DOCUMENT. Pachetul 2 de măsuri fiscale e gata: 6.000 de posturi eliminate din administrația publică, reduceri în poliția locală și mandate limitate pentru funcțiile de conducere

DOCUMENT. Pachetul 2 de măsuri fiscale e gata: 6.000 de posturi eliminate din administrația publică, reduceri în poliția locală și mandate limitate pentru funcțiile de conducere
| Foto: Ilie Bolojan - Facebook

Ministerul Dezvoltării a publicat în transparență decizională un proiect ce vizează reforma administrativă, ce va face parte din următorul set de măsuri al Guvernului.

Aceste propuneri includ restructurări în administrația publică, concedieri, eficientizarea aparatului local, dar și prevederi menite să-i determine pe cetățeni să-și achite datoriile și amenzile către stat, scrie mediafax.ro. 

Pachetul 2 de măsuri fiscale

1. Reducerea aparatului bugetar și a unor costuri

  • Peste 6.000 de posturi vor fi eliminate din administrația publică centrală – 193,92 milioane lei pe ultimele 4 luni din 2025; 581,76 milioane lei la anul.
  • Restructurarea va afecta în special funcțiile de conducere, reducând numărul acestora și raționalizând structura instituțională.
  • Vor fi desființate funcții vacante și comasate servicii în ministere și agenții.
  • Reducerea cu 20% a posturilor din instituțiile prefectului.
  • Reducerea numărului de polițiști locali: măsura presupune asigurarea „unui post pentru fiecare 1.200 de locuitori pentru comune, oraşe, municipii, şi sectoare ale municipiului Bucureşti; un post pentru fiecare 6.500 de locuitori pentru judeţe, respectiv municipiul Bucureşti, iar (…) unităţile administrativ-teritoriale cu numărul locuitorilor mai mic de 4.500 nu pot înființa poliție locală decât dacă pot asigura din venituri proprii integral cheltuielile cuprinse în secțiunea de funcționare. În acest caz numărul este de maxim 3 polițiști locali”.
  • Trecerea unor funcții publice la regim de jumătate de normă, pentru optimizarea costurilor și folosirea eficientă a resurselor umane. Funcționarii cu astfel de contracte pot lucra în două instituții diferite, dacă atribuțiile sunt compatibile.
  • MDLPA preia spații excedentare de la RA-APPS pentru valorificare eficientă a patrimoniului public.
  • Transferarea cheltuielilor centrelor militare către Ministerul Apărării pentru a scădea presiunea pe bugetele locale.

2. Introducerea mandatelor limitate pentru funcțiile de conducere

Mandatele pentru funcțiile de conducere vor fi limitate, putând fi prelungite o singură dată. La încheierea mandatului, ocupanții vor fi supuși unei evaluări, iar în funcție de rezultate, vor putea fi mutați în alte poziții sau eliberați din funcție. Cei care vor primi calificative slabe în urma evaluării multianuale riscă să fie demiși pentru incompetență profesională.

Mandatele în cazul înalților funcționari publici vor avea o durată de 3 ani, cu posibilitatea unei singure reînnoiri, în timp ce funcțiile de conducere considerate sensibile vor fi ocupate pe mandate de 5 ani, și ele reînnoibile o singură dată.

La finalul mandatului:

  • Se face o evaluare multianuală a performanțelor.
  • La finalul unui mandat, înalții funcționari și conducătorii de structuri vor fi relocați în alte posturi, în funcție de competențe.
  • Se introduce o platformă de rotație națională pentru gestionarea acestei mobilități.
  • Procesul de rotație este obligatoriu, iar selecția se face pe baza punctajelor din evaluări. 

3. Evaluare riguroasă pe bază de performanță

Evaluări anuale și multianuale vor fi instituite pentru funcționarii de conducere.

Evaluarea se va baza pe:

  • Planuri de management cu obiective clare.
  • Indicatori de performanță stabiliți pentru fiecare funcționar.

Calificativele slabe pot duce la:

  • Obligația de a urma cursuri de perfecționare.
  • Mutarea în funcții inferioare sau demiterea pentru incompetență.

4. Reforma redevențelor și a veniturilor locale

Veniturile din redevențe (exploatări de resurse, ape minerale, etc.) se împart:

  • 40% la bugetul județului.
  • 40% la bugetul local.
  • 20% la bugetul de stat

Din 2026, aceste sume vor fi virate direct de Ministerul Finanțelor către UAT-uri.

5. Clarificarea și extinderea bazei de impunere pentru impozitele pe clădiri, terenuri și mijloace de transport (inclusiv pentru construcții ilegale).

  • Majorarea impozitului cu 100% pentru clădirile construite fără autorizație pentru 5 ani.
  • Introducerea cotelor adiționale pentru compensarea facilităților fiscale acordate.
  • Publicarea listelor cu contribuabili fără restanțe – stimulent pentru conformare voluntară.

6. Permisul suspendat pentru neplata amenziilor și amenzi ce cresc

Potrivit proiectului pus dezbatere publică, se suspendă permisul de conducere dacă în termen de 90 de zile nu se achită amenzile. 

„Se reglementează faptul că deținătorii permiselor de conducere eliberate de autoritatea română nu pot conduce autovehicule, tractoare agricole/forestiere sau tramvaie pe drumurile publice dacă nu achită în termen de 90 de zile creanțele provenite din amenzi contravenționale”. 

Reducerea perioadei de suspendare a permisului va fi condiționată de plata amenzii. 

„Perioada de suspendare a dreptului de a conduce pentru contravenții poate fi redusă atunci când contravenientul prezintă dovada plății tuturor datoriilor către bugetul local al unității administrativ-teritoriale unde își are domiciliul, inclusiv plata amenzii pentru contravenția care a condus la suspendarea dreptului de a conduce”. 

Se adaugă reguli privind majorarea cuantumului amenzilor contravenționale în cazul neachitării lor la termenele inițiale: o majorare de 30% dacă amenda nu este plătită în 3 luni după termenul stabilit și o altă majorare de 30% dacă neachitarea continuă după 6 luni.

Documentul complet poate fi citit AICI. 

Comenteaza