Giganții comerțului fac 40 de miliarde de euro în România. Clujul, o țintă

Giganții comerțului fac 40 de miliarde de euro în România. Clujul, o țintă
Piața de retail din România se ridică la 40 de miliarde de euro. Operatorii de mari magazine se orientează și spre piața clujeană.

Piața națională de retail a avut o creștere de 12% în 2016, conform unui studiu al Euler Hermes România (EHR). Acest lucru s-a datorat creșterii salariului minim brut (în prezent 1.450 de lei), reducerii taxei pe valoarea adăugată de la 24 la 19% și ocuparea mai mare a forței de muncă cu 0,16% față de 2015. Creșterea consumului a amplificat dinamica pieței comerciale. În 2016 au fost livrați 230.000 mp de spații comerciale noi, în creștere cu 40% față de 2015. 

Sectorul comerțului a înregistrat un număr record de 240 de magazine noi, dintre care cei mai activi jucători au fost Profi - 134, Mega Image - 60, Lidl - 11 și Kaufland - 6. Comercianții s-au concentrat pe deschiderea magazinelor de proximitate și de format mic. Legislația a menținut pragul obligatoriu de 51% pentru produsele românești în totalul de produse. Piața de retail are patru mari jucători deținând o cotă de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro, Auchan.

În 2017, retailerii și-au direcționat eforturile spre identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obține cel mai bun preț de cumpărare și o varietate suficientă a produselor. În România, 85% din produsele vândute în lanțul de comerț sunt de origine mixtă, iar 15%, locale. Carrefour, Kaufland și alți retaileri au consolidat relațiile cu producători locali și au deschis noi centre regionale de logistică (depozite) pentru a sprijini extinderea rețelelor.

România este, după Turcia, Rusia, Franța și Italia, în topul țărilor cu creștere de spații comerciale: de la 50 la 100 mp la 1.000 de locuitori în ultimii patru ani, dar cu mult sub media europeană. În marile orașe există o creștere a apetitului pentru spațiile de dimensiuni mari, iar spațiile stradale rămân cu un preț de închiriere ridicat. Retailerii Profi, Penny, Lidl își dezvoltă rețelele mai degrabă în orașele mici, unde nivelul chiriilor este mai scăzut. 

Pentru a atrage cât mai mulți clienți, comercianții s-au concentrat pe dezvoltarea unor magazine atractive și organizate. Acest lucru îi determină pe clienți să petreacă mai mult timp la cumpărături și să devină fideli. Selgros a deschis două noi magazine mai prietenoase și orientate către client, sub 4.000 mp, Kaufland va termina în 2017 modernizarea tuturor magazinelor sale și va deschide magazine de format mai mic, iar Carrefour a început să remodeleze magazinele Billa.

Pentru 2017 au fost anunțați 43.000 mp de spații comerciale. Provocarea anului a fost creșterea pieței în orașele mici și mijlocii. Retailul prin lanțurile mari de magazine avea o pondere de 62,4% în România față de 90% în țările dezvoltate. Comerțul are șanse de creștere cu o concentrare în orașele sub 100.000 de locuitori, unde acum comerțul e reprezentat de magazinele stradale. Regiunile mai puțin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianți ca Lidl, cu extindere în zonă. 

Operatorul online eMag caută un nou centru logistic, fiind sprijinit de dezvoltarea noilor centre regionale de logistică. Carrefour și Kaufland vor extinde centrele de logistică ce deservesc magazinele din București. Profi a deschis în acest an primul centru logistic din Cluj. Comercianții se concentrează și pe dezvoltarea magazinelor online și oferirea de modalități de plată alternative. 

Il Paso a realizat 11% din afaceri în mediul online, Intersport înregistrând abia 1%, în timp ce Noriel, cel mai mare distribuitor de jucării, a declarat că 60% din comenzi sunt plasate de pe telefonul mobil și doar 10% plătite electronic. Cărturești (comerciant de cărți) vizează o creștere de 70% a vânzărilor online. Carrefour, Metro și Selgros au deja platforme online, oferindu-le bunuri clienților printr-un parteneriat cu Bringo, platformă locală de livrare.

MasterCard a anunțat că 2016 a fost primul anul cele mai mari plăți prin cititoarele de card la comercianți. Magazinele vor trebui să îmbunătățească platformele de comerț electronic, oferind alternative durabile pentru cumpărături și plăți online, mijloace de livrare rapidă. Comercianții de talie internațională au accelerat această dezvoltare, Mega Image, Kaufland și Cora intrând pe piața online în 2017.

Comercianții sunt interesați de colectarea datelor despre clienți și despre preferințele și comportamentul lor în privința cumpărăturilor pentru a-și cunoaște clienții și pentru a efectua vânzările vizate. HER estimează că evoluția sectorului de retail va fi pozitivă în 2018, influențată de indicatori macroeconomici pozitivi cât de recentele modificări fiscale, dar majorarea deficitului de cont curent și reapariția presiunilor inflaționiste ar putea atenua potențialul de creștere.

Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial. Cu sediul principal în Paris, compania este prezentă în 50 de ţări, cu 5.800 de angajaţi. Euler Hermes, filială a grupului Allianz, a înregistrat o cifră de afaceri de 2,6 miliarde de euro în 2016 şi a asigurat tranzacţii la nivel mondial de 883 de miliarde. 

Puncte forte

- Trendul consumului pozitiv

- Potențialul pieței permite o extindere a rețelei în întreaga țară, rămâne subdezvoltată zona orașelor mici

Puncte slabe

- Concurența ridicată pune presiuni pe raportul produs - preț - calitate

- Costurile fixe ridicate împing afacerile în zona online (aria non-food)

Oportunități

- Dezvoltarea canalelor online

- Expansiune în zone mai puțin dezvoltate

Amenințări

- Reducerea rețelei din cauza costurilor ridicate de închiriere și a vânzărilor reduse

- Presiuni asupra marginii de profit într-o piață bazată pe preț

Comenteaza