Daniel Metz: “Transformarea digitală nu e o măsură luată de autorități”

Daniel Metz: “Transformarea digitală nu e o măsură luată de autorități”
Daniel Metz, NTT DATA Romania

Digitalizarea reprezintă pentru România o șansă de a direcționa resursa umană spre zonele care generează valoare adăugată, susține Daniel Metz, președintele board-ului executiv al companiei informatice NTT DATA Cluj.

Transformarea digitală nu este o măsură administrativă luată de autorități, ci este o șansă pentru noi, pentru economie, pentru societate, pentru administrație. Este o șansă de a face lucrurile mai bine, de a eficientiza semnificativ și de a implica resursa umană existentă în acele zone care generează valoare adăugată spre lumea digitală, spre inteligență artificială, spre automatizare și robotizare”, consideră Metz.

„Inteligența artificială (AI) creează noi oportunități și îmbunătățește viața tuturor. Beneficiile sale vor avea cel mai mare impact atunci când toată lumea le va putea accesa. Prin urmare, ne-am angajat să ne asigurăm că AI este disponibilă pentru toată lumea, că utilizatorii, programatorii, antreprenorii și companiile îi pot accesa beneficiile”, spune Dan Oros, Head of Marketing la Google România.

Platforma Manager.ro a demontat cinci mituri despre AI:

1. Va înlocui foarte multe joburi
Cea mai mare frică atunci când vorbim despre AI este cea legată de joburile actuale. AI permite afacerilor să ia decizii mai corecte. Capabilitățile acesteia nu vor elimina implicarea oamenilor, ci le va limita cantitatea de muncă la zona de observație și analiză. Nu vom avea joburi eliminate în totalitate, ci recalificare profesională înspre o zonă care să implice finalul muncii repetitive pentru oameni și mai multă creativitate. 87% din companii intenționează să-și crească numărul de angajați tocmai datorită automatizării. AI va putea înlocui părți repetitive ale unor joburi și va lăsa angajații să se concentreze pe dezvoltarea de noi soluții și direcții pentru afacere.

2. Nu toate companiile au nevoie
Într-adevăr, nu toate domeniile de activitate au nevoie stringentă de AI în acest moment, dar beneficiile sunt deja pe scară largă. Specialiștii spun că orice organizație ar trebui să analizeze impactul implementării de soluții digitale. Un studiu arată că 55% din organizații sunt reticente în a investi în IA, iar multe dintre companii vor să aibă o abordare precaută. Deși reziliența în față noilor tehnologii nu e un lucru nou, întârzierea adoptării de soluții AI în organizații ar putea duce la productivitate scăzută în timp. 

3. Nu ia decizii singură
Majoritatea articolelor despre AI sunt ilustrate cu roboți umanoizi. Din fericire, acest lucru nu este adevărat. AI nu e nimic mai mult decât cod de programare scris foarte bine și integrat în sisteme deja existente. AI nu poate lua decizii de una singură dacă nu are date și poate fi programată pentru a răspunde în fața unor operatori umani. Un sistem ce folosește machine learning poate învăța din date, le poate analiza mai rapid decât un om și poate recomanda soluții. În lipsa datelor, AI nu poate face acest lucru. Pe termen lung, creatorii sistemelor de AI vor fi responsabili de toate deciziile pe care le iau sistemele automatizate.

4. Nu poate fi reglementată
Inspirați de istoria timpurie a internetului, unii oameni au declarat că AI nu poate fi reglementată. Nimic mai fals. Comisia Europeană a elaborat un set de reglementări care spun unde și cum poate fi folosită AI pentru a evita abuzurile: „Utilizarea AI în scopul supravegherii nediferențiate a persoanelor ar trebui să fie interzisă atunci când este folosită în mod generalizat la toate persoanele, fără diferențiere”. CE precizează că sunt posibile excepții din motive ce țin de securitatea publică. Amenzi ar putea fi impuse pentru conceperea și vânzarea de aplicații interzise pentru AI, furnizarea de informații false către autorități, refuzul de a coopera cu autoritățile.

5. Este obiectivă
Un alt mit e că sistemele acestea vor putea elimina din subiectivitatea umană. Cu toate acestea, pentru că sistemele sunt construite de către oameni, nu sunt în totalitate obiective. Acest lucru se numește AI Bias și se referă la modelele de învățare pe care le folosește un sistem digital. Cel mai simplu exemplu privind această problemă care încă își caută rezolvarea e faptul că AI recunoaște mai bine persoane caucaziene decât afro-americane în imagini. AI va putea lua decizii mai rapid și mai bine decât oamenii, dar dacă va fi calibrată corespunzător și obiectiv. Dacă aceasta pleacă de la un set de date fals, va ajunge la o concluzie falsă sau subiectivă. Fără datele de la care să plece, AI nu are cum să ia decizii corecte.

Comenteaza