Electrogrup și-a făcut companie în America. Pariu de o jumătate de miliard de euro

Electrogrup și-a făcut companie în America. Pariu de o jumătate de miliard de euro
Echipa de management a grupului de servicii de infrastructură | Foto: Forbes

Grupul de servicii de infrastructură de la Cluj a deschis o filială în SUA și are ca țintă afaceri de 500 de milioane de euro, inclusiv în sectoarele căi ferate, și aeroporturi, în care se va implica.  

Teofil Mureșan a construit, alături de fratele său, Simion, unul dintre cele mai puternice grupuri de servicii pentru infrastructură. Iată câteva dintre afirmaţiile acestuia, făcute într-un interviu publicat de Forbes

  • „Prin renunțarea la funcțiile executive și implicarea din poziția de președinte, am început să călătoresc mai mult. În curând o să particip la boarduri și în alte organizații, în firme internaționale”.
  • „Am finalizat în primăvară un program la Harvard Business School destinat proprietarilor de afaceri. Am profitat de oportunitatea oferită de studiile făcute în SUA pentru a deschide o filială americană”.
  • „Am făcut pasul în spate din executiv și îmi propun să fac mai mult muncă de board, de strategie. Am adus mulți oameni noi în organizație care au ocupat poziții de top management în mari corporații internaționale”.
  • „Sunt mulți dintre ei la care nu a dispărut dorința de a se întoarce acasă. Doar că diferențele sunt încă foarte mari, în special de salariu. Nu ne putem alinia cu salariile la nivelul celor din străinătate, dar dacă le-am corela cu costurile vieții mai reduse de la noi, revenirea în țară ar putea fi interesantă pentru mulți oameni”.
  • „Noi, ca grup de companii, urmărim două lucruri: să avem un constructor de infrastructură de orice tip de talie internațională, capabil să execute proiecte mari din România, și să dezvoltăm propria infrastructură, cum sunt proiectul Netcity, rețelele de gaze și parcurile fotovoltaice deținute prin Nova Power & Gas sau rețeaua națională de fibră optică a Direct One".
  • “Am obținut recent și licența de lucrări pe gaz, vor urma probabil căile ferate și aeroporturile și colateral am dezvoltat o linie de business pentru proiecte smart city, unde ne propunem să devenim un jucător important. Deci o companie de construcție de infrastructură românească, dar aliniată la standarde de muncă, și de calitate de talie europeană. Acesta este modelul pe baza căruia vom lucra în România, în Europa, dar și în alte proiecte, cum este cel din SUA”
  • „Știm foarte bine că dacă trebuie să ne zugrăvim ceva acasă sau doar să ne schimbăm un robinet, avem nevoie de meseriași pricepuți. Același lucru este și cazul companiilor, care își caută subcontractori de calitate. În școlile de meserii de la noi, copiii pierd vremea învățând să sudeze cu un aparat care nu se mai folosește de vreo 20 de ani”.
  • “Cel mai grav este că școlile de meserii din România nu dau nicio garanție firmelor. Absolventul vine cu o foaie pe care scrie electrician, dulgher, fierar și atât. În Franța, Germania sau Marea Britanie, școala de meserii oferă, prin calificativ, o garanție companiilor privind nivelul de pregătire a absolventului, iar în spatele acestor garanții stau și asiguratorii: firma poate să vină și să își ceară banii înapoi dacă performanțele absolventului nu sunt la nivelul calificărilor”.
  • „La noi, pe lângă curricula foarte învechită, aproape neschimbată, focusul a fost pe academic. Școlile de meserii sunt situate de multe ori în spatele clădirilor principale ale liceelor, ca să nu fie văzute, iar profesorii pedepsiți sunt trimiși să predea acolo. În Marea Britanie, Lincoln College are o clădire chiar în centrul orașului și o bază materială de trei ori mai mare decât a Lincoln University”.
  • “La Cluj vor debuta în acest an primele cursuri susținute de către profesori din cadrul Lincoln College Group. E un proiect care se adresează întregii comunități de afaceri și care sper că după primele specializări din zona tehnică va continua cu zona vocațională: bucătar, hotelier, ospătar”.
  • "Acum avem 400 de ingineri și specialiști și vom ajunge probabil la peste 1.000. Și o să ajungem, nu știu dacă e bine să spun chestia asta - pentru că în România această firmă nu are o imagine prea bună - ca un fel de Bechtel românesc, adică o firmă care va putea dezvolta orice fel de infrastructură”.
  • “Noi, frații Mureșan, vom rămâne acționari indiferent de ofertele pe care le vom primi. Cât de diminuați față de acum… depinde de oportunități. Nu ne vom opune dacă vor fi oportunități care vor permite companiei să crească. Nu ne gândim să vindem, ci doar ca să ne finanțăm proiectele de dezvoltare”.
  • „Antreprenorii din România țin majoritatea cash-ului, îl conservă, încearcă să îl protejeze. Este o neîncredere a lor. La nivel de companie mijlocie ajungi să simți că nu ai de ales: să vinzi ori să mori. Dar sunt câteva care au depășit acest nivel. Ia uitați-vă la Dedeman sau Banca Transilvania! Pentru mine, de neînțeles sunt campionii locali care există deja, precum Transgaz, Electrica, Hidroelectrica, Romgaz. De ce nu joacă mai agresiv la nivel regional?".
  • „Nimic nu putem să facem de calitate sau la scară mare dacă nu avem infrastructură. Producția are nevoie de infrastructură. Bucureștiul e mai puternic decât Praga, Budapesta și Sofia în termeni de potențial”.
Comenteaza