igienizare și de distanțare fizică. Încă de la început, cu echipa de administrare de la Colliers, am luat toate măsurile de siguranță pentru clădire și pentru persoanele de aici.

Măsurile le-am direcționat pe funcționarea clădirii și pe securitatea fizică: sistemul de climatizare, cu asigurarea ventilației în toate spațiile și aport de aer proaspăt, nu recirculat, fără a opri aceste echipamente nici noaptea, nici în weekend. Am reconfigurat programele echipamentelor”, spune Sebastian Capota, property manager al complexului The Office Cluj.

Costuri care urcă, dar și care se reduc

„Costuri suplimentare pentru noi au fost pentru achiziția de stații de dezinfectat, echipamente de măsurare a temperaturii, signalistică (avertismente de purtare a măștii, spălarea mâinilor, dezinfectare, culoare de deplasare). Am făcut locuri speciale pentru curieri pentru ca aceștia să nu intre în clădire.

Am reconfigurat costurile pentru serviciul de curățenie, echipa de mentenanță, am suspendat parțial echipele de la recepție. La pază nu am putut, nici la serviciul privat de pompieri, ca și la mentenanța echipamentelor care trebuie menținute permanent, conform legislației, deci la acestea nu s-au produs reduceri de costuri”.

Clădiri de birouri se vor construi în continuare la Cluj, însă cu cerințe suplimentare pentru astfel de situații, cu echipamente suplimentare de purificare, tratare a aerului, cu instalații cu radiații ultraviolete, susține managerul de la The Office.

Proprietarii, înțelegători cu chiriașii

“Relația comercială cu chiriașii a fost negociată exclusiv de către proprietar, dar a existat o înțelegere, o flexibilitate din partea sa în toată această perioadă dificilă, găsindu-se soluții personalizate pentru chiriași. Nu au fost reduceri de taxe pentru clădire din partea autorităților, iar impozitele s-au menținut la același cuantum, în schimb am avut cheltuieli, precum cele cu asigurările, care nu au scăzut.

Toți chiriașii s-au mobilizat exemplar și au adoptat măsurile care se impuneau în pandemie: au montat stații de dezinfectare, panouri de protecție, au permis accesul controlat în spațiile lor, au întocmit liste cu persoanele care accesează biroul și locul utilizat de acestea”.

Munca de acasă a schimbat paradigma

Capota a schițat profilul anului 2021 în piața de birouri. “Majoritatea companiilor pun accent pe îmbinarea cu munca de acasă - biroul va deveni un spațiu de întâlnire pentru a facilita munca în echipă. Telemunca va schimba cerințele de spațiu și de funcționare a biroului.

La Colliers avem o echipă de consultanță care poate ajuta la redefinirea modului de lucru și a funcționalității prin care biroul să corespundă noilor realități. În acest an ne vom adapta la tot ceea ce se întâmplă, să nu uităm că există deja o campanie de vaccinare care se va accelera. Clădirile de birouri vor avea același spațiu sigur, igienizat, pentru a crea un cadru adecvat de a veni în fiecare zi la lucru”.

Biroul individual începe să dispară

Multe companii din oraș care lucrau în sistem "open space" au optat pentru telemuncă, iar acum au în vedere reorganizarea birourilor, susține Hunor Debreceni, director al Hansen Ergonomics Design Cluj.

“Va fi obligatorie reconfigurarea spațiilor deschise pentru a se putea păstra distanța minimă de 2 m între angajați; în consecință, se va ajunge de la o suprafață de 8 mp/angajat, cât este acum, la 15 mp. Practic, vor lucra mai puțini angajați în același spațiu. Montarea de partiții separatoare pentru zonele de lucru, conferințe se vor menține, însă acele panouri de plexiglas vor dispărea din zone precum cea de recepție.

Fiecare client se gândește la o strategie de a reveni la muncă, însă va fi un proces etapizat, treptat, pe care îl estimăm undeva în perioada martie-aprilie. Nu toți angajații vor putea reveni; o parte vor lucra în sistem de home office, iar cealaltă parte va lucra din birou, dar tot într-un sistem de rotație, cu platformă de programări cu zilele în care doresc să revină la birou”.

Și-au dus acasă mobilierul și calculatoarele

El a remarcat că multe companii cu activitate în Cluj le-au oferit salariaților mobilier de birou, chiar echipament electronic, iar altele le-au permis să ia acasă, de la firmă, scaune ergonomice, monitoare, computere. O altă variantă a fost decontarea acestor cheltuieli făcute de angajați, mai ales de către companiile mai mari.  

“Oamenii devin din ce în ce mai optimiști. Reconfigurarea va dura ceva, dar pas cu pas vom reveni de la "home office" la The Office, însă în mai multe luni. Fiecare firmă se gândește la revenire, care va fi una treptată. Se vor elimina birourile individuale pentru cele folosite de mai multe persoane, vor dispărea casetierele personale. Vor fi dulapuri numerotate care se golesc, iar apoi vine alt angajat”.

Comenteaza