O companie clujeană marchează o premieră națională în tehnologia de apărare: Prima rachetă de croazieră autonomă românească

O companie clujeană marchează o premieră națională în tehnologia de apărare: Prima rachetă de croazieră autonomă românească
| Foto: Oves Enterprise - monitorulapararii.ro

Premieră din Cluj-Napoca: prima rachetă de croazieră autonomă românească.

Oves Enterprise, compania clujeană cunoscută pentru dronele integrate cu inteligență artificială și pentru participarea la exerciții militare NATO, anunță extinderea portofoliului său și intrarea pe piața rachetelor balistice. Noua rachetă, denumită Sahara, are o greutate de 50 de kilograme, dintre care 10 kilograme reprezintă încărcătura utilă, zboară la altitudinea de aproximativ 50 de metri și poate atinge viteze de până la 0,85 Mach, scrie monitorulapararii.ro. 

OVES Enterprise, companie românească specializată în dezvoltarea de software complex și inovații AI pentru industriile aerospațială, de apărare și securitate cibernetică, își extinde activitatea și intră pe o nouă linie de business: dezvoltarea primei rachete de croazieră autonome. 

Racheta, dezvoltată intern sub denumirea SAHARA Autonomous System, este concepută ca un sistem complet integrat, în care arhitectura hardware și Nemesis AI lucrează împreună. Nemesis AI funcționează în modul on-premise, permițând configurarea rapidă a modelelor AI, a profilurilor de zbor și a parametrilor operaționali în facilitățile care operează sistemul. Racheta poate fi echipată cu un model AI pregătit pentru fiecare misiune, având capacitatea de a-și adapta traiectoria și reacția în timp real.

„Am construit acest proiect ca un sistem complet, pentru că autonomia reală nu poate fi obținută altfel. Modul în care funcționează Nemesis AI este strâns legat de arhitectura hardware pe care o controlăm integral: electronica, unitățile de procesare, flight controller-ul și structura pe care rulează algoritmii. Acest nivel de integrare este esențial în scenarii în care navigația prin satelit este perturbată prin jamming (bruiaj intenționat) sau spoofing (trimiterea de semnale false). În astfel de situații, racheta trebuie să-și păstreze stabilitatea, direcția și capacitatea de a îndeplini misiunea. Primele teste ne arată că această abordare este corectă, iar demonstrațiile din 2026 vor evidenția maturitatea tehnologiei,” spune Mihai Filip, CEO OVES Enterprise, potrivit sursei citate. 

Arhitectură dezvoltată integral în România și autonomie extinsă

SAHARA este proiectată pentru zbor la altitudini joase, aproximativ 50 de metri, cu traiectorie adaptată la relief pentru a reduce detectarea radar. Cu excepția motorului turbojet și a senzorilor optici, toate componentele interne sunt dezvoltate de OVES Enterprise: fuselajul, plăcile electronice, unitățile de procesare, sistemele de control și infrastructura pe care rulează Nemesis AI.

Racheta folosește un sistem avansat de fuziune a datelor, numit Super Sensor Fusion, prin care Nemesis AI integrează în timp real informații provenite atât din diverse sisteme globale de navigație prin satelit, cât și din senzorii de bord. La intervale de aproximativ 200 de milisecunde, AI-ul verifică integritatea semnalelor pentru a detecta eventuale tentative de bruiaj sau de transmitere a unor semnale false. Dacă navigația devine imposibilă, racheta trece automat pe modul de zbor bazat pe sistemul intern de măsurare a mișcării și orientării (IMU), menținând stabilitatea și direcția de deplasare.

Capabilități tehnice și planuri de viitor

Racheta are o greutate totală de 50 de kilograme, dintre care 10 kilograme reprezintă încărcătura utilă, iar motorul turbojet generează o tracțiune de 310 newtoni. Cele 20 de kilograme de combustibil permit o autonomie estimată de aproximativ 200 km în versiunea actuală, iar viteza maximă poate atinge 0,85 Mach, în funcție de configurația finală a fuselajului. În etapele următoare sunt planificate versiuni cu rază medie de acțiune (500–600 km) și rază lungă (900–1100 km).

Investiția OVES Enterprise în proiect depășește un milion de euro, iar fazele de optimizare și testare vor necesita un buget suplimentar de aproximativ două milioane de euro. Demonstrația inițială este programată pentru mai 2026, iar prezentarea completă a capabilităților este așteptată la finalul aceluiași an.

Proiectul este dezvoltat de o echipă de 25 de ingineri și cercetători specializați în inteligență artificială, avionică, hardware, sisteme de zbor și testare. 

Comenteaza