În lipsa oamenilor, companiile folosesc roboți și alte soluții bazate pe inteligența artificială

În lipsa oamenilor, companiile folosesc roboți și alte soluții bazate pe inteligența artificială
| Foto: IgorVetushko - Depositphotos

Pandemia de COVID-19 și războiul din Ucraina au perturbat economia globală și au determinat companiile să își optimizeze forța de muncă. În locurile în care personalul uman lipsește, firmele apelează la tehnologie, roboți, inteligență artificială și aplicații mobile.

Politica de personal a companiilor din întreaga lume se bazează tot mai mult pe tehnologie pentru suplinirea deficitului de forță de muncă, aproape 60% dintre acestea estimând o creștere a gradului de utilizare a inteligenței artificiale, a roboților sau a chatbot-urilor, în timp ce 37% prevăd o colaborare mai intensă cu dezvoltatorii și furnizorii de aplicații mobile în următorii doi ani, reiese din studiul Orchestrating Workforce Ecosystems, realizat de Deloitte și MIT Sloan Management Review. De altfel, majoritatea participanților consideră benefică organizarea forței de muncă sub forma unui ecosistem, definit ca o structură alcătuită din colaboratori interni și externi, dar între care se stabilesc multiple relații de interdependență și complementaritate, cu scopul de a genera valoare adăugată pentru organizație, potrivit unui comunicat transmis ZIUA DE CLUJ.

Aproape toate companiile participante (93%) susțin că așa-numiții „angajați externi”, precum furnizorii de servicii, respectiv consultanți de management sau agenții de comunicare, angajați pe perioadă determinată sau pe bază de proiect, inclusiv dezvoltatori și furnizori de soluții tehnologice, fac deja parte din organizație. Pe de altă parte, însă, doar 30% dintre companii sunt pregătite să gestioneze o structură mixtă a forței de muncă.

Principalele motive care stau la baza deciziei de a apela la resurse externe de forță muncă sunt dorința de a reduce costurile (62%), intenția de a migra către un model de lucru la cerere, bazat pe o schemă variabilă de personal (41%), și atragerea mai multor angajați cu abilități de bază (40%).

Rezultatele studiului indică faptul că forța de muncă nu mai poate fi definită strict în termeni de angajați permanenți, cu normă întreagă, și nici măcar sub formă de personal uman. Pe de altă parte, nevoia de flexibilitate, tot mai evidentă în perioada recentă pe fondul evenimentelor care au perturbat economia globală, cum ar fi pandemia de COVID-19 sau războiul din Ucraina, determină companiile să caute metode de optimizare a forței de muncă, în special în piețele în care aceasta este deficitară. Însă angajatorii care vor să accelereze în această direcție trebuie să se asigure că respectă cadrul legislativ aplicabil în piața muncii din jurisdicția în care activează, mai permisiv sau mai restrictiv, de la caz la caz. În mod particular în Europa, e nevoie de atenție sporită în alinierea pe scară largă la aceste tendințe de construcție diferită și orchestrare a forței de muncă în organizații, întrucât ansamblul legislativ încă nu a fost adaptat să răspundă diferitelor provocări pe care orice practică nouă le aduce, mai ales când vorbim de relația cu angajații”, a declarat Raluca Bontaș, Partener, Global Employer Services, Deloitte România.

Aproape jumătate dintre participanții la studiu (49%) consideră că structura optimă de personal trebuie să includă atât angajați interni, cât și colaboratori externi, cu condiția ca prima categorie să fie dominantă. În același timp, 74% dintre directorii chestionați sunt de părere că gestionarea eficientă a colaboratorilor externi este esențială pentru succesul organizației lor.

Totodată, 89% sunt convinși că este important ca forța de muncă externă să fie integrată în cea internă, pentru a forma echipe performante. Pe de altă parte, 83% consideră că așteptările celor două categorii sunt diferite și necesită oferte distincte în privința beneficiilor, a recompenselor sau a flexibilității modului de lucru.

Responsabilitatea cu privire la strategia privind forța de muncă revine întregii echipe de top management, în principal directorului executiv (45% dintre respondenți) și directorului de resurse umane (41%), dar și directorului de operațiuni, financiar, de strategie și juridic, conform studiului.

Studiul Orchestrating Workforce Ecosystems a fost efectuat de Deloitte și MIT Sloan Management Review în rândul a peste 4.000 de respondenți, directori care activează în 29 de domenii, din 129 de țări de pe toate continentele.

Comenteaza